تعمیرات ولو صنعتی در ایران

اکتبر 7, 13983989
valves-gas-plant.jpg

تعمیرات ولو صنعتی در ایران


رفع مشکل نشتی در تعمیرات ولو صنعتی

تجهیز ولو صنعتی در صنایعی که انتقال آب و گاز جزیی از فرایند کاری آن‌ها بوده بسیار پرکاربرد است و جز دارایی‌های فیزیکی مهم در این صنایع می‌باشد. یکی از انواع ولوهای پر کاربرد در این صنعت، نوع  GLOBE VALVE است. با توجه به اهمیت این دارایی فیزیکی در صنعت سدسازی و صنایع وابسته، تعمیرات ولو صنعتی جهت افزایش طول چرخه عمر، کاهش ریسک خطر نشتی ولوها و … نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که خرابی آن‌ها بسیار دردسرساز می‌باشد. از جمله خسارات به‌وجود آمده در ولو صنعتی در اثر خرابی پرتکرار نشتی در این نوع ولوها که کار را به تعمیرات اورهال می‌رساند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نفوذ ذرات معلق و براده به محفظه اکچویتور
  • زنگ‌زدگی و خوردگی روی دیواره داخلی سیلندر
  • خشک شدن و مستعمل شدن پکینگ‌ها و اورینگ‌ها
  • گیر کردن براده و قطعات فلزی و خراش عمقی روی بدنه پیستون اصلی
  • زخم و خراش‌های عمقی به روی قسمت سیت (seating) پیستون
  • جام شدن ولو

در یکی از پروژه‌های تعمیرات ولو صنعتی انجام‌شده در واحد اجرای تعمیرات پمکو مشکل نشتی برای یک ولو از نوع Angle Globe Valve With Hydraulic Linear Actuator اتفاق افتاده بود. معمولا این نوع خرابی در ولو به دلیل عدم هم‌راستایی سیت‌ها و پلانجر‌ها با بدنه ولو است که موجب نفوذ ذارت معلق موجود در آب می شود. نفوذ این ذرات باعث له شدگی و ناهمواری در قسمت سیت ولو و پلانجر می‌شود. این ناهمواری‌ها باعث می‌شود که عمل آب‌بندی در ولو به شکل مناسبی صورت نگیرد و در نتیجه، نفوذ آب و ذرات معلق موجود در آب، نشتی در ولو را تشدید کرده و این امر باعث آسیب زدن به قسمت پکینگ و اورینگ‌ها می‌شود. به دنبال آسیب وارده به قسمت پکینگ و اورینگ، آب به قسمت آکچویتور ولو صنعتی نیز نفوذ می‌کند و موجب بروز خسارت در این قسمت نیز می‌شود.



نشانه‌های بروز خرابی در ولو


در پروژه تعمیرات ولو صنعتی اقداماتی شامل بازسازی پیستون جک هیدرولیک، ساخت سیلندر، آب‎بندی پلانجر ولو و … انجام شد و ولو صنعتی مطابق دستورالعمل نصب Globe valve نصب گردید تا هم‌راستایی قسمت سیت‌ها، پلانجر و بدنه ولو حفظ گردد (رعایت نصب و راه‌اندازی براساس دستورالعمل جهت جلوگیری از بروز خرابی مجدد بسیار پراهمیت است).

برای جلوگیری از بروز خرابی‌های این‌چنینی می‌توان توصیه‌های زیر را ارایه کرد تا از بروز خرابی‌های مجدد جلوگیری کرد:

  • یکی از دلایل بروز چنین خرابی‌هایی عدم باز و بسته کردن ولوها در دراز مدت است. توصیه می‌گردد که ولوها هر چند وقت یکبار باز و بسته گردد.
  • جهت تشخیص به موقع نشتی و جلوگیری از خرابی‌های زیاد در ولو (مانند نفوذ آب با ذرات معلق به قسمت آکچویتور) می‌توان پلاگ‌های تشخیص نشتی که معمولا در روی ولوها وجود دارد را بررسی کرد و در صورت مشاهده نشتی اقدامات لازم برای سرویس یا تعمیرات ولو و جلوگیری از خسارات بیشتر صورت گیرد.
  • در صورت بروز نشتی در ولو از افزایش فشار بیش از حد در قسمت آکچویتور خودداری گردد.
  • در صورتی که قسمت آکچویتور ولو هیدرولیکی بود، بررسی دوره‌ای روغن هیدرولیک آکچویتور بصورت مداوم انجام گیرد.


وضعیت پیستون جک هیدرولیک قبل و بعد از تعمیر اساسی



3,989 comments

نظرات

Your email address will not be published.