پیمانکار سرویس و نگهداری، همراه شما در تجربه‌ی کاهش 60 درصدی هزینه‌ها!


پیمانکار سرویس و نگهداری، همراه شما در تجربه‌ی کاهش 60 درصدی هزینه‌ها!


امروزه کمتر واحد صنعتی به چشم می خورد که از تحولات و پیشرفت های حاصل شده در علم نگهداری و تعمیرات تاثیری نپذیرفته باشد. لزوم ارتقاء دسترس پذیری و قابلیت اطمینان تجهیزات همواره از دغدغه های صنایع بوده است و دهه هاست که سرویس و نگهداری پیشگیرانه در قالب سرویس‌های دوره ای تقریباً در هر واحد صنعتی به یک برنامه روتین تبدیل شده است. تحلیل ها و آمارها هم همچنان گویای تاثیر صحت و دقت این برنامه در افزایش بهره‌وری واحدهای صنعتی است، اما نه با هر کیفیتی!


آیا انبوه مشکلات و مسائل مختلف مدیریتی در حوزه‌های تولید، بهره برداری، مالی، بازاریابی، مشتری مداری و … جایی برای پرداختن به صحت و دقت برنامه نگهداری و تعمیرات باقی می‌گذارد؟ کسب و کارها تحت تاثیر شدت یافتن رقابت و تخصصی‌تر شدن امور ناگزیر از برون‌سپاری بخش‌هایی از فعالیت‌های خود شده اند. سرویس و نگهداری تجهیزات صنعتی نیز از آن دست فرآیندهایی به شمار می رود که میل به برون‌سپاری آن همیشه در بین صنایع مختلف دیده شده است.


برون سپاری سرویس و نگهداری، یک انتخاب یا یک الزام؟

تخصصی شدن فعالیت‌ها و اهمیت صرفه اقتصادی فرآیندها در کنار پیچیدگی بیشتر تجهیزات امروزی و شفاف شدن اهمیت نیروی انسانی آموزش دیده به عنوان مجری برنامه از دیگر عوامل زمینه ساز برای برون سپاری سرویس و نگهداری محسوب می شوند. سنت بر این بوده که یک شخص یا شرکت که مهارت اجرای آیتم‌های سرویس و نگهداری تجهیزات را دارد در قالب یک قرارداد پیمانکاری سرویس و نگهداری مسئول اجرای این فرآیند برای تجهیزاتی مشخص می شود. این پیمانکار در دوره‌های زمانی مشخص گزارشی از فعالیت‌های انجام شده را به کارفرما ارائه داده و بر مبنای همان گزارش مبلغی را دریافت می کند. شایستگی‌هایی که پیمانکار در این مدل سنتی بایست داشته باشد عبارتند از دانش و مهارت فنی نیروی انسانی در حوزه تجهیزات مورد نظر، فضا، سخت افزار و امکانات کارگاهی (که در بسیاری از موارد از طرف کارفرما در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد)، توان مدیریت کار در سطح پرسنل فنی و فعالیت‌های پیشگیرانه تعریف شده برای تجهیزات صنعتی. در این شکل از برون سپاری سرویس و نگهداری، آسیب هایی وجود دارد که مانع اثربخشی و تحقق اهداف کارفرما از برون سپاری این فرآیند می‌گردد.



میان ماه من تا ماه مجنون! حکایت معضلات پیمانکاری سرویس و نگهداری…

چارچوب سنتی قراردادهای پیمانکاری سرویس و نگهداری، پیمانکار را به انجام کارهای بیشتر برای دریافت مبالغ بالاتر در دوره‌های زمانی هدایت می‌کند، حال آنکه آمارها و تحلیل ها در حوزه مدیریت دارایی به ما آموخته است که لزوماً انجام بیشتر فعالیت‌های پیشگیرانه همیشه هم منجر به افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات نمی‌شود. همچنین می‌دانیم که تعریف برنامه نگهداشت پیشگیرانه باید در چارچوب یک تحلیل قابلیت اطمینان صورت پذیرد تا بتواند عیوبی و حالاتی از خرابی که وابسته به زمان هستند را شناسایی و نهایتاً با جلوگیری از این خرابی‌ها به افزایش بهره‌وری و حاشیه سود برای یک بنگاه اقتصادی منجر گردد. پیمانکاران سرویس و نگهداری تجهیزات اما عمدتاً فاقد این نگاه مترقی به نگهداری و تعمیرات هستند و عموماً شایستگی‌های فنی صرف و یا حتی بعضاً روابط نقطه قوت کلیدیشان درعقد قراردادهای سرویس و نگهداری محسوب می گردد.



همچنین بعضاً دیده می‌شود که مدل تجاری و مکانیزم خلق ارزش در کسب و کار پیمانکار سرویس و نگهداری اساساً تضادهای اساسی با مدل تجاری کارفرما و ارزش‌های مورد انتظار از فرآیند برون سپاری دارد. برون سپاری سرویس و نگهداری بعضاً از طرف پیمانکار به عنوان تضمینی برای ایجاد فرصت‌های کسب سود بیشتر در قالب دریافت پروژه‌های تعمیرات بزرگ و اورهال تلقی می‌شود که خود می‌تواند زمینه ساز تاثیرگذاری او بر فرآیندها شود به گونه‌ای که خروجی به نفع مصالح کوتاه مدت پیمانکار و بر خلاف منافع مورد انتظار کارفرما شکل گیرد.

از سمت دیگر پیمانکار سرویس و نگهداری با ورود به سازمان، بخشی از فرآیندهای سازمان را متاثر کرده و می تواند سیستم های سازمان را به طور مثبت یا منفی متاثر نماید. دانش و درک سیستمی، امری است که در صورت اشراف پیمانکار، می‌تواند تسهیلگر استقرار و تعالی سیستم مدیریت دارایی در یک سازمان تجهیز محور باشد. امری که به ندرت در میان پیمانکاران سنتی سرویس و نگهداری به چشم می خورد. فرآیندهایی همچون مدیریت انبار قطعات یدکی، مدیریت کار، گردش اطلاعات نت و … برای بسیاری از پیمانکاران سرویس و نگهداری خارج از اسکوپ کاری قلمداد می شود، حال آنکه مجری امر سرویس و نگهداری بایست دانش کافی و جامعی از سیستم مدیریت نت داشته باشد تا بتواند علاوه بر تعامل سازنده با آن، به رفع موانع بهره‌وری و آسیب‌های احتمالی آن کمک کند.



پیمانکار سرویس و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، در دنیای امروزی نیاز به ابزارهای موثرتر و فراگیرتری دارد تا بتواند در مسیر تحقق اهداف برون‌سپاری برای کارفرما گام بردارد. شرکت پمکو با نزدیک به یک دهه فعالیت حرفه‌ای در حوزه مدیریت و سیستم‌های مدیریتی مدیریت دارایی ‌های فیزیکی از همان ابتدا یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های خود را کمک به صاحبان صنایع در زمینه سرویس و نگهداری تجهیزات صنعتی قرار داده است. در همین مسیر و در کنار انواع خدمات مشاوره‌ای و آموزشی به مهم ترین صنایع کشور، واحد اجرایی شرکت پمکو، آماده پاسخگویی به نیاز کارفرمایان محترم در قالب طیف گسترده‌ای از خدمات ارزش‌آفرین مانند قراردادهای پیمانکاری سرویس و نگهداری می باشد. پرسنل اجرایی شرکت پمکو نه تنها در زمینه مهارت‌های فنی، بلکه در حوزه‌های مرتبط با سیستم‌های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر نگرش مدیریت دارایی فیزیکی و خلق بیشترین ارزش از این دارایی ها، آموزش دیده و در پروژه‌های جاری این شرکت تجربه پیاده سازی کامل سیستم را بارها بدست آورده اند.


مطالب مرتبط

طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)