تفاوت CMMS و EAM چیست؟

اکتبر 25, 13989254
EaAM-CMMS.jpg

تفاوت سیستم‎ های مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS و EAM) چیست؟


شناخت امکانات و توانایی‌های یک سیستم پشتیبانی نگهداری و تعمیرات متناسب با نیاز سازمان، مهم‌ترین فاکتور در انتخاب آن است. تفاوت سیستم‎ های مدیریت نگهداری و تعمیرات (نرم افزارهای CMMS و EAM) اساساً درمقیاس آن‌هاست. انتخاب یکی از این دو معمولاً به استراتژی و دیدگاه هر سازمان برای مدیریت دارایی‌هایش بستگی دارد. امروزه، حدود 60 درصد از سازمان‌ها از نرم افزار EAM و حدود 25 درصد از نرم افزار CMMS برای مدیریت نگهداری و تعمیرات خود استفاده می‌کنند.

سیستم‌های مدیریت و پشتیبانی دارایی‌های فیزیکی را اغلب سیستم‌های کامپیوتری مدیریت نگهداشت (CMMS) یا سیستم‌های مدیریت دارایی‌های سازمان (EAM) می‌نامند.



تفاوت سیستم‎ های مدیریت نگهداری و تعمیرات

اگر شرکت شما شامل کارخانه‌های متعددی در مناطق مختلف و کشورهای گوناگون است، به برنامه‌های پیچیده‌تر و سطح‌ بالاتر از CMMS نیاز دارید. البته در این سطح، CMMS های پیشرفته می‌توانند با دیگر نرم‌افزارهای کسب‌وکار (مانند مدیریت مالی، منابع انسانی، تدارکات، امنیت، برنامه‌ریزی مواد و قطعات و هزینۀ پروژه) به‌خوبی یکپارچه شوند تا راهکار جامعی برای اطلاعات کسب‌وکار فراهم کنند ولی معمولاً EAM (تا حدی) و ERP ها این نیازها را در یک سیستم واحد برآورده می‌کنند.

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بسترهای فراهم شده در حوزه‌ی فناوری و اطلاعات، مرز بین CMMS ها و EAM ها بسیار کم‌رنگ شده است به گونه‌ای که حتی اسم این دو نیز به جای هم به کار می‌رود. در جدول زیر تفاوت سیستم‎ های مدیریت نگهداری و تعمیرات (CMMS و EAM) در سازمان‌ها مقایسه شده است.


امکانات EAM CMMS
مدیریت ناوگان

نظارت و ردیابی ناوگان حمل و نقل؛ یکپارچه با GIS.

×
مدیریت دستور کارها

فرایندهای درخواست‌های نگهداری و تعمیرات از باز تا بسته شدن پیگیری می‌شود.

مدیریت مطالبه‌های ضمانت و ردیابی آن‌ها

ردیابی ضمانت‌های مرتبط با تک تک دارایی‌ها

×
نگهداشت، تعمیر و اورهال (MRO)

ردیابی فعالیت‌های نگهداشت، تعمیر و بازسازی دارایی‌ها (مدیریت اجزاء، مهندسی معکوس و غیره)

×
اشکال تعاملی

نقشه‌ها، مکان تجهیزات و غیره

×
مدیریت انبار

شامل تهیه، خرید، سفارش مجدد خودکار و ویژگی‌های دیگر مدیریت انبار

پایش انرژی

خوانش‌های در لحظه و پایش انرژی

×
نگهداشت پیش بینانه

نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده، دارایی‌ها را در طی چرخه عمرشان فعال نگه می‌دارد.

پیکربندی سفارشی

کاربران می‌توانند سیستم را برای فعالیت‌های صنعتی خاص و نیازهای منحصر به فردشان سفارشی کنند.

مدیریت پیمانکاران ×
مدیریت ریسک دارایی‌های فیزیکی ×
مدیریت اسناد و اطلاعات ×
مدیریت برنامه ریزی/زمان بندی فرایندها ×

به طور کلی‌تر می‌توان گفت که EAM ،CMMS ای است که علاوه بر ماژول‌های نگهداری و تعمیرات، خرید و انبار، توجه ویژه‌ای به مدیریت چرخه عمر دارایی‌ها دارد.



امروزه اکثر کسب‌وکارها نوعی CMMS دارند و گرایش غالب، به‌ویژه در شرکت‌های متوسط و بزرگ، استفاده از آن دسته از ماژول‌های نگهداشت است که با سیستم برنامه‌ریزی منابع شرکت (ERP) یا مدیریت دارایی‌های شرکت (EAM) یکپارچه هستند.

اگر CMMS شما بیش از سه سال عمر دارد، می‌تواند به شرکت کمک کند تا ببینید هم‌اکنون چه چیزهایی در دسترس دارید و آیا لازم است به سمت EAM حرکت کنید یا خیر.

طی دَه سال گذشته، بازار CMMS شاهد تحولات چشمگیری بوده و تعداد فروشندگان این سیستم‌های تخصصی بالغ بر صدها شرکت شده است. قابلیت‌های این سیستم‌ها را می‌توان از کارهایی برای پیگیری دستور کار در یک تعمیرگاه کوچک تا مدیریت تمام فرایندهای نگهداشت و موجودی سازمانی با کارخانه‌های متعدد در تمام اقسا و نقاط دنیا تقسیم‌بندی کرد. در حال حاضر، توانمندترین سیستم‌های پشتیبان نگهداشت را سیستم‌های مدیریت دارایی‌ها (EAM) می‌نامند.


شرکت مشاوره مدیریت دارایی های فیزیکی پمکو با کادری مجرب و متخصص از کارشناسان با تجریه در در کنار شماست تا بهترین راهکارهای نرم افزاری را متناسب با نیاز سازمان شناسایی کنید و سازمانتان را به بلوغ برسانید.


مطالب مرتبط


انواع سیستم های کامپیوتری مدیریت پشتیبانی نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM
انواع سیستم های کامپیوتری مدیریت پشتیبانی نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM
انتخاب نرم افزارهای پشتیبان نگهداشت CMMS/EAM
انتخاب نرم افزارهای پشتیبان نگهداشت CMMS/EAM
تصمیماتی حیاتی در مورد نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات
تصمیماتی حیاتی در مورد نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات
کلیدی ترین تفاوت EAM و ERP چیست؟
کلیدی ترین تفاوت EAM و ERP چیست؟

9,254 comments