مهمترین مزایای سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات



دو دستاورد بزرگ سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM بهبود دسترس‌پذیری و افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات است. افزایش دسترسی‌پذیری در واقع نتیجه‌ی مستقیم افزایش مدت زمان کارکرد تجهیزات و کاهش مدت زمان توقفات آن‌ها است. هرچقدر قابلیت اطمینان تجهیزات افزایش پیدا کند دفعات توقفات کم‌تر و درنتیجه امکان برنامه ریزی‌های دقیق و بلند مدت برای استفاده از تجهیزات فراهم می‌شود. در بعضی از صنایع، کاهش 10 درصدی هزینه‌ها، منجر به افزایش 100 درصدی سود می‌شود. سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS و EAM) با مدیریت صحیح تجهیزات می‌توانند منجر به افزایش ظرفیت تولید و کاهش قابل توجه هزینه‌ها شوند.

چرا به سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS و EAM نیاز داریم؟

تعداد و پیچیدگی تجهیزات و فرایندهایی نگهداری و تعمیراتی که در واحد نگهداشت وجود دارد بسیار زیاد است. اگر میزان دارایی‌های یک کارخانه معمولی و منابع مورد استفاده برای نگهداشت آن‌ها (قطعات و تدارکات، مهارت‌های تخصصی مختلف و تلاش لازم برای پیش‌بینی، پیشگیری و رفع مشکلات) را درنظر بگیریم، بعید است که یک نفر توان انجام این همه کار را با کیفیت و دقت کافی داشته باشد. برای نمونه، باید بدانید:

  • چه کارهایی در طول روز برای انجام وجود دارد.
  • چه تجهیزاتی در کدام واحد خراب شده‌اند.
  • در لیست کارها چه دستور کاری اولویت بالاتری دارد.
  • چه چیزی و چه کسی برای انجام کار در دسترس است.
  • کدام لوازم یدکی، ابزارها، تجهیزات تست و آیتم‌های مصرفی در دسترس هستند (یا نیستند).
  • کدام مجموعه مهارت‌ها در دسترس هستند؛ کدامیک از کارها دارای برنامه کاری مدون است.
  • چه درخواست‌هایی در هر فرایند تولیدی، چه اولویتی دارند.
  • چه اسنادی برای هر تجهیز وجود دارد.
  • چه خرابی‌هایی ریسک بالاتری دارد.
  • چه تجهیزاتی الویت بالاتری دارند.
  • چه کاری برای چه نوع خرابی باید انجام شود.

برای اینکه بتوانید به خوبی مدیریت کنید باید همه‎ اطلاعات بالا (و بسیار بیشتر از این) را داشته باشید و بتوانید درآن واحد تصمیم بگیرید. تصور کنید اگر قرار باشد هریک از این فرایندها به صورت دستی و توسط افراد تایید و یا انجام شود چه حجم عظیمی از منابع انسانی و زمان باید صرف انجام این فعالیت‌ها شود. همزمان با مراحل انجام این کارها، توقف تجهیزات و خواب تولید و راه‌اندازی دوباره نیز صدمه و هزینه های جبران ناپذیری را به سازمان تحمیل می‌کند.

حتی اگر همه‌ی این هزینه‌ها را هم بپذیرید و تحمل کنید باز هم باید بتوانید این دانش و حجم اطلاعات را هماهنگ و یکپارچه کنید تا بتواند هر زمان که نیاز بود در اختیار افراد مختلف قرار بگیرد.

بنابراین نیاز است ساز و کاری وجود داشته باشد که بتواند متناسب با شرایطی که در سازمان ایجاد می‌شود همه‌ی فرایندهای لازم و ازپیش تعریف شده را انجام بدهد و با افراد مختلفی که آن را انجام می‌دهند در ارتباط باشد. برای مواردی که پیش‌بینی نشده است با توجه به نیاز و داده‌هایی که در خود دارد فرایند تصمیم‌گیری را تسهیل کند. اینجاست که یک سیستم هوشمند و مکانیزه‌ی نرم‌افزاری که متناسب با نیازهای سازمان باشد راهگشا و حلال مشکلات است. در ادامه به مهترین دستاوردهای این سیستم‌ها برای سازمان می‌پردازیم.

دستاوردهای بالقوه سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات CMMS و EAM چیست؟

استفاده بهینه از دارایی‌ها و برنامه‌ریزی برای آن‌ها، که در سیستم‌های CMMS و EAM امکانپذیر است، دستاوردهایی را به همراه دارد که منجر به کاهش هزینه‌ها و بازگشت سرمایه می‌شود. برخی از این دستاوردها عبارتند از:

  • کاهش توقفات ناخواسته
  • کاهش خرابی‌ها
  • افزایش سرعت فرایندها
  • کاهش اختلالات
  • کاهش دوباره‌کاری
  • پایش عملکرد
  • آزاد شدن نیروی کار
  • کاهش موجودی انبار
  • کاهش کار اضطراری
  • کاهش کاغذبازی
  • و…

بیشتر افراد این سیستم‌ها را تنها ابزاری برای زمان‌بندی کارهای نگهداشت می‌پندارند. درحالی‌که این مسئله می‌تواند ناشی از درک جزئی و ناقص از این سیستم باشد.این نگاه با درک صحیح از سیستم یا قابلیت‌های معمول این سیستم‌ها بسیار فاصله دارد.

با ادغام تمامی اطلاعات تجهیزات، قطعات و نیروی انسانی‌ای که از تجهیزات پشتیبانی می‌کنند، حجم زیادی از فعالیت‌ها و فرایندهایی که توسط گروه نگهداشت انجام می‌شود را( به شرط آنکه به خوبی در سیستم تعریف شده باشند) می‌توان به خوبی مدیریت کرد و از هدر رفت حجم عظیمی از سرمایه های سازمان جلوگیری کرد.

12 مرحله فرایند پیاده سازی و استقرار موفق سیستم‌ها CMMS و EAM