چرا پرسنل نگهداری و تعمیرات اهمیت دارند؟

آگوست 22, 1400
855.560.jpg

صرفه‌جویی در هزینه، افزایش بهره‌وری دارایی‌ها: چرا پرسنل نگهداری و تعمیرات اهمیت دارند؟


نبرد برای بهره‌­وری بیشتر از دارایی‌­های فیزیکی در خط مقدم، برنده یا بازنده دارد. تصمیمات کارکنان نقش اساسی در انجام این مهم ایفا می­‌کند. مسیر تلاش برای تحقق این پیروزی نه از بالا به پایین، بلکه از پایین به بالا محقق می‌­شود.

صنایع تولیدی و سایر صنایعی که دارایی­‌های فیزیکی گسترده را به کار می‌­گیرند، با نیاز مستمر به کاهش هزینه­‌ها و افزایش قابلیت اطمینان عملیاتی روبرو هستند. این اهداف اغلب هنگام تصمیم­‌گیری در مورد سطوح مختلف پرسنل نگهداری و تعمیرات دچار تضاد می­‌شوند. اشتباه در انجام عملیات از سوی کارکنان نگهداری و تعمیرات بسیار آسان است: کاهش جدی یا سریع منجر به تضعیف جدی قابلیت اطمینان می‌شود. از طرفی اصلاح اشتباهات بسیار دشوار است: در بسیاری از نقاط جهان، بازار کارهای یدی، همراه با آموزش حرفه‌­ای و استخدام روبه کاهش است. استخدام و آموزش پرسنل نگهداری و تعمیرات امر بسیار دشواری می‌­باشد.


روشی که بسیاری از شرکت‌­ها نیازهای نگهداری و تعمیرات حال و آینده خود را برنامه‌­ریزی می­‌کنند، کمکی نمی­‌کند. در بدترین حالت، شیوه­‌های جاری فعلی می­‌تواند کاملاً مضر باشد. برخی از سازمان­‌ها تلاش می‌­کنند شیوه­‌های استخدام پرسنل نگهداری و تعمیرات خود را تنظیم نمایند، اما این مهم را تنها براساس برآوردهای سطح بالا از نیازهای آینده خود انجام می‌­دهند. برخی دیگر از سازمان‌­ها نیز از برنامه­‌ریزی اجتناب نموده و در عوض اهداف استخدام را با نرخ فرسایش طبیعی یا کمتر از آن تعیین می­‌کنند. بسیاری از مدیران کارخانجات تحت تاثیر محدودیت‌­های موجود، مجبور به اخراج کارکنان یا عقب‌­نشینی از تلاش برای استخدام کارکنان جدید می‌­شوند.

اغلب اوقات نتیجه این اتفاق، کمبود نیروی متخصص را تشدید می­‌نماید. از آنجا که هزینه‌­های کوتاه مدت در قیاس با حصول اطمینان از منابع نگهداری و تعمیرات بلند مدت، ضروری­‌تر به نظر می­‌رسد؛ مدیران نگهداری و تعمیرات برای به اثبات رساندن پیامدهای تصمیمات کوته‌­بینانه تلاش می­‌کنند.

حتی رویکردهای دقیق‌­تر نیز ممکن است مستعد شکست باشند. برخی از شرکت­‌ها برای تعیین حجم کار نگهداری و تعمیرات فعلی، اندازه‌­گیری زمان آچار به دستی را دقیق انجام می­‌دهند. بعد از آن نیازهای آینده را براساس افزایش بهره‌­وری پیش­‌بینی می­‌کنند که امیدوارند با استفاده از تکنیک­‌های ناب و رویکردهای جدید دیجیتالی فعال شوند. با این حال، هنگاهی که به مرحله اجرای برنامه­‌های خود می‌­رسند، کاهش نیروی کار بسیار سریع‌­تر از بهبود بهره­­‌وری مورد نیاز برای پوشش شکاف‌­ها اتفاق می‌­افتد.

نتیجه این شکست‌­ها بسیار قابل پیش­‌بینی است. بدون پرسنل کافی، عقب ماندگی نگهداری و تعمیرات طولانی‌­تر می­‌شود و خرابی­‌های برنامه­‌ریزی نشده افزایش می‌­یابد. از آنجا که تکمیل کارهای برنامه‌­ریزی نشده دشوار­تر و زمان­ برتر است، میزان دسترسی به کارکنان حتی بیشتر از قبل کاهش می­‌یابد. مارپیچی که درنهایت منجر به خرابی بیش از حد، افزایش هزینه­‌ها و از دست دادن فروش می­‌گردد؛ دقیقاً موقعیتی که شرکت‌­ها می­‌خواهند از آن اجتناب کنند.



روش بهتر برای تامین نیروی کار نگهداری و تعمیرات

شرکت‌­ها برای برنامه‌­ریزی تامین نیروی کار نگهداری و تعمیرات به راه­ حل بهتری نیاز دارند. رویکردی که می­‌تواند از داده­‌های موجود برای برآورد تقاضای ساعات نگهداری و تعمیرات به طور موثرتری استفاده کند. این مهم برنامه‌­ریزی بلندمدت و کوتاه مدت را برای پیش­‌بینی حداقل پنج سال ترکیب می­‌نماید. این امر می‌تواند به اندازه کافی شفاف صورت پذیرد تا به راحتی مفروضات مربوط به برآورد عرضه و تقاضا قابل اثبات باشد؛ در حالی که ایده‌­هایی را برای مطابقت عرضه و تقاضا شکل دهد. سرانجام و مهم‌تر از همه، از نزدیک‌­ترین افراد به موضوع درخواست می­‌شود؛ مدیران نگهداری و تعمیرات و قابلیت اطمینان بهترین افرادی هستند که می­‌توانند چنین تجزیه و تحلیل را ارائه­ دهند و از سایر سهام­داران از جمله عملیات، امور مالی و منابع انسانی استفاده نمایند.

چنین رویکردی نباید بیش از حد سخت باشد. ما توصیه می­‌کنیم که شرکت‌­ها با دو فرآیند سه مرحله­‌ای شروع نمایند، یکی برای توافق بر سر تقاضای نگهداری و تعمیرات در آینده و دیگری برای درک سطح فعلی و آینده عرضه برای پاسخگویی به این تقاضا.


برآورد تقاضای نیروی کار نگهداری و تعمیرات

اولین گام، تعریف بار اصلی کار انجام شده توسط نیروی کار نگهداری و تعمیرات داخلی و پیمانکاران است. این امر باید شامل کلیه امور نگهداری پیشگیرانه و سطوح معمولی تعمیرات برنامه­‌ریزی شده و واکنشی باشد. همچنین باید کارهای اضافی انجام شده توسط پرسنل نگهداری و تعمیرات مانند برنامه‌­ریزی، زمان­بندی و یا فعالیت‌­­های مرتبط را در بر بگیرد. اکثر سازمان­‌ها می­‌توانند این اطلاعات را به آسانی از سوابق نگهداری و تعمیرات خود بدست آورند.

در مرحله بعد، آن­‌ها باید مفروضاتی در مورد نحوه تغییر بار پایه در طول زمان ایجاد نمایند. این امر شامل پیش­‌بینی‌­های بهبود کارایی براساس نوع کار، داده‌­های موجود و مفروضات واقع‌­بینانه در مورد سرعتی که سایت می‌­تواند به بهترین سطح خود برسد، می­‌شود. همچنین تاثیر سایر اقدامات بهبود نظیر تغییر کار از برنامه‌­ریزی نشده به برنامه‌­ریزی شده، افزایش رعایت نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه و پروژه‌­های عمده‌­ای که احتمالا تقاضای نگهداری و تعمیرات برنامه‌­ریزی نشده را کاهش می­‌دهد را در نظر گیرد؛ مانند تعویض تجهیزات یا معرفی فن­اوری‌­های نظارت بر شرایط کار.

درنهایت، شرکت‌­ها باید تاثیر پروژه‌­های با ظرفیت بیشتر از آن را تخمین بزنند. این بخش از محاسبه تقاضا شامل هر گونه نیاز به نیروی کار نگهداری و تعمیرات برای رویدادهای یکباره نظیر هزینه­‌های غیرمعمول سرمایه‌­ای، اجرای برنامه­‌های نگهداری مانند نگهداری و تعمیرات با قابلیت اطمینان یا برنامه­‌های کاهش عقب ماندگی شود.



چطور این شکاف را پوشش دهیم؟

نتیجه فاز اولیه تجزیه و تحلیل، تصویری واضح از شکاف احتمالی آینده بین عرضه و تقاضای نگهداری و تعمیرات است. خواه این شکاف از جنس کمبود باشد یا مازاد. انجام این امر بسیار مهم است زیرا داده­‌ها و مفروضاتی که در تجزیه و تحلیل به کار گرفته شده از دل رهبران نگهداری و تعمیرات سایت و توافق ما بین آن‌­ها آمده است.

با پشتیبانی در سطح سایت، سازمان‌­ها می­‌توانند فرآیند طوفان مغزی را با رهبران نگهداری و تعمیرات محلی آغاز نمایند تا راه­‌حل­‌های بالقوه‌­ای برای شکاف­‌های شناسایی شده و امکان­‌سنجی آن­‌ها ارزیابی کنند. هنگامی که همه در مورد بهتری راه پیش­رو به توافق رسیدند، برنامه‌­های اقدام را می‌­توان به تیم‌­های مناسب اختصاص داد. به طور طبیعی، یک بررسی منظم برای اطمینان از پیشرفت همه چیز آن‌طور که باید و تطبیق با برنامه تکامل نیازهای سازمان، امری ضروری است.

این رویکرد، امکان تکامل کنترل شده و به خوبی مدیریت شده را فراهم می­‌کند. در طی یک دوره پنج ساله، مازاد اغلب می­‌تواند با فرسایش طبیعی یا آموزش و انتقال پرسنل به وظایف جدید برطرف شود. با گذشت زمان برای رفع کمبودهای آتی، شرکت­‌ها می­‌توانند استراتژی­‌های مناسب برای جذب، آموزش و یا پیمانکاری را در دستور کار قرار دهند.

برنامه­‌ریزی و ارائه نیروی کار نگهداری و تعمیرات مناسب همیشه چالش برانگیز خواهد بود، به ویژه هنگامی که هزینه‌­ها با محدودیت جدی مواجه هستند. رویکرد از پایین به بالا که در اینجا شرح داده شد، به شرکت­‌ها شانس بیشتری برای دستیابی به برنامه‌­ای که واقعا کار می­‌کند، می‌­دهد. داده‌­های محلی منجر به پیش­‌بینی‌­های محلی می­‌شود و توصیه­‌های محلی را به همراه دارد. نتیجه این امر برنامه­‌های اقدام محلی و مالکیت آن‌­ها است. این مقاله در شرکت معظم مکنزی نوشته شده است، شما می‌توانید برای مطالعه منبع کلیک نمایید.


مطالب مرتبط

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات
بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات