تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

گیربکس ­های صنعتی هر روزه در قلب نیروگاه‌ها و صنایع مختلف طیف گسترده‌­ای از نقش­‌ها را در فرآیند تولید ایفا می­‌کنند. وظایف حیاتی از قبیل به حرکت درآوردن پیش گرم­‌کننده­‌های بزرگ هوا، خرد کردن زغال سنگ، فن­‌های برج خنک کننده و راندن توربین‌­ها. از این رو جلوگیری از توقف فعالیت آن‌­ها می­‌تواند به مثابه استمرار تولید در صنایع مختلف باشد. خواب این تجهیز با بازار مالی بیش از 25 میلیارد دلاری، خسارات مالی مستقیم و غیرمستقیم فراوانی برجای می­‌گذارد. لذا اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه و توجه به امر تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی یک ضرورت اجتناب‌­ناپذیر است.


تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی را در چند وجه می‌­توان پیگیری کرد. اولین وجه این امر همانند سایر تجهیزات صنعتی در نگاه کلان به نگهداشت دارایی‌­های فیزیکی و اتخاذ استراتژی­‌های سازنده مبتنی بر حفظ و نگهداشت دارایی­‌ها است. لازمه انجام این مهم تغییر در نگاه مدیران فعال در صنعت می‌­باشد. بعد دیگر تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی عبارتست از بحث سرویس و نگهداری و همچنین تعمیرات این تجهیزات که شامل نکات و جزئیات فنی فراوان می‌­باشد. پیش از پرداختن به این وجوه، لازم است ابتدا با ساختار و عملکرد گیربکس ­های صنعتی آشنا شویم. چرا که لازمه انجام موثر و کارآمد اقدامات پیشگیرانه و تعمیرات صحیح در گرو شناخت مولفه­‌های اصلی هر تجهیز است. از این رو ضمن معرفی  انواع گیربکس ­های صنعتی، عملکرد آن­‌ها را مورد بازبینی قرار می‌­دهیم.


معرفی مولفه­‌های کلیدی گیربکس ­های صنعتی

گیربکس صنعتی یک سیستم مکانیکی یا مکانیکی-هیدرولیکی، محصور است که انرژی مکانیکی را با تغییر کمیت‌­هایی مانند گشتاور و دور منتقل می­‌کند. این سیستم سرعت و گشتاور چرخش را کنترل می­‌کند. طیف گسترده‌­ای از انواع گیربکس ­ها در کاربردهای مختلف به چشم می­‌خورد که شامل انواع گیربکس­ های به کار رفته در خودروها تا موقعیت­‌های مختلف در خط تولید کارخانجات، نیروگاه‌­ها و پالایشگاه‌­ها می‌­شود. گیربکس­ های صنعتی از منظر عمر، پایداری و ضریب ایمنی با همتایان خود متفاوت هستند. این تجهیز سرعت و گشتاور را متناسب با خروجی لازم تغییر می‌­دهد. فارغ از تنوع طراحی گیربکس‌ ­ها که به مواردی همچون شیوع تغییر تبدیل دور و گشتاور، نوع دنده­‌های به کار رفته در گیربکس، شیوه کنترل عملکرد و …. مربوط می‌­شود، اجزاء اصلی در هر گیربکس شامل موارد زیر می‌­باشد:

کانترشفت:

کانترشفت، شافتی (محوری) استکه مستقیما به شافت کلاچ متصل می‌­شود. این المان شامل دنده‌­ای است که به شافت کلاچ و شافت اصلی مرتبط می­‌کند. با توجه به نسبت دنده، ممکن است در دوری معادل با دور موتور یا کمتر از آن کار کند.

شافت اصلی:

این شافت که دور آن معادل با سرعت خروجی است، با استفاده از چرخ دنده، قدرت را با توجه به دنده با سرعت و گشتاور متفاوتی نسبت به کانترشفت منتقل می­‌کند. یک انتهای این شفت به شافت یونیورسال متصل می‌­شود.

دنده­‌ها:

از دنده­‌ها برای انتقال نیرو از یک شافت به شافت دیگر استفاده می‌­شود. آن‌ها مهم‌­ترین اجزا در گیربکس ­ها هستند زیرا تغییر در گشتاور کانترشفت و شافت اصلی به نسبت دنده­‌ها بستگی دارد. نسبت دنده از تقسیم تعداد دندانه­‌ها حاصل می‌­شود. در صورتی که این نسبت بزرگتر از یک باشد، شافت اصلی با سرعت کمتری نسبت به کانترشفت می­‌چرخد و متغاقب آن گشتاور شافت اصلی بیشتر از کانترشفت است. در صورتی که این نسبت کمتر از یک باشد، این مسیر برعکس عمل می‌­کند. به عبارتی دیگر شافت اصلی گشتاور کمتر و سرعت بیشتری نسبت به کانترشفت دارد.

یاتاقان:

در گیربکس کانترشفت و شفت اصلی توسط یاتاقان‌­ها پشتیبانی می‌­شوند.


آشنایی با انواع گیربکس ­های صنعتی

گیربکس­ ها به صورت کلی بدین شکل عمل می­‌کنند که کانترشفت با استفاده از چند دنده به کلاچ مرتبط می‌­شود. زمانی که کانتر شفت با شفت اصلی درگیر می‌­شود، شافت اصلی با توجه به نسبت دنده شروع به چرخش می­‌کند. برای تغییر در سرعت و گشتاور کافی است که شافت اصلی و کانترشفت با استفاده از کلاچ جدا شوند و دورباره با نسبت دنده متفاوتی اتصال انجام گیرد. با توجه به شکل اجزای گیربکس، 6 نوع کلی از آن‌­ها در صنایع مختلف به کار گرفته می‌­شوند:



 گیربکس مارپیچ محور موازی


گیربکس مارپیچ محور موازی

در این نوع گیربکس اتلاف انرژی کمتر است و اندازه آن در قیاس با همتایان خود، کوچک‌­تر است. این گیربکس معمولا در صنعت سیمان و لاستیک به کار گرفته می‌­شود. گیربکس مارپیچ به واسطه این که در زاویه‌­ای معین ثابت شده است، می‌­تواند دندانه­‌های بیشتری را درگیر کنند.


گیربکس مارپیچ هم ­محور

گیربکس مارپیچ هم محور که به آن گیربکس درون خطی نیز می­‌گویند، دارای چرخ دنده­‌هایی هستند که به موازات هم قرار دارند. چرخش دنده‌­ها بسته به نیاز می‌­تواند در یک جهت یا مخالف آن باشد. این گیربکس­ ها برای کارهای سنگین و مکانیکی ایده‌­آل هستند و عمدتا به دلیل دقت، کارایی و مکانیکی این گونه شناخته می‌­شوند.



گیربکس مارپیچ هم محور


گیربکس مارپیچ مورب

گیربکس­ های مارپیچ مورب، مناسب‌­ترین نوع برای کاربردهای گشتاور بالا/ قدرت بالا هستند. با گشتاورهای خروجی مشخص، عملکرد بی­صدا و عمر طولانی این گیربکس را برای کاربردهای مختلف ایده‌­آل کرده است. ویژگی منحصر به فرد گیربکس مارپیچ مورب، دندانه­‌های خمیده آن است که در یک پایه مخروطی شکل، نزدیک به لبه دستگاه قرار دارد. این نوع گیربکس عمدتا برای ایجاد حرکت چرخشی بین دو شافت غیر موازی استفاده می­­‌شود. گیربکس حاضر بیشتر برای ماشین‌­آلات صنعت معدن یا نوار نقاله استفاده می‌­شود.



گیربکس مارپیچ مورب



گیربکس مارپیچ کج


گیربکس مارپیچ مورب کج

این گیربکس برای استفاده در بارهای سنگین و برنامه­‌های مشابه دارای ساختاری یکپارچه است. سیستم مذکور دنده بیشتری برای افزایش و کاهش چرخش‌­ها به منظور تعدیل سرعت و گشتاور دارد. این گیربکس با دنده‌های بیشتر به راحتی برای هر نیاز صنعتی قابل تنظیم است.


گیربکس ورم ریداکشن

این گیربکس با استفاده از چرخ دنده‌­های کرم شکل با قطر زیاد ساخته شده است که با دنده‌­های حاشیه دستگاه مطابقت دارد. این گیربکس برای هدایت عملیات ساخت سنگین به کار می‌­رود و بیشتر در صنایع شیمیایی و کود مشاهده می‌­شود.



گیربکس ورم ریداکشن



گیربکس سیاره‌ای


گیربکس سیاره‌­ای

گیربکس سیاره‌­ای که به دوام یا قابلیت­ استقامت بالا مشهور است، دارای ویژگی­‌های عملکردی متمایز و دقیق است. در این نوع گیربکس تعدادی دنده (سیاره) در اطراف یک دنده مرکزی (دنده خورشیدی) به چرخش در می‌­آیند. راندمان این گربکس به شدت بالا می‌­باشد و این قابلیت در یک پکیج به نسبت جمع و جور قابل ارائه است. این امکان به واسطه تعداد دنده‌­های زیاد و ویژگی‌­های متمایز مجموعه خورشیدی- سیاره­ای محقق می‌­شود.


ملاحظات تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

همانطور که در ابتدای این نوشتار به آن اشاره شد تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی از چند جهت قابل پیگیری است. در بخش اول به ساختار و عملکرد گیربکس ­ها به عنوان گامی کلیدی در انجام هر چه بهتر تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی پرداخته شد. وجه دیگر این مهم که بدان در ادامه می‌­پردازیم، شامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه در جهت سرویس و نگهداری و همچنین معرفی عیوب متداول، در جهت بهبود کیفیت و سرعت تعمیرات می‌­شود.


نکات مربوط به تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

مطابق با بخش معرفی انواع گیربکس ­های صنعتی، مشخص شد که تفاوت اصلی گیربکس­ های مختلف با یکدیگر در شکل چرخ دنده‌­ها و نحوه قرارگیری آن‌­ها نسبت به یکدیگر نهفته است. لذا در بحث سرویس و نگهداری و همچنین تعمیرات این نوع از تجهیزات تفاوت چشمگیری در هر یک از انواع آن به چشم نمی­‌خورد. لذا پیروی از نکات زیر در امر تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی در هر یک از انواع آن قابل استفاده است.

برای افزایش طول عمر گیربکس­ های صنعتی بازرسی و نگهداری منظم ضروری است. از طرف دیگر بازرسی کامل و تعمیرات اساس احتمالی می‌­تواند باعث توقف طولانی مدت نامطلوب و وقفه در خطوط تولید شود. برای جلوگیری از خواب این تجهیز در جهت افزایش طول عمر و به حداقل رساندن زمان خرابی آن، اقدامات پیشگیرانه زیر توصیه می­‌شود:

کنترل رده گیربکس: بررسی کنید که گیربکس در مشخصات مکانیکی و حرارتی تعریف شده سازنده خود کار می­‌کند. در بسیاری از موارد گیربکس در برنامه‌­ای فراتر از مشخصات طراحی شده خود قرار می­‌گیرد و باعث آسیب به آن می‌­شود.

کاهش آلودگی­‌های محیطی: اغلب گیربکس­ ها در یک محیط کثیف و پر از گردوغبار کار می­‌کنند. گرچه این امر تا حدی اجتناب ناپذیر است، اما به حداقل رساندن تاثیرات محیط کار بسیار اهمیت دارد. آلودگی محیطی می‌­تواند منجر به افزایش درجه حرارت عملکرد یا حتی آلودگی قطعات داخلی گیربکس شود. بنابراین باید گیربکس­ های صنعتی پیوسته تمیز و عاری از گرد وخاک و آلودگی شوند.

عایق‌­بندی شفت: نشت روغن در شفت ورودی و خروجی گیربکس باید بررسی شود. نشت احتمالی حکایت از این دارد که کاسه نمد گیربکس خراب شده است و به این معنا می‌­باشد که گردوغبار، آب و آلودگی محیطی به راحتی می­‌تواند وارد گیربکس شود. لذا باید سریعا این عایق­‌ها تعویض شوند.

کنترل حفره‌­های عبور هوا: نباید اجازه دهید که از طریق این حفره­‌ها آب، گردوغبار و آلودگی به گیربکس وارد شود. آن‌­ها باید از نوع صحیحی باشند و همیشه تمیز نگهداشته شوند تا عمل تنظیم فشار هوای داخل گیربکس به راحتی اتفاق افتد.

کنترل وضعیت روغن: برای روغن­کاری باید از نظر نوع، درجه و کمیت مشخصات سازنده گیربکس رعایت شود. تعویض روغن باید به صورت منظم و مطابق با دستورالعمل سازنده گیربکس انجام شود.

کنترل دما: به دنبال نشانه­‌هایی از گرم شدن بیش از حد مانند روغن تیره در شاخص شیشه‌­ای باشید. به وسیله کنترل پیوسته دمای گیربکس ضمن جلوگیری از آسیب به قطعات و یافتن علت آن و برطرف کردن عیب، می‌­توان کیفیت عملکرد گیربکس را بهبود بخشید.

بررسی سایش/ تماس دنده­‌ها: چرخ دنده­‌های داخلی را می­‌توان از طریق برداشتن درب بازرسی یا به کمک آندوسکوپ بررسی نمود. به دنبال نشانه­‌های سایش مانند حفره زدن یا براده باشید. همچنین تماس بین دندانه­‌های دنده­ها را کنترل کنید که منطبق بر یکدیگر باشند. زیرا عدم انطباق می‌­تواند نشان دهنده سایش در یاتاقان­‌ها یا محفظه بلبرینگ باشد. سایش احتمالی در دنده‌­ها را می‌توان به وسیله بررسی روغن از جهت وجود براده‌­های فلز و یا در موارد حساس‌­تر به وسیله اجرای روش­‌هایی مانند آنالیز روغن نیز انجام داد.

کنترل لقی: از یک نشانگر برای بررسی هر گونه افزایش تماس بین چرخ دنده‌­ها و همچنین لقی در شفت­‌های ورودی و خروجی استفاده کنید. افزایش تماس می­‌تواند به دلیل سایش دندانه­‌ها باشد. همچنین لقی شافت ناشی از سایش در یاتاقان­‌ها می­‌باشد.

آنالیز لرزش انجام دهید: بسیاری از گیربکس­ های صنعتی در محیط پر سرو صدایی کار می­‌کنند، به این معنی که همه تغییرات یا افزایش صدای گیربکس قابل ثبت نیست. لذا تجزیه و تحلیل منظم ارتعاش یاتاقان­‌های داخلی و چرخ­دنده­‌ها، می‌­تواند خرابی‌­های احتمالی در گیربکس را شناسایی کند.



اکسیداسون گیریس در گیربکس و نشت روغن 



سایش و خوردگی دنده در گیربکس


بررسی علل خرابی گیربکس­ های صنعتی

اجرای صحیح فرآیند تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی منوط به انجام اقداماتی نظیر موارد ذکر شده به صورت زمانبندی شده و تحلیل داده­‌های استخراج شده از بازرسی­‌های دوره‌­ای می­‌باشد. با انجام این مجموعه اقدامات پیشگیرانه می‌­توان به جلوگیری از آسیب اساسی به گیربکس امیدوار بود.

بخش دیگر تعمیر و نگهداری بر اجرای تعمیرات و خرابی های آن تمرکز دارد. آشنایی با خرابی­‌های متداول گیربکس­ های صنعتی و نشانه­‌های آن­‌ها می­‌تواند به کاهش زمان و هزینه تعمیرات احتمالی منجر شود. براساس آنالیزهای انجام شده بر روی گیربکس‌­ها و دنده­‌ها، مکانیزم خرابی آن­‌ها بر خلاف تصور از بلبرینگ­‌ها آغاز می‌­شود. با اینکه تصور می‌شود که دنده­‌ها بیشتر مترصد آغاز خرابی باشند. برخی از علل خرابی­‌های رایج گیربکس­‌ها را در ادامه بررسی می­‌کنیم.


عدم انطباق دنده‌­ها

عدم انطباق، چرخ دنده و یاتاقان را همزمان تحت تاثیر قرار می‌­دهد. اگر چه برخی از انواع یاتاقان­‌ها (غلتک‌­های کروی) از این اتفاق مصون هستند. عدم انطباق یکی از شایع­‌ترین دلایل خرابی در گیربکس­ ها می‌­باشد که به صورت ایجاد حفره در انتهای دندانه­‌های دنده یا گودشدگی و سایش بر روی یاتاقان نمود پیدا ­کند. عدم انطباق می­‌تواند به دلایل استاتیک (خطاهای ساخت یا تنظیم)، دینامیک، انحراف در اجزای تحت بار و انبساط حرارتی رخ دهد. در سیستم دنده­‌های بزرگ ممکن است این عدم انطباق در حین نصب صورت پذیرد.



عدم انطباق دنده‌ها، از علل خرابی گیربکس



انحراف خمشی دنده ها در گیربکس 


یک تمایل طبیعی وجود دارد که تعداد مراحل یک گیربکس به حداقل برسد این موضوع گاهی منجر به ایجاد پینیون­‌های (چرخ دنده گرد شامل دو دنده مشبک) بسیار بلند و باریک می­‌شود که اغلب با شافت یکپارچه می‌­شوند. این پایه­‌ها می‌­توانند از انحراف خمشی نسبتا بزرگ و همچنین پیج خوردگی خمشی برخوردار شوند.


یاتاقان دنده­‌ها

اکثر گیربکس های کوچک و متوسط از یاتاقان‌­های نورد شده استفاده می­‌کنند. برای اکثر قریب به اتفاق گیربکس­ های صنعتی یاتاقان­‌های نورد شده انتخاب مناسبی هستند. مشخص شده است که یاتاقان­‌های نورد شده کاملا به اثرات مختلف از جمله عدم انطباق، کمبود روغن، آلودگی، لرزش و ضربه حساس هستند. همچنین در معرض آسیب به علت نیروهای بیش از حد در هنگام نضب قطعات می‌­باشند.

یک مشکل معمول که ممکن است به وجود آید جمع شدن آلودگی در بخش تحتانی یاتاقان و متعاقب آن سایش است. لذا وجود روغن کافی یک ضرورت است. همچنین در اثر لرزش زیاد، خستگی در بلبرینگ‌­ها به وجود می­‌آید.


بی‌ثباتی حرارتی

این حالت خرابی زمانی اتفاق می‌­افتد که یک اختلاف دمای زیادی بین شافت داخل یاتاقان و محفظه اطراف بلبرینگ ایجاد شود. انبساط حرارتی موجود باعث می‌­شود که اضافه بار به سیستم وارد شود. این اتفاق افزایش تولید گرمای سیستم را به همراه دارد و موجب آسیب به قطعات می­‌شود.

این مکانیسم به طور کلاسیک با شافت‌­های سرعت بالا مرتبط است و به احتمال زیاد با راه‌­اندازی گیربکس اتفاق می­‌افتد. دلیل این امر بدین جهت است که ضریب تبادل حرارتی شافت بسیار کمتر از محفظه است. ممکن است دلایل دیگری همچون سرعت و شتاب بالا، شافت توخالی و گرمای خارجی شافت منجر به این اتفاق شود. پیکربندی یاتاقان روی شافت بیشتر به صورت رو در رو است که باعث هم افزایی انبساط شعاعی و محوری شافت می‌­شود. بدین جهت بهتر است به صورت پشت به پشت قرار بگیرد. تا انبساط حرارتی و شعاعی هم دیگر را خنثی کنند.


لرزش پیچشی و جانبی

با گرایش عمومی ماشین­‌آلات به توان، سرعت و گشتاور بالاتر احتمال وقوع ارتعاش تشدید شده همیشه در حال افزایش است. در صورت مشکوک بودن به لرزش پیچشی معمولا لازم است که بر روی شافت محرک گیربکس اندازه ­گیری انجام داد.



لرزش پیچشی و جانبی در گیربکس ها 



نقش اضافه بار در خرابی گیربکس ها 


اضافه بار

گشتاورها و نیروهای غیرمنتظره به دلایل زیادی می‌­توانند رخ دهند. یکی از عامل­‌های رخ داد این اتفاق کوپل­‌های دنده‌­ای می‌­باشد که می‌­تواند بارهای محوری و شعاعی مضاعفی به سیستم وارد نماید و منجر به خرابی دنده­‌ها و یاتاقان‌­ها شود. شافت ‌های کاردان که در زاویه­‌های بزرگ 5 درجه یا بیشتر کار می­‌کنند با ایجاد لرزش­‌های خمشی ضربه‌­دار باعث تشدید لرزش در سیستم شوند، به عنوان عامل دیگر این اتفاق شناخته می‌­شوند. همچنین موتورهای الکتریکی می­‌توانند با تولید گشتاور بیش از حد نیروی مضاعفی به سیستم وارد نماید. در این حالت لازم است موتور دوباره تنظیم شود تا با شرایط سیستم هماهنگ گردد. انحرافات پیچشی شفت نیز در تولید اضافه بار در سیستم نقش دارد و بدین صورت که گشتاور بیش از اندازه‌­ای به گیربکس وارد می­‌کند.


روغن­کاری و آلودگی

در صورت عدم تطابق مشخصات روغن مورد استفاده با ویژگی­‌های تعریف شده از سوی شرکت سازنده مانند ویسکوزیته روغن گیربکس با مشکل مواجه می­‌شود. همچنین وجود نقص در گردش روغن در سیستم به دلیل خرابی پمپ روغن، گرفتگی فیلتر و توزیع نامناسب روغن در یاتاقان­‌ها زمینه آسیب به قطعات گیربکس فراهم می‌­شود.

آلودگی و رطوبت عامل دیگری است که می­‌تواند خوردگی و سایش یاتاقان و سایر اجزای گیربکس را به همراه داشته باشد. باید در گیربکس ­­ها از تمیز بودن حفره­‌های عبور هوا و عایق‌­های محافظ اطمینان حاصل کرد.


عیب ­یابی سریع در برنامه تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی

پس از بررسی برخی از اصلی‌­ترین دلایل خرابی گیربکس ­های صنعتی، مجموعه اقداماتی که می‌­توان در مواجه با خرابی­‌های رایج این تجهیز می­‌توان انجام داد را برمی‌شماریم:



تولیدکنندگان برتر گیربکس ­های صنعتی

یکی از بخش­‌های با اهمیت فراوان تعمیر و نگهداری گیربکس های صنعتی مربوط به تهیه و تامین قطعات و جایگزینی تدریجی تجهیزات طی یک برنامه جامع تعمیر و نگهداری است. از این رو، آشنایی با سازندگان برتر گیربکس ­های صنعتی در جهت انتخاب دقیق و با صرفه در تامین قطعات و تجهیزات ضرورت انکارناپذیری می‌­باشد. بدین جهت با بررسی اجمالی سازندگان گیربکس­ های صنعتی نام­‌های LENZE، FLENDER، NORD، Rexroth و Zollern قابل مشاهده است.


شرکت پمکو با یک دهه تجربه در زمینه مشاوره و اجرای پروژه‌های مدیریت و استقرار سیستم­‌های مدیریتی مدیریت دارایی­ های فیزیکی، امکان همراهی و همکاری با صنایع مختلف در زمینه نگهداری و تعمیرات انواع گیربکس­ های صنعتی را فراهم آورده است. پرسنل اجرایی شرکت پمکو نه تنها در زمینه مهارت‌های فنی، بلکه در حوزه‌های مرتبط با سیستم‌های نگهداری و تعمیرات مبتنی بر نگرش مدیریت دارایی فیزیکی و خلق بیشترین ارزش از این دارایی ها، آموزش دیده و در پروژه‌های جاری این شرکت تجربه پیاده سازی کامل سیستم را بارها بدست آورده اند.


مطالب مرتبط

طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)