تماس با ما۰۲۱-۸۸۴۷۲۸۰۸

سبد خرید

استفاده از CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل

مارس 15, 20200
web.jpg

استفاده از CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل


امروزه استفاده از CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل در مدیریت نگهداری و تعمیرات تجهیزات بیش از پیش لازم و ضروری به نظر می ­رسد. در  CMMSیا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل، تمامی اطلاعات لازم برای نگهداشت و مدیریت دارایی های فیزیکی از طریق اینترنت جریان یافته و کاربری آنها با استفاده از کامپیوتر یا دستیارهای شخصی مثل موبایل و تبلت انجام می شود که در هر مکان و زمانی، با یکدیگر و انسان تعامل و ارتباط داشته باشند. درواقع نرم ­افزارهای نگهداری و تعمیرات CMMS / EAM که مبتنی بر وب هستند اجازه می­ دهند در لحظه امکان دسترسی به اطلاعات و داده­ های موجود در نرم ­افزار میسر باشد.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در لحظه نیاز به اطلاعات خاصی از نرم ­افزار نگهداشتتان داشته باشید ولی به آن دسترسی ندارید، مثلا قطعه خاصی را می­ خواهید خریداری کنید ولی نمی دانید دقیقا برای کدام تجهیز بوده یا مشخصات فنی آن دقیقا چیست. ممکن است با تماس با فردی خاص و با هزار زحمت بالاخره جوابی برای سوال خود پیداکنید؛ قطعه را خریداری کنید و بعد از یک هفته به انبار برسد؛ ولی قطعه خریداری شده با آنچه مد نظر واحد نگهداشت بوده است، همخوانی ندارد؛ متوجه می شوید که شماره فنی قطعه را اشتباه شنیده اید… این یک مثال از صدها مشکلی است که به علت در دست نبودن آنلاین اطلاعات سازمان ­ها ممکن است بدان دچار شوند.

مطالعات و بررسی ­های انجام­ شده در سال­ های اخیر نشان می‌دهد که در دنیا سازمان­ های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اتصال بی‌سیم و تلفن‌های همراه هوشمند، برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ در نتیجه می توان پیش بینی نمود که در سال‌های پیش رو، فعالیت‌های مرتبط با CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل در این سازمان ها نیز وسعت زیادی خواهد یافت.

همان‌طور که صنعت پیشرفته‌تر می شود، مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شویم هم بیشتر می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی، صنعت مدیریت نگهداری دارایی ­ها نیز هر چه بیشتر به سوی نوآوری و پیچیدگی در حال حرکت است. هم اکنون فناوری ­های نوینی مثل اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی و… برای تسهیل امور و فرایندهای نگهداشت به کمک صنعت آمده اند. این تکنولوژی ­ها در صورتی که  بر بستر مناسب استوار شوند، می توانند خدمات ارزنده­ای ایجاد کنند. نرم ­افزارهای تحت وب و موبایل در ایجاد این زیر ساخت­ ها و ایجاد یکپارچ­گی بین این تکنولوژی ها  نقش حیاتی و غیرقابل انکاری دارند. ­ CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل، اگر به ­صورت اصولی و مطابق با استانداردهای مدیریت دارایی­ های فیزیکی طراحی شده ­باشند، به شرکت‌ها اطمینان می‌دهد که تمامی تجهیزات و دارایی‌ها در زمان لازم و به‌طور کامل در دسترس باشند و کارایی قابل قبولی داشته باشند.



استفاده از امکاناتی که می تواند داده ها و اطلاعات مورد نیاز سازمان را ساماندهی کند و در لحظه قابل دسترس باشد، امکانی است که از طریق سیستم­ های مبتنی بر وب و موبایل قابل انجام است. به بیان دیگر، یکی از بزرگترین مزیت­ های CMMS مبتنی بر وب و استفاده از فناوری موبایل، راحت تر و سریع تر کردن مدیریت اطلاعات سازمان ها است.


نسل چهارم صنعت و اهمیت استفاده از CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل

نسل چهارم صنعت، آخرین انقلاب صنعتی تا به امروز است که از هوش مصنوعی برای تغییر شیوه جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها استفاده می‌کند. آینده صنایع به سمتی می‌رود که کارخانه‌های هوشمندی که از استراتژی‌های تولید ناب استفاده می‌کنند و در آن‌ها انسان‌ها و روبات‌ها به‌راحتی ارتباط برقرار می‌کنند، برای گرفتن تصمیم‌های بهتر، بهبود راه‌حل‌ها و پشتیبانی بیشتر از مشتری، با آخرین ماشین‌آلات و ابزارها تجهیز می‌شوند.

در پی رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها، اکنون دستیارهای دیجیتال شخصی Portable Digital Assistant (PDA)  عرضه شده‌اند که عمدۀ کاربرد آن ها دسترسی آنلاین و موبایل به تجهیزات و داده ­های مورد نیاز برای مدیریت دستور کارها و تجهیزات در محل است. امروزه دستگاه‌هایی برای ثبت داده‌ها در بازار وجود دارند که خوانش‌های مربوط به پایش وضعیت را جمع‌آوری می‌کنند. از دستگاه‌های بی‌سیم فرکانس رادیویی در انبار برای برچسب‌گذاری قطعات و خواندن بارکدها و انتقال داده‌های مرتبط با تعاملات انبار استفاده می‌شوند. فناوری بلوتوث به ­صورت پیوستۀ داده‌های پایش وضعیت را به محل‌های متمرکز جمع‌آوری می‌فرستد. این مثال­ ها و ده ها مثال دیگر گواهی برای این مدعا است که آینده صنعت بر روی تکنولوژی ­های وابسته به اینترنت و سیستم­­ های تحت وب استوار است. دستگاه‌های ارتباطی و محاسباتی دیگری نیز برای استفادۀ کارگران سیار به بازار عرضه شده‌اند. ابزارهای قدرتمند مشابهی مدام در حال ساخت و توسعه هستند و سخت‌افزارهایی با پیکربندی‌های مختلف تولید می‌شوند تا به افراد برای انجام کارهای گوناگون کمک کنند.


CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل، یکی از راه‌حل‌های نگهداشت در نسل چهارم صنعت است؛ به طوری که به کاربرانشان امکان ایجاد تشکیل انجمن‌های آنلاین نگهداشت را می‌دهند. بسترهای پیش‌بینی شده در این نرم ­افزارها، کمک می­ کند تا تولید‌کنندگان ماشین‌آلات و مواد مصرفی با دیگر بازیگران صنعتی (مدیران، تکنسین‌های نگهداشت، مدیران تولید و غیره) برای تبادل اطلاعات تجهیزات صنعتی مرتبط شوند و بهترین راهکارها در زمینه­ ی طراحی، تولید، نگهداشت و بهره ­برداری اتخاذ شود.  هدف این نرم افزارها ایجاد رابطه برد-برد بین متخصصان نگهداشت و تولیدکنندگان ماشین‌آلات و نیز بهبود دسترس‌پذیری اطلاعات از طریق ایجاد دسترسی تمامی این افراد به کانال ارتباطی یکسان است.



مزایای CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل در مدیریت انجام کارها

در سال‌های اخیر، بسیاری از فرایندهای کسب‌وکار، درنتیجۀ پیشرفت‌های فناوری، گام‌های بلندی برداشته‌اند. کارکنان مدیریت نگهداشت نیز دریافته‌اند که پایش تجهیز به‌طور فزاینده‌ای دشوار است، مخصوصاً اگر این تجهیز در مجتمع‌های مختلفی قرار داشته باشد. این دشواری‌ها نشان‌دهندۀ علت این است که چرا پیاده‌سازی سیستم‌های CMMS موبایل، بیشتر از هر زمانی، درحال رواج است.

برای اینکه اهمیت اینترنت اشیاء و ارتباط بین استفاده از CMMS یا EAM مبتنی بر وب و فناوری موبایل آشکار گردد و جایگاه این ابزارها در مدیریت فرایندهای نگهداشت مشخص شود پیشنهاد می کنیم سناریوی زیر را در ذهن خود مجسم کنید.

«روزی مکانیکی به محل کارش رسید و شروع به دانلود برنامه روزانه‌اش در کامپیوتر دستی‌اش کرد که براساس شرایط عملیاتی مجتمع دوباره زمان‌بندی‌شده بود. او تمامی اطلاعات لازم برای انجام این کار را در کامپیوتر کوچکش دارد. مواد، رویه‌ها، اطلاعات ایمنی، ابزارهای مخصوص و موردنیاز و برآورد مدت‌زمان و مجموع نفرساعت موردنیاز. او حتی گزینه مشاهده فیلم کوتاه آموزشی برای مواردی که به اطلاعات بیشتر نیاز خواهد داشت را نیز در اختیار دارد.

درحالی‌که بر روی اولین فعالیت روزانۀ خود کار می‌کند، به خرابی‌ای برمی‌خورد که برای آن برنامه‌ریزی نشده است. با یک حرکت سریع در کامپیوتر کوچکش از انبار، مواد و قطعات یدکی موردنیاز را درخواست می‌کند. – این درخواست(اگر موجود باشند) در قسمت بهینه‌سازی موجودی انبار که برای اقلام موردنیاز انبار ایجادشده، ثبت خواهد شد- اقلام درخواستی (با توجه به حساسیت توقف) در عرض 15 دقیقه بعد از درخواست به او تحویل داده می‌شود.

او بعد از اتمام کارش، کد خرابی‌های مربوط و توضیحات اتمام کار به‌علاوه هرگونه نظر راجع به چگونگی انجام راحت‌تر این فعالیت را برای سیستم اسکن و یا به سیستم وارد می‌کند و سپس دستور کار را می‌بندد یا در صورت نیاز دوباره دستور کار را زمان‌بندی می‌کند. این داده‌ها، بعد از هر بازبینی، به‌سرعت برای آن فعالیت -اگر در سیستم موجود باشد- به‌روزرسانی می‌شود.