کتاب زمان در دسترس (UPTIME) که نام کامل آن زمان در دسترس: استراتژیهایی برای تعالی در مدیریت نگهداشت است، مرجعی معتبر هم برای متخصصان نگهداشت و هم دیگر کارکنان است و دورنمایی از مدیریت نگهداشت به دست میدهد. این کتاب که در شرکت بین المللی پمکو ترجمه شده است، به بررسی عناصر مختلفی میپردازد که مدیران نگهداشت با آنها سروکار دارند و دستورالعملهایی برای موفقیت نگهداشت ارائه میکند.
بخشی از کتاب:
«کسبوکار شما شبانهروزی و هفتروز هفته جریان دارد و هر روز میلیونها دلار سودآوری ایجاد میکند. بازار خوب است، تولید با حداکثر سرعت پیش میرود و مشتریان راضی هستند. عملیات گاهی برای مدتی کوتاه متوقف میشود، اما تجهیزات بهسرعت تعمیر میشوند و بهندرت پیش میآید که کل تولید متوقف شود؛ اما ناگهان در آخر هفته با توقف کلی تجهیزات روبرو میشوید. چندین روز طول میکشد تا قطعهای حیاتی را تهیه کنید و رفع مشکل نیز چند روز زمان دیگر میبرد. کل زمان توقف به 5 روز بالغ میشود. صدای اعتراض مشتریان بلند شده است. شما محصول شرکت رقیب را میخرید، بستهبندی میکنید و به مشتریان خودتان میفروشید تا آنها را راضی نگه دارید. در این مدت، گروهی از کارگران ماهر واحد تولید بیکار بودهاند. واحد نگهداریوتعمیرات نیز با کمبود نیرو مواجه است، زیرا نتوانستهاید کارکنانی شایسته پیدا کنید و کارکنان فعلی هم با حداکثر توان و شبانهروزی کار میکنند. نمیتوانید تولید ازدسترفته را جبران کنید. بالاخره مشکل برطرف میشود و کار دوباره با نهایت سرعت ادامه مییابد. همین حادثه بهتنهایی سودآوری سالیانه را کاهش میدهد و درآمد کل شرکت بیش از 2 درصد کاهش مییابد.»
زمان در دسترس: استراتژیهایی برای تعالی در مدیریت نگهداشت؛ جان دیکسون کمبل و جیمز ریس پیکنل؛ ترجمۀ علی زواشکیانی و محسن ربیعی؛ تهران: آریاناقلم، 1394.