چگونه زمان آچار به‌ دستی (wrench time) تکنسین‌های نت را افزایش دهیم؟

مارس 18, 13944197
car-repairman-wearing-a-white-uniform-standing-and-holding-a-wrench-that-is-an-essential-tool-for-a-mechanic.jpg

چگونه زمان آچار به‌ دستی (wrench time) تکنسین‌های نت را افزایش دهیم؟


بر اساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های کلاس جهانی، تکنسین‌های نت فقط بین 25% تا 35% از وقت خود را صرف انجام کار تعمیراتی می‌کنند (زمان آچار به‌ دستی) و 65% تا 75% از زمان خود را در روز صرف کارهای غیر بهره‌ور می‌کنند!

این درحالی است که بر اساس ارزیابی‌ها و پروژه‌های انجام گرفته در سال‌های اخیر، این شاخص در بین شرکت‌های بزرگ ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است! برای اینکه تکنسین‌های نت کارایی و اثربخشی بالایی داشته باشند، فراهم کردن تمامی آنچه آن‌ها برای انجام دستور کار (work order) نیاز دارند، بسیار حائز اهمیت است.

برای این کار می‌بایست ابزار و قطعات یدکی موردنیاز، تمامی اسناد، مدارک، نقشه‌ها، اطلاعات فنی، کاتالوگ تجهیزات، دستورالعمل‌های سازنده و … به‌طور کامل در دستور کار لحاظ شده و در دسترس آن‌ها قرارگرفته باشد. زمانی که این اطلاعات در دسترس نباشند، زمان آچار به‌ دستی آن‌ها به‌شدت کاهش می‌یابد. منظور از زمان آچار به ­دستی مدت‌زمانی که نیروهای تعمیراتی بدون احتساب زمان‌های پیش‌نیاز و پس‌نیاز، صرفاً مشغول تعمیر، تعویض و یا پایش وضعیت تجهیزات هستند. تجربیات جهانی نشان می‌دهد که در اغلب موارد تکنسین‌ها و استادکاران زمان ارزشمند خود را به‌ناچار صرف انجام وظایف سایر واحدهای دخیل در مسئله برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های تعمیراتی می‌کنند؛ چراکه اطلاعات موردنیاز آن‌ها در اختیارشان قرار نگرفته است. بر اساس گزارش‌های بین‌المللی این مسئله باعث کاهش زمان آچار به‌ دستی تا میزان 30% می‌شود.



مراحل افزایش زمان آچار به‌ دستی تکنسین‌های نت


1- طراحی نقشه‌های بصری از واحدهای عملیاتی

زمانی که نیروهای تعمیراتی نقشه‌های راهنمای موقعیت استقرار تجهیزات را همراه داشته باشند، مدت‌زمان جستجو و رسیدن به محل تجهیز کاهش پیدا می‌کند. آن‌ها می‌توانند به‌صورت بصری تجهیزات مختلف را بر روی نقشه، مکان‌یابی کنند. این روش به بهینه شدن زمان انجام تعمیرات، دسترسی سریع و دقیق به ابزارها و قطعات یدکی و کاهش زمان لازم برای جستجو داده‌ها و اطلاعات تجهیز کمک می‌کند.


2- حذف موجودی‌های تکراری

وقتی‌که شما موجودی‌های تکراری و قطعات غیرضروری موجود در انبار را کاهش دهید، تکنسین‌ها و استادکاران قادر خواهند بود تا به‌سرعت به قطعات و ابزارهای موردنیاز خودشان دسترسی پیدا کنند. شما می‌توانید اقلام موجود در انبار را از طریق جستجو و فیلتر کردن اقلام غیرضروری و مازاد، بهینه کنید. همچنین مطابقت دادن شماره قطعه تأمین‌کننده با لیست قطعات یدکی موجود در انبار می‌تواند به شما اطمینان دهد که تعداد درستی از اقلام درست و موردنیاز را در انبار خود نگه‌داشته‌اید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه مدیریت انبار و قطعات یدکی کلیک نمایید.


3- یکپارچه‌سازی تمامی مستندات

با یکپارچه‌سازی تمامی مستندات مرتبط با مدیریت دارایی‌ های فیزیکی در قالب یک منبع واحد و قابل‌اطمینان، سردرگمی‌ها و اتلاف زمان انجام کار را کاهش دهید. زمانی که شما یک یکپارچگی بین تجهیز و تمامی داده‌های موردنیاز برای مدیریت بهتر آن، ایجاد می‌کنید، کار را برای تکنسین‌ها و استادکاران نگهداری و تعمیرات بسیار آسان کرده‌اید تا بتوانند کارشان را به به‌طور کامل و با کیفیت بالا انجام دهند. این کار به تکنسین‌ها و استادکاران تعمیرات اجازه می‌دهد تا به به‌طور مستقیم به مستندات مربوط به هر دستور کار دسترسی داشته باشد، کاری که باعث می‌شود تا زمان آچار به‌ دستی آن‌ها افزایش پیدا کند.


4- تدوین برنامه کار استاندارد (JOB PLAN)

برنامه کار استاندارد تعمیرات Job Plan را می‌توان یکی از کامل‌ترین و مؤثرترین روش‌های افزایش زمان آچار به‌ دستی و ارتقا راندمان کاری تکنسین‌ها و استادکاران در دنیای نگهداری و تعمیرات دانست که تمامی مواردی که پیش‌ازاین اشاره شده را در خود جای‌داده است. Job Plan یا همان برنامه کار استاندارد، سندی است که در آن شرح کامل هر فعالیت تعمیراتی به همراه زمان انجام، ابزارهای موردنیاز، قطعات یدکی و مواد مصرفی، تمامی مستندات فنی و نقشه‌های ضروری و ‌تمامی پیش‌نیازها و الزامات ایمنی که می‌تواند به انجام باکیفیت کار در حداقل زمان ممکن کمک کند را در خود جای‌داده است. همچنین Job Plan می‌تواند به یک آلبوم تصویری از جزئیات مراحل انجام آن فعالیت بدل شده تا تمامی کارکنان نگهداری و تعمیرات بتوانند به‌راحتی مرحله‌به‌مرحله هر فعالیت تعمیراتی را انجام دهند.

شایان‌ذکر است تدوین JOB PLAN در سال‌های گذشته در صنایع مختلف کشور توسط شرکت مشاور پمکو پیاده‌سازی شده است و نتایج آن به‌صورت سالانه در همایش بین المللی ایمنی و مدیریت دارایی‌های فیزیکی ارائه گردیده است.


منابع

https://www.linkedin.com/pulse/how-increase-your-wrench-time-david-black


مطالب مرتبط

شاخص های نگهداری و تعمیرات
شاخص های نگهداری و تعمیرات
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
بایدها و نبایدهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات
بایدها و نبایدهای برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

4,197 comments

نظرات

Your email address will not be published.