نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)

نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M) چگونه است؟

از مشکلات جاری صنعت کشور از جمله صنعت نفت و گاز، آگاهی پایین از نحوه درست فرایند نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M) است. نتایج نشان می‌دهد که کمک گرفتن از مشاور و نظارت بر عملکرد پیمانکاران و استفاده از رویکرد چرخه عمر در تدوین قراردادهای برون سپاری باعث افزایش بهره‌وری و بازگشت سرمایه 150 تا 200 درصدی خواهد شد.

رویکرد چرخه عمر قرارداد برون سپاری

چرخه عمر قرارداد برون سپاری در سه مرحله مناقصه، نظارت و ارزیابی قرارداد صورت می­‌گیرد. ويژگی اصلی این فرایند بازخوردی بودن آن شامل تکمیل تدریجی بانک اطلاعاتی از آمار تولید، وضعیت تجهیزات، داده‌های خرابی و به طور کلی عملکرد پیمانکاران با استفاده از چک لیست­‌های نظارتی است.

با استفاده مداوم از این فرایند بازخورد دهنده، می‌­توان افزایش بهره­‌وری بهره برداری و نگهداشت، ایجاد زمینه ارتقا سطح عملکرد پیمانکاران و استفاده از سیاست‌­های تشویقی بر اساس عملکرد در قراردادهای برون سپاری خدمات بهره برداری و نگهداری و تعمیرات را انتظار داشت.

فرایند عملیاتی نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)

این فرایند عملیاتی به چهار مرحله تقسیم می­‌شود:

  1. در اولین مرحله، پیمانکار برنامه اجرای کارها (WEP: Works Execution Program) را در اختیار کارفرما و مشاور ناظر قرار می‌­دهد. این سند مبنای مدیریت کارها خواهد بود.
  2. درحین مرحله اجرا، چک لیست نظارت (SCL: Supervision Check List) توسط متخصصان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چک لیست نظارت که سندی یکپارچه است، میزان انطباق و موفقیت در رسیدن به اهداف عملکرد و پیشرفت کار را ثبت می‌کند و در اختیار کارفرما قرار می­‌دهد. داده­‌های ثبت شده در این چک لیست، مبنای ارزیابی قرارداد برون سپاری خواهد بود.
  3. در گام جمع‌بندی (Conclusion)، با جمع‌آوری داده‌ها و گزار­ش‌های مربوطه، می­‌توان عملکرد پیمانکار را ارزیابی کرد و در اختیار ذی­نفعان آن قرار داد. پیمانکار نیز می‌تواند عملکرد خود را بسنجد.
  4. در صورت همسان‌سازی روش­‌ها و استفاده از داده­‌های معتبر می­‌توان گزارش­‌های عملکرد پیمانکاران را به عنوان ابزاری برای مقایسه عملکرد و رتبه‌بندی آنان در قرارداد­های بعدی برون سپاری بهره­ برداری و نگهداشت (O&M) استفاده کرد.

تیم ناظر بر اجرای قرارداد برون سپاری بهره برداری و نگهداشت

مهندس حاضر در محل (Resident Engineer)

مهندس حاضر در محل اجرای پروژه، فعالیت­‌های روزانه پیمانکار را بر اساس چک لیست نظارت بازبینی می­‌کند و در صورت مشاهده موارد عدم تطابق با برنامه نگهداشت و موارد لحاظ شده در چک لیست­‌ها یک دستور کار اصلاحی ویژه صادر می­‌کند.

مهندس نماینده (Engineer’s Representative)

از طرف کارفرما نماینده­­‌ای برای بررسی پیشرفت کار تعیین می‌شود. ایشان با کمک گزارش‌های ارسال شده از طرف مهندس حاضر در محل، سرکشی گهگاهی و حضور در جلسات از روند انجام کار اطمینان حاصل می‌­کنند.

 دفتر تضمین کیفیت (Quality Assurance Office)

بر اساس شرایط قرارداد، در دفتر تضمین کیفیت (QAC) مجموعه‌­ای از ممیزی­‌های لازم بر اساس شواهد موجود مستندسازی می‌­شود. با هدف تایید و اعتباردهی به فعالیت‌­های صورت گرفته، دفتر تضمین کیفیت مسئولیت بازرسی از مجتمع و اقدامات پیمانکاران برون سپاری بهره ­برداری و نگهداری و تعمیرات را بر عهده دارد.

 کمیته تایید و بازرسی (IAC: Inspection and Acceptance Committee)

کمیته تایید و بازرسی نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M) عملکرد پیمانکار را در مرحله اتمام کار با هدف صحت سنجی وضعیت دارایی‌ها و سلامت تجهیزات بررسی می­‌کند. این کمیته جلسات لازم برای تحویل‌گیری کار پیمانکار را در پایان قرارداد و همینطور پیگیری و مدیریت انتقال مجتمع به کارفرما را انجام می‌­دهد.

مراحل نظارت بر قراردادهای برون ‌سپاری بهره‌ برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)

نظارت بر قرارداد خدمات برون سپاری O&M بر اساس فلوچارت نشان داده شده در شکل 1 صورت می­‌گیرد. البته باید توجه داشت که بر اساس شرایط قرارداد و نوع صنعت مورد نظر ممکن است بعضی از مراحل این فلوچارت تغییر یابد.

سند اولیه برنامه‌­ریزی این فرایند، سند برنامه اجرای کار (WEP) است که توسط پیمانکار تهیه و ارائه می‌شود. این سند با توجه به حساسیت‌ها و استانداردهای صنایع مختلف می­‌تواند شامل بخش­/ تمامی موارد ذیل باشد:

  1. اطلاعات عمومی
  2. زمانبندی اجرای کار
  3. راهنمای انجام کار
  4. برنامه مدیریت کارکنان
  5. برنامه مدیریت دارایی­ های فیزیکی
  6. برنامه مدیریت حمل و نقل
  7. برنامه مدیریت ایمنی
  8. برنامه مدیریت مسئولیت‌های زیست محیطی و اجتماعی
  9. برنامه کنترل کیفیت

بر اساس برنامه اجرایی ارائه شده از طرف پیمانکار و همچنین دیگر الزامات خواسته شده، از طرف کارفرما چک لیست­‌های دوره‌ای نظارت بر فعالیت‌های بهره ­برداری و نگهداشت (O&M) تهیه و پیگیری می‌شوند.



مراجع:

  1. Republic of Kenya, Ministry of Roads, Supervision and Contract Evaluation, Manual for Road Works, October, 2012

مطالب مرتبط

ارزیابی عملکرد قرارداد برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)
ارزیابی عملکرد قرارداد برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)
استاندارد برون‌سپاری قراردادهای بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
استاندارد برون‌سپاری قراردادهای بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
فواید و معایب برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت
فواید و معایب برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت
برون‌سپاری نگهداری و تعمیرات، یا نت درون سازمانی؟
برون‌سپاری نگهداری و تعمیرات، یا نت درون سازمانی؟