نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر

اکتبر 26, 2016by Pamco0
TPM-PM-1280x853.jpg

معرفی نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر

بدون شک یکی از چالش های صنایع و سازمان­ها تعاملات بین واحدهای درگیر در سازمان به خصوص واحدهای نگهداشت و بهره برداری است. سازمان ها همواره به دنبال افزایش بهره وری تعاملات افراد در سازمان­های خود هستند. بدون شک نگهداری و تعمیرات بهره ورفراگیر Total Productive Maintenance(TPM) یکی از راهکارهای افزایش سطح کارتیمی در سازمان است. TPM یک فرهنگ جامع است که از طریق درگیر کردن تمامی افرادی که (به طور مستقیم یا غیر مستقیم)به نحوی با تجهیزات سازمان درارتباط اند، سعی در افزایش مسئولیت پذیری و کاهش ضایعات(اتلاف های زمانی، کاهش کیفیت و…) دارد.

اجرای TPMمی تواند تاثیر شگرفی بر روی بهره وری افراد و سازمان داشته باشد و  آن سازمان را به یک سازمان پویا، بهره ور، ایده پرداز و مقاوم در برابر تهدیدات برون سازمانی تبدیل کند البته به شرط آنکه درست و به موقع اجرا شود. در ادامه به اهداف TPM، اصول آن و اینکه برای چه سازمانی و درچه شرایطی می تواند مفید باشد می پردازیم.

اهداف TPM

همانطور که پیش تر گفته شد TPM رویکردی است که کل افراد سازمان را درگیر می­ کند بنابراین هدف آن نیز روی کل سازمان تاثیر می گذارد. منظور از کلمه ی Total در Total Productive Maintenance  درواقع به سه مفهموم اشاره می کند:

  • اول منظور اثر بخشی فراگیر است که به توسعه و بهبود راندمان اقتصادی در تمام ابعاد سازمان و واحدها منجر می شود.
  • دوم پیشگیری فراگیر است که به جلوگیری از خرابی، حوادث، ایجاد ضایعات و تبعات حاصل از آنها توجه می کند
  • سوم همکاری و اشتراک مساعی است که به درگیر بودن و تاثیر همه ی افراد سازمان دلالت دارد.

اجرای درست و به موقع TPM در سازمان می تواند منافع زیر را برای سازمان به ارمغان بیاورد:

  • کاهش توقفات تجهیزات و افزایش تولید
  • کاهش ضایعات تولیدی
  • بهبود تعاملات بین افراد مختلف سازمان
  • بهبود فرایندهای سازمان
  • رضایت مندی مشتری
  • افزایش انگیزه و روحیه افراد
  • افزایش بهره وری سازمان
  • کاهش حوادث و افزایش ایمنی


ارکان اصلی اجرای نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر در سازمان

  • 5S
  • در هر سازمانی که نیاز به اجرای TPM باشد، در گام اول نیاز است یک خانه تکانی اساسی انجام شود.  وقتی محیط کار تمیز نباشد مشکلات و ریشه های آنها دیده نمی شود. انجام 5S کمک می­کند تا محیط کار تمیز و مرتب شود و اقلام ضروری و غیر ضروی برای انجام کار مشخص و جانمایی شود و نظم استفاده و قرار دادن ابزار و تجهیزات مورد نیاز در هرکجای سازمان به یک فرهنگ تبدیل شود. این گام مهمترین  گام پیاده سازی نت بهره ور فراگیر است و  اجرای موفق آن به میزان قابل توجهی در موفقیت پیاده سازی TPMنقش دارد.
  • بهبود مستر(کایزن)
  • در TPM این اعتقاد وجود دارد که بهبود در ابعاد مختلف سازمان هرچند کوچک باید به طور مستمر وجود داشته باشد. بهبود مستمر با رویکرد کایزن معمولا به سرمایه گذاری زیادی احتیاج ندارد  و اساس آن این است که تعدادبسیار بیشتر بهبود کوچک که به مرور ایجاد شود اثر بخش تر  از چند بهبود بزرگ  در یک سازمان است. زیرا این بهبودها فرهنگ سازمان را می سازند و سازمان را پیوسته پویا نگه می دارند.
  • اجرای نت خودکنترلی توسط پرسنل تولید و بهره برداران
  • نت اپراتوری یا نت خود کنترلی به فعالیت¬هایی می‌پردازد که بایستی توسط اپراتور و کارکنان بهره‌بردار و در راستای نگهداری از تجهیزات انجام گردد. این مجموعه فعالیت‌ها با تکیه‌بر نیروی انسانی و رشد و ارتقاء فرهنگ و مهارت‌های آنان سعی در کاهش و حذف ضایعاتی همچون عیوب کیفی، خرابی‌های اضطراری و حوادث از صنعت دارد.
  • اجرای نت پیشگیرانه توسط واحد نگهداشت سازمان
  • این رکن از TPM به دنبال جلوگیری از توقفات ناگهانی تجهیزات به کمک تعریف اقداماتی برای شناسایی و پیشگیری از خرابی است. این سیاست نگهداشت،  رفته رفته سازمان را از یک سازمان واکنشی  که وقتی خرابی اتفاق می افتد و تولید متوقف می شود به دنبار راه حل می گردد، به یک سازمان پیش کنشی که از قبل می تواند خرابی ها را پیش بینی و پیشگیری کند تبدیل می­کند.
  • آموزش مفاهیم کاربردی و عملی برای کلیه ی پرسنل و به صورت مستمر
  • تکرار تکرار، معجزه. این اغراق نیست. اگر بخواهیم به اهداف ذکر شده در TPM برسیم باید آموزش ببینیم واین آموزش باید به صورت مستمر باشد. آموزشی وقتی می تواند مفید و موثر باشد که از آن آموخته ها بازخورد گرفته شود و برمبنای بازخوردها آموزش های بعدی تکرار و یا تعریف شود تا بهبود و ارتقا افراد اتفاق بیافتد. هدف اصلی  از آموزش در TPM تربیت پرسنلی(با تمرکز بر پرسنل  بهره بردار و تولید ) چند مهارته  است که بتواند متناسب با چهارچوب وظایف خود تصمیم بگیرد.
  • حفظ و مدیریت کیفیت محصول
  • همه ی آنچه گفت شد انجام می شود تا در نهایت رضایت مشتری جلب شود. اگر این اتفاق نیفتد، یعنی بهره وری و سود آروی سازمان که هدف اصلی TPM است محقق نشده است. این رکن اساسی از TPM، با تمرکز بر روی حذف ناسازگاری ها و سیستماتیک کردن فرایندها سعی درکاهش ضایعات و افزایش کفیت و رضایت مشتری دارد. درواقع TPM بر روی این بخش تمرکز می­کند تا ببیند کدام قسمت ها از فرایند تولید روی کیفیت بیشترین تاثیر را می­گذارند و سعی میکند آنها را بهبود دهد.
  • TPM اداری
  • حتی بهترین فرایند ها درنهایت کم اثر می شوند اگر باتوجه به نیازهای سازمان و تکنولوژی روز، پایش و بروز رسانی نشوند(مایکل همر، پدر علم بازمهندسی فرایندها). فرایندها هسته ی اصلی  گردش کار و اقداماتی هستند که  در سازمان اجرا می شود. افزایش بهره وری در فعالیت های مدیریتی و پشتیبانی  یکی از موثر ترین گام ها در رسیدن به اهداف TPM است.
  • ایجاد زیرساخت های ایمنی، سلامت و محیط زیست
  • یکی از ارکان TPM ایجاد زیر ساخت های امن برای کار در سازمان است. TPM معتقد است که انجام اقدامات مختلف در راستای بهبود و افزایش بهره وری سازمان همواره باید درجهت ایمنی و سلامت افراد و جامعه باشد. از این رو این رویکرد می تواند سایر ارکان TPM را نیز تحت الشعاع قرار دهد.


آیا اجرای TPM برای سازمان ما موثر است؟

پاسخ به این سوال چندان مشکل نیست. بیاید ابتدا به جایگاه TPM در مدل های معتبر مدیریت دارایی های فیزیکی نگاهی بیندازیم:


همانطور که  در مدل تعالی بالا(مدل آپتایم) هم مشخص است جایگاه TPM ، در استراتژی های مربوط به سطح تعالی سازمان است و پیش از رسیدن به تعالی، پیشنیازهای زیادی وجود دارد. به پشتوانه ی سالها تجربه در بحث مدیریت دارایی های فیزیکی و فرهنگ سازمانی معتقدیم که اجرای TPM قبل از گذراندن  پیشنیازها اگر چه ممکن است آورده های کوتاه مدت و حداقلی داشته باشد ولی هرگز منجر به رسیدن به اهداف اصلی TPM نخواهد شد حتی ممکن است عوارض و آسیب های بیشتری را به سازمان شما تحمیل کند. چه بسا یک شوق و انرژی  و نیاز به تغییرمثبت در سازمان ایجاد شده باشد ولی به علت نبودن زیر ساخت های لازم، اجرای پروژه با شکست مواجه شود. همه می دانیم که در این نوع سیاست های کلان که کل شرکت را در بر میگیرد، بازگشت دوباره به مراتب سخت تر و هزینه بردارتر است.

شرکت پمکو به پشتوانه­ی سالها تجربه در حوزه­ی مدیریت دارایی های فیزیکی  و به کمک کارشناسان متخصص و با تجربه در این حوزه، به شما کمک می کند تا سازمانتان را ارزیابی کنید و متناسب با نوع کسب و کارتان  بهترین رویکرد تعالی را انتخاب و آن را با موفقیت پیاده سازی کنید.

Pamco


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *