دوره آموزشی نت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

دوره آموزشی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

دوره آموزشی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)، از نظر اغلب متخصصين نگهداري و تعميرات به عنوان اثربخش‌ترين روش نسبت به هزينه‌هايش، براي ايجاد و توسعۀ استراتژي­‌هاي نگهداري و تعميرات در سطح جهاني شناخته مي‌شود. بهره‌گیری بهترین آموزش در این روش با دست‌یابی سریع به بهبودی پایدار در زمینه‌های گوناگون همراه است. افزایش دسترس‌پذیری و قابلیت اطمینان تجهیزات، بهبود وضعیت کيفی محصولات، کاهش سوانح با پیامدهای ایمنی و زیست محیطی از جمله دستاوردهای مهم بکارگیری نت مبتنی بر قابليت اطمينان (RCM) است. کاهش 40 تا 70 درصدی خرابی تجهیزات از جمله اهداف مورد انتظار از پیاده سازی RCM بوده که تحقق آن در گروی آموزش توسط اساتید خبره و با تجربه و درک مفاهیم عمیق و کلیدی آن است.


اهداف دوره آموزشی نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM)

برای تعالی در مدیریت دارایی­های فیزیکی در سازمان‌های تجهیز محور مدل‌های تعالی متفاوتی وجود دارد. مدل‌های تعالی برای انواع سازمان‌ها مسیری را تدوین می‌کنند که از ابتدای راه تعالی در مدیریت دارایی‌های فیزیکی چه اقداماتی را باید انجام دهند. در همه این مدل‌ها، ابزار و تکنیک RCM به‌عنوان یکی از بخش‌های اصلی مدیریت دارایی‌های فیزیکی مطرح شده است. در واقع صرف‌نظر از اینکه در یک سازمان از چه مدلی برای تعالی مدیریت دارایی بهره برده می‌شود، RCM  بخش جدانشدنی آن است. RCM انواع مختلفی در صنعت دارد. شناخته‌ترین نوع آن RCM II و RCM III است که توسط شرکت ALADON توسعه‌یافته است.

در این نوع نگهداشت مبتنی بر قابلیت اطمینان، بعد از انتخاب یک تجهیز مهم سازمان، یک کارگروه تشکیل می‌شود و این کارگروه با یک فرایند منظم و مشخص تک‌به‌تک حالات خرابی را تحلیل می‌کند و راه­حل ارائه می‌دهد. کل این فرایند از پیش مشخص است و نحوه اجرای هر گام از این فرایند نیز ذکر شده است. در پایان یک RCM قرار است فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات آن تجهیز خاص بهینه شود. مثلاً:

  • بعضی از فعالیت‌های نگهداشتی که سازنده تجهیز اعلام کرده حذف خواهند شد، چراکه شرایط عملیاتی هر تجهیزی منحصربه‌فرد است.
  • برخی از اقدامات در فواصل طولانی‌تر اجرا می‌شوند. مثلاً بر اساس RCM ممکن است به این نتیجه برسید که آچارکشی که قبلاً هر دو سال یکبار انجام می‌شد، حالا باید 3 سال یکبار انجام شود.
  • برخی اقدامات نیز باید در فواصل کوتاه‌تری انجام شوند. مثلاً تعویض فیلتر باتوجه‌به شرایط عملیاتی این تجهیز به‌جای سالانه باید شش ماه یکبار باشد.
  • برخی تصمیمات باید در مورد رویه‌ها گرفته شود. مثلاً در RCM ممکن است مشخص شود که باید یک راهنمای رنگی برای اپراتور تجهیز نصب شود.
  • برخی تصمیمات به تغییرات مهندسی منجر می‌شود. مثلاً یک سنسور هشدار تمام‌شدن سوخت روی تجهیز نصب شود.
  • برخی اقدامات به تغییرات در بازرسی منجر می‌شود. مثلاً هر 3 ماه یکبار باید آنالیز روغن انجام شود.

برای تجهیزاتی که حساسیت کمی برای سازمان دارد به‌کارگیری دستورالعمل‌های سازنده و حداقل مرور سریع آن می‌تواند مفید باشد. اما زمانی که در مورد مهم‌ترین تجهیزات سازمان صحبت می‌کنیم باید دقت کنیم که شرایط هر تجهیز در هر سازمان و حتی هر بخش از سازمان متفاوت است و امروزه حتی سازنده تجهیزات نیز اجرای RCM را توصیه می‌کنند.

در نگهداشت بر مبنای قابلیت اطمینان، نکات ریز فراوانی وجود دارد. مثلاً تمرکز این روش روی حالت خرابی است یا هر اقدام پیشگیرانه‌ای باید برای سازمان منافعی بیشتر از هزینه‌هایش داشته باشد.


مخاطبان دوره آموزشی RCM

  • مدیران و کارشناسان ارشد سازمان‌ها و بنگاه‌های صنعتی
  • مدیران فنی و نگهداری و تعمیرات
  • کارشناسان و مسئولان برنامه‌ریزی تعمیرات
  • روسای کارخانجات تولیدی و صنعتی
  • مدیران و کارشناسان سازمان‌های مرتبط با حمل و نقل، ساختمان و ارگان‌های نظامی
  • مدیران و کارشناسان واحد‌های پشتیبانی و تدارکات و خرید
  • مدیران و کارشناسان واحدهای ایمنی و محیط زیست

محتوای دوره آموزشی RCM

  • آشنایی با خرابی‌ها و انواع الگوهای آن؛
  • گام‌های اصلی در آنالیز RCM؛
  • آشنایی با کارکردها و ارائه نمونه؛
  • آشنایی با انواع حالات شکست و خرابی‌ها و ارائه نمونه؛
  • آشنایی با دلیل وقوع خرابی و مدیریت آن؛
  • نگهداری و تعمیرات اقتضایی و نگهداشت پیشگیرانه و….

مشخصات دوره‌های آموزشی

تاریخ

طول دوره

ظرفیت

مدت زمان

2 روز

10 نفر

16 ساعت

دوره آموزشی نگهداشت مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM):

زمان برگزاری: 12 و 13 تیر 1403

نحوه برگزاری: حضوری

مدرس: مبین نادری

اطلاعات بیشتر


این دوره به صورت درون سازمانی نیز برگزار می‌گردد


جهت اطلاعات بیشتر از طریق فرم زیر با کارشناسان ما در تماس باشید