دوره های آموزشی بین المللی

کارگاه آموزشی RCMII

پیاده سازی RCM از نظر اغلب متخصصین نگهداری و تعمیرات بعنوان اثربخش‌ترین روش، نسبت به هزینه‌های آن، برای ایجاد و توسعه استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات در سطحی جهانی شناخته می‌شود که باعث دستیابی سریع به بهبودهایی پایدار و معتبر در زمینه دسترس پذیری و قابلیت اطمینان کارخانه‌ها، کیفیت محصول، ایمنی و سلامت محیط زیستی می‌شود.

این روش فرآیندی سیستماتیک و علمی برای تعیین فعالیت‌هایی است که باید انجام شوند تا از ادامه کارکرد تجهیزات و بطور کلی دارایی‌های فیزیکی مطابق با انتظارات کاربران‌شان اطمینان حاصل شود.

هدف از پیاده سازی RCM  شناسایی بهترین و باصرفه‌ترین برنامه تعمیراتی برای هر تجهیز و در نتیجه کاهش پیامدهای ناشی از خرابی تجهیز آلات از طریق گنجاندن آن برنامه‌ها و روش‌ها در برنامه نگهداری و تعمیرات هر تجهیز می‌باشد. از این رو هدف از این دوره آموزش ساختار و فرایند RCM و نیز چگونگی پیاده سازی RCM به صورت مرحله به مرحله، شناسایی چالش‌های هر مرحله و ارائه راه حل است.

آموزش این موارد به همراه ارائه مثال‌های متنوع از پروژه‌های عملی پیاده سازی RCM در 80 کشور دنیا و در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، برق و آب (نیروگاه‌ها و سدها)، خودرو، معدن، فولاد و…، توسط نماینده و مدرس رسمی شرکت آلادون در خاورمیانه می‌باشد.


محتوای کارگاه آموزشی بین المللی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان


1- مقدمه‌ای بر RCM

ارائه اهداف، مفاهیم و اصول اولیه نت مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM، ارائه ساختار RCM

تشریح بستر و شرایطی که برای اجرای RCM2 باید در سازمان فراهم کرد.

تاریخچه RCM، نقش آن و ارتباط آن با سایر تکنیک‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات نظیر CBM و CMMS


2- ساختار RCM2، چگونگی تعریف مسئله و جمع‌آوری اطلاعات

تعریف کارکردهای تجهیز و استانداردهای عملکردی

تعریف خرابی کارکردی (Functional Failures)

تشریح مفهوم ریشه خرابی (Failure Modes)

تشریح اثرات هر خرابی، بعد از یک خرابی، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ (Failure Effects)


3- ارزیابی پیامدهای خرابی (Failure Consequences)

خرابی‌هایی که بر روی ایمنی و محیط زیست اثر می‌گذارند.

خرابی‌هایی که بر روی عملیات و تولید اثر می‌گذارند.

خرابی‌های که تنها بر هزینه تعمیرات اثر گذارند.

خرابی مربوط به Protective and Warning Devices


4- برنامه ریزی برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات

اعتبار روش‌های مختلف و تعیین توالی فعالیت‌ها، طراحی و زمانبندی اقدامات واکنشی برای جلوگیری از بروز خرابی تجهیز

نگهداری و تعمیرات مبتنی بر وضعیت (CBM)

فعالیت‌های مربوط به استقرار مجدد برنامه ریزی شده تجهیزات

فعالیت‌های مربوط به از خط خارج کردن تجهیزات


5- در صورت نیافتن برنامه مناسب، با توجه به قسمت 4، چه باید کرد؟

چگونگی تحلیل جزئی‌تر خرابی تجهیزات

چه زمانی طراحی مجدد انجام دهیم؟

چه زمانی تجهیز نیاز به برنامه پیشگیرانه ندارد و بهترین برنامه Run to Failure است.


6-پیاده سازی فرایند RCM2

تشکیل گروه بازبینی و اجرای RCM، اعضای گروه، نقش تسهیل‌گر پروژه

استراتژی‌های پیاده سازی RCM2

چگونگی شروع کار

تمامی موارد ذکر شده، با تقسیم افراد شرکت‌کننده به گروه‌های کاری، به صورت مبسوط و کاربردی ارائه خواهد شد. همچنین شرکت‌کنندگان در طول برگزاری دوره بر روی مثال‌های واقعی متعدد از مورد کاوی‌های شرکت آلادون در صنایع مختلف به صورت عملی و با هدایت استاد دوره کار خواهند کرد.


مخاطبان کارگاه RCM2

کارشناسان، مدیران و متخصصان واحدهای فنی، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران در زمینه مدیریت عملیات در صنایع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش، تولید، توزیع و انتقال برق، مهندسی آب و فاضلاب، مدیریت منابع آب، نیروگاه و سد، صنایع دفاعی (هوایی، دریایی و هوا فضا)، سیمان، فولاد، مس و معادن، خودرو و ماشین‌سازی، هواپیمایی، صنایع ریلی و مخابرات که دارای تجهیزات و ماشین آلات پیچیده و گران قیمت می‌باشند و علاقه‌­مند­ند تا برای این تجهیزات، بهترین برنامه نگهداری و تعمیرات را تدوین کنند.


بسته آموزشی اهدایی به شرکت کنندگان

به شرکت کنندگان در کارگاه، بسته ارسالی از طرف شرکت آلادون کانادا و نیز یک نسخه کتاب ترجمه شده RCM2، نوشته John Moubray، بنیانگذار فقید شرکت آلادون اهدا می‌گردد.


شرکت آلادون آمریکا

“هم اکنون تقریباً در تمامی صنایع، RCM برای افراد مسئول دارایی های فیزیکی به همان اندازه حیاتی است که حسابداری برای مدیران مالی. هیچ تکنیک قابل مقایسه دیگری برای شناسایی حداقل فعالیت‌های صحیح و ایمن مورد نیاز جهت حفظ کارکرد دارایی های فیزیکی، بویژه در موقعیت‌های بحرانی و خطرناک وجود ندارد.”

این جمله‌ای معروف از John Moubray است. جـان مـوبری فقید طی دورۀ آغازین زندگی حرفه‌ای‌اش در زمینه ایجاد، توسعه و پیاده‌سازی سیستم‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات ابتدا به عنوان یک مهندس کارخانه و بعدها به عنوان یک مشاور فعالیت نموده است. در سال‌های ابتدائی دهه 80 وی زیر نظر مرحوم پروفسور Stanly Nowlan شروع به کار بر روی کاربرد RCM در صنایع عمومی نمود. در سال 1986 وی شرکت Aladon Ltd را تاسیس نمود. شرکت Aladon  بطور خاص در زمینه ایجاد و توسعۀ فرایندهای مدیریت بر مبنای قابلیت اطمینان و کاربردهایشان برای دارایی های فیزیکی  فعالیت می‌نماید و دفتر مرکزی آن در کانادا می‌باشد. این شرکت به بیش از 2000 سایت صنعتی در 80 کشور دنیا کمک نموده است تا RCM را پیاده‌سازی کنند و نیز بیش از 70000 مدیر و کارشناس فنی از آموزش‌های آن بهره‌مند شده‌اند.


برخی از شرکت‌های همکار شرکت آلادون عبارتند از: