دوره آموزشی نگهداری و تعمیرات بهره‌ ور فراگیر (tpm)

دوره آموزشی TPM گام اول در مسیر تعالی



بدون شک یکی از چالش های صنایع و سازمان­ها تعاملات بین واحدهای درگیر در سازمان به خصوص واحدهای نگهداشت و بهره برداری است. سازمان ها همواره به دنبال افزایش بهره وری تعاملات افراد در سازمان­های خود هستند. بدون شک آموزش نگهداری و تعمیرات بهره ورفراگیر Total Productive Maintenance (TPM) یکی از راهکارهای افزایش سطح کارتیمی در سازمان است. TPM یک فرهنگ جامع است که از طریق درگیر کردن تمامی افرادی که (به طور مستقیم یا غیر مستقیم) به نحوی با تجهیزات سازمان درارتباط اند، سعی در افزایش مسئولیت پذیری و کاهش ضایعات (اتلاف های زمانی، کاهش کیفیت و…) دارد.

همانطور که پیش‌تر گفته شد آموزش نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر TPM رویکردی است که کل افراد سازمان را درگیر می‌کند بنابراین هدف آن نیز روی کل سازمان تاثیر می‌گذارد.

منظور از کلمه ی Total در Total Productive Maintenance  درواقع به سه مفهموم اشاره می کند:

  • اول منظور اثر بخشی فراگیر است که به توسعه و بهبود راندمان اقتصادی در تمام ابعاد سازمان و واحدها منجر می شود.
  • دوم پیشگیری فراگیر است که به جلوگیری از خرابی، حوادث، ایجاد ضایعات و تبعات حاصل از آنها توجه می کند
  • سوم همکاری و اشتراک مساعی است که به درگیر بودن و تاثیر همه ی افراد سازمان دلالت دارد.

اجرای درست و به موقع TPM در سازمان می تواند منافع زیر را برای سازمان به ارمغان بیاورد:

  • کاهش توقفات تجهیزات و افزایش تولید
  • کاهش ضایعات تولیدی
  • بهبود تعاملات بین افراد مختلف سازمان
  • بهبود فرایندهای سازمان
  • رضایت مندی مشتری
  • افزایش انگیزه و روحیه افراد
  • افزایش بهره وری سازمان
  • کاهش حوادث و افزایش ایمنی

اهداف دوره آموزشی tpm

شرکت‌کنندگان در این دوره پس از آشنایی با پیشینۀ مدیریت نگهداری‌ و تعمیرات، با مفاهیم پایۀ نگهداری‌ و تعمیرات بهره‌ ور فراگیر آشنا خواهند شد. همچنین گام‌های اجرای TPM در سازمان را فرا خواهند گرفت و در هر مرحله، مشکلات و موانع عملی و راهکارهای آزموده‌شدۀ موفق و ناموفق در خصوص هر مشکل را ملاحظه خواهند کرد.

در دوره آموزشی مدیریت نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر ، شاخص‌های سنجش اثربخشی TPM و مهم‌ترین آن‌ها، یعنی OEE، معرفی خواهد شد و در خصوص شاخص OEE دستورالعمل کاملی ارائه می‌شود.

نتایج و پیامدهای اجرای TPM در سازمان و دستاوردهای شرکت‌های موفق در پیاده‌سازی این سیستم و همچنین جایزۀ TPM و فرایند برگزاری آن توسط مؤسسۀ نگهداری‌وتعمیرات ژاپن از دیگر مطالب خواهد بود.


مخاطبان این دوره چه اشخاصی هستند؟

  • مدیران و کارشناسان ارشد سازمان ها و بنگاه های صنعتی
  • مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات
  • کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریزی تعمیرات
  • روسای کارخانجات تولیدی و صنعتی
  • مدیران و کارشناسان سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل، ساختمان و ارگان‌های نظامی
  • مدیران و کارشناسان واحد‌های پشتیبانی و تدارکات و خرید
  • مدیران و کارشناسان واحدهای ایمنی و محیط زیست

  • محتوای دوره:

    پیشینه و کلیات نگهداری‌وتعمیرات؛

    پیدایش مدیریت نگهداری‌وتعمیرات و جایگاه آن در مدیریت دارایی‌های فیزیکی و سیستم‌های مدیریتی نوین؛

    تأثیر متقابل دوره‌های مختلف مدیریتی و سیستم‌های نگهداری‌وتعمیرات؛

    معرفی مدل TPM؛

    مفاهیم کلی TPM؛

    گام‌های اجرایی؛

    موانع و مشکلات و راهکارها؛

    معرفی شاخص OEE؛

    چگونگی تفسیر و تحلیل شاخص؛

    معرفی ضایعات و ارتباط آن‌ها با شاخص OEE؛ و

    تجربیات موفق و ناموفق در محاسبه و به‌کارگیری شاخص OEE.


    • مشخصات دوره

      تاریخ

      طول دوره

      ظرفیت

      مدت زمان

      2 روز

      10 نفر

      16 ساعت


** این دوره به صورت درون سازمانی نیز برگزار میگردد**

برای اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام، با  کارشناسان ما تماس بگیرید.