
برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan)، ابزار موفقیت در برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
لطفا ابتدا به سوالات زیر پاسخ دهید:
- آیا تا به حال برای شما پیش آمده که برای انجام یک فعالیت تعمیراتی در کنار دستگاه حضور پیدا کرده باشید و ببینید که فراموش کرده اید ابزار مناسب را همراه خود بیاورید؟
- آیا تا به حال برای شما پیش آمده که برای انجام کار تعمیراتی نیاز داشته اید که گروه های دیگری قبل از شما آماده سازی لازم را انجام دهند اما به دلیل آماده نبودن این گروه ها زمان زیادی از شما تلف شده باشد؟
- آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که خارج از زمان کار، نیمه شب و یا در زمان مرخصی، به دلیل بروز خرابی در تجهیزات از طرف شرکت با شما تماس گرفته باشند که حتما در شرکت حضور پیدا کنید؟
- آیا برای شما پیش آمده است که نیروهای تحت مدیریت خودتان را برای یک کار تعمیراتی ارسال کرده باشید اما به دلیل کیفیت پایین انجام کار مجبور شده باشید خودتان مجددا آن کار را انجام دهید؟
- آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که برای گرفتن قطعات یدکی به انبار مراجعه کرده باشید و به دلیل طولانی بودن فرایند انبار، زمان زیادی را منتظر مانده باشید؟
- آیا برای شما پیش آمده است که به دلیل عدم استفاده از ابزار استاندارد، دوباره کاری رخ داده باشد و مجددا مجبور شده باشید تجهیزات را تعمیر کنید؟
- و آیا تا به حال برای شما و یا همکاران شما پیش آمده است که به دلیل مطلع نبودن از پیش نیاز ها و ملاحظات ایمنی انجام کار تعمیراتی، حادثه ای اتفاق افتاده باشد؟
اگر پاسخ شما به بیشتر این پرسش ها مثبت است، ادامه مطلب می تواند برای شما بسیار مفید باشد. ما قصد داریم تا در ادامه شما را با یکی از موثرترین ابزارهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات آشنا کنیم. ابزاری که کمک می کند تا هیچ کدام از وارد بالا اتفاق نیفتند.
برای داشتن یک برنامهریزی و زمانبندی نگهداری و تعمیرات خوب، نیاز است تا شناخت دقیقی از منابع موجود و منابع موردنیاز خود داشته باشیم. برای شناخت منابع موجود میتوانیم از اطلاعات انبار، اطلاعات مربوط به ابزارها و نیروی انسانی موجود استفاده کنیم؛ اما چیزی که لازم است از آن اطلاع دقیق حاصل کنیم و میتواند به بهتر کردن برنامهریزی و زمانبندی نگهداری و تعمیرات کمک کند، “شناختِ دقیق” از منابع موردنیاز است. برای این منظور استفاده از برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) فعالیتهای تعمیراتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. مزیت عمدهی برنامه کار این است که فعالیت های نگهداری و تعمیرات درسریعترین زمان ممکن و با دقت و صحت مطلوب و در مدتزمان بهینه انجام میشوند. اما برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) مزیت های دیگری هم دارد :
مزایای برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan)
- کاهش زمان انجام فعالیتهای تعمیراتی
- بالا بردن کیفیت فعالیت های تعمیراتی و افزایش بهره وری
- ثبت دانش و تجربیات و افزایش مهارت نیروهای تعمیراتی
- کاهش تأخیرهای مربوط به نبود قطعه یدکی، نیروی انسانی و ابزار مناسب
- به حداقل رساندن زمان و انرژی برای انتقال اطلاعات به افراد تازهکار
- رفع مشکل انتقال گزارش فعالیتها به شیفت کاری بعدی
- کاهش حوادث ایمنی و محیطزیست
مراحل برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan)
برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) درواقع شرح یک فعالیت تعمیراتی است که بهصورت مرحلهبهمرحله، به ذکر موارد زیر میپردازد:
- زمان و شرح مراحل انجام فعالیت
- ملاحظات ایمنی برای انجام فعالیت
- ابزار و تجهیزات موردنیاز برای انجام فعالیت
- مواد مصرفی موردنیاز برای انجام فعالیت
- قطعات یدکی موردنیاز برای انجام فعالیت
- تخصص و مهارتهای لازم

در فرایند تدوین و نگارش برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) فعالیتهای تعمیراتی، بهطور عمده باید به سؤالات زیر پاسخ دهید:
- چه تخصص هایی لازم است؟ و این تخصص ها در چه سطحی باید باشد؟
- چه مواد مصرفی و قطعات یدکی احتیاج است؟
- هرکدام از اقدامات چقدر طول میکشند؟
- توالی اقدامات تعیینشده چگونه باید باشد؟
- چه ابزارهای ویژهای برای انجام هر اقدام لازم است؟
- چه مجوزهایی باید برای انجام هر اقدام اخذ شود؟
- اسناد و نقشههای موردنیاز کدماند؟
- چه استانداردها و الزامات ایمنی و زیستمحیطی وجود دارد؟
- هر اقدام چه برآورد هزینهای دارد؟
اینها سؤالاتی است که مسئول یا تیم تدوین برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) با آن مواجه است. برای پاسخ به این سؤالات گام های زیر را طی کنید:
گام اول:
گام نخست تهیهی اطلاعاتپایهای است. این دادهها شامل اطلاعاتی در مورد تجهیز، نحوهی کار تجهیز، اقدامات نگهداری و تعمیرات، امکانات موجود، مواد مصرفی و قطعات یدکی و … است. برای جمع آوری این دادهها میتوانید به کاتالوگ تجهیز و سوابق تعمیراتی تجهیز در نرم افزار CMMS مراجعه کنید.
گام دوم:
بررسی موقعیت بهره برداری و شرایط عملکردی تجهیز. این بازدید توسط تیم تدوین برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) به همراه متخصص و اپراتور تجهیز انجام میشود. انجام این بازدید در مواردی که تدوین کنندگان برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) داده و تجربه کافی در خصوص آن دارند الزامی نیست هرچند اکیداً توصیه میشود؛ زیرا در روتین ترین فعالیت ها نیز ممکن است مراحلی از کار فراموش شود و بازدید از سایت این احتمال را کاهش می دهد. بررسی سایت و نحوهی کارکرد تجهیز کمک میکند تا علاوه بر تکمیل اقدامات نگهداری و تعمیرات برای انجام فعالیت موردنظر، تمهیدات لازم ایمنی، یا پشتیبانی (بهطور مثال انجام یک اقدام ممکن است احتیاج به قطع برق و یا استفاده از دستکش داشته باشد و یا اینکه برای انجام آن نیاز به بالابر و یا داربست باشد و…) را نیز در برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) فعالیتهای تعمیراتی پیشبینی کنید و از اتلاف زمانی و ریسکهای ایمنی جلوگیری کنید.
گام سوم:
تعیین فعالیتهای نگهداری و تعمیرات لازم اعم از نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و درکل هر اقدامی که باید دربرنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) آورده شود. برای تعیین این فعالیت ها با متخصص تجهیز در بخش تعمیرات و بهره برداری مشورت کنید.
گام چهارم:
لیست کردن و شرح مرحلهبهمرحله اقدامات برای انجام فعالیت تعمیراتی. لازم است برای هر فعالیت نگهداری و تعمیرات، تمامی کارهای کلی و جزئی که باید انجام شود بهطور کامل و دقیق بهصورت موردی لیست شود. در مورد کارهای جزئی و کلی که باید انجام شود با متخصص تجهیز مشورت کنید.
گام پنجم:
تعیین مهارتها و تخصصهای موردنیاز برای انجام هر یک از اقدامات. برای انجام هریک از آیتمهای لیست شده باید تعیین شود که چه مهارت و تخصصهایی نیاز است و این مهارتها در چه سطحی قابلقبول هستند. برای تعیین مهارتها و تخصصهای لازم با متخصص تجهیز مشورت کنید. (زمان اجرای این گام، بهتر است موازی با گام چهارم باشد.).
گام ششم:
تعیین زمان لازم برای انجام هر یک از اقدامات. برای هرکدام از اقدامات لیست شده، تعیین کنید چه مقدار زمان لازم است. توجه کنید که زمان کافی برای انجام هر اقدام لحاظ شود. یک پیشنهاد اولیه برای تعیین زمان استاندارد، این است که آن را بهصورت میانگین مدتزمان انجام آن اقدام توسط متخصص تجهیز و مدتزمان لازم برای انجام آن اقدام توسط یک تکنسین فنی معمولی در نظر بگیرید. (زمان اجرای این گام، بهتر است موازی با گام چهارم باشد.)
گام هفتم:
تعیین مواد مصرفی و قطعات یدکی لازم. مسئول تدوین برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) میبایست اطلاعات کافی در مورد مواد مصرفی، قطعات یدکی، ابزار و تجهیزات لازم برای انجام اقدام موردنظر در اختیار داشته باشد. برای تعیین مواد مصرفی و قطعات یدکی لازم برای هر اقدام، از فرمهای تعمیرات تجهیز کمک بگیرید و همچنین با متخصص تجهیز مشورت کنید. (زمان اجرای این گام، بهتر است موازی با گام چهارم باشد.)
گام هشتم:
تکمیل فرم برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan). با توجه به اطلاعات جمعآوریشده در هفت گام ذکرشده، فرم برنامه کار استاندارد (Job Plan) را طراحی و تکمیل کنید. شما می توانید اینجا یک نمونه فرم برنامه کار استاندارد (Job Plan) فعالیتهای تعمیراتی را دانلود کرده و استفاده کنید. به این فرم میتوان برحسب نیاز و شرایط عملکردی تجهیزات و بسته به نیازهای سازمان شما به روزرسانی شود.
امیدواریم از این محتوا استفاده مطلوب را برده باشید. مشاوران ما در مجموعه پمکو آماده هستند تا در هر زمان شما را در بهینه سازی برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات سازمانتان و استفاده از ابزار برنامه کار استاندارد تعمیرات (Job Plan) یاری کنند.
One comment
Alireza eskandari
29 مهر 1399 at 1:27 ب.ظ
با سلام
علیرضا اسکندری هستم
از شرکت توزیع نیروی برق استان فارس
فایل مربوط به جاب پلن رو از کجا میتونم دانلود کنم؟