صنایع گوناگون برای بهرهمندی از سلامت و ایمنی نیروی انسانی و افزایش راندمان تولید، به برنامهریزی هوشمندانه تمیزکاری دورهای سطوح و تجهیزات نیازمند هستند. در این راستا روشها و تجهیزات مختلفی به کار گرفته میشود. یکی از این تجهیزات جت ماشینها هستند. از جت ماشین، به عنوان یکی از پرکاربردترین و کلیدیترین عناصر در تمیزکاری صنعتی، برای تمیزکردن خطوط لوله، مخازن، فاضلاب و سایر بخشهای صنعتی استفاده میشود. بازار مالی این تجهیزات خود موید اهمیت آنها در صنایع مختلف است. در سال ۲۰۱۹ جت ماشین مورد استفاده برای پاکسازی فاضلاب، بازار مالی بیش از ۷۶ میلیارد دلار را به خود اختصاص داد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۷ به رقم ۹۳.۲ میلیارد دلار برسد. لذا اتخاذ تصمیمات جامع در راستای تحقق برنامه تعمیر و نگهداری جت ماشین برای جلوگیری از توقف تولید و خسارات مالی فراوان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.
هر برنامه تعمیر و نگهداری جت ماشین به عنوان یک تجهیز صنعتی همچون همتایان خود را میتوان در وجوه مختلف بررسی نمود. وجه اصلی هر برنامه تعمیر و نگهداری شامل استراتژیهای مربوط به نگهداری و تعمیرات میشود. در این وجه لازم است که نگاه حفظ و نگهداشت داراییهای فیزیکی در اتخاذ تصمیمات راهبردی لحاظ شود. در وجه دیگر برنامه تعمیر و نگهداری جت ماشین ها همانند سایر تجهیزات صنعتی، سرویس و نگهداری و تعمیرات در جهت جلوگیری از خواب تحهیزات قرار میگیرد. سرویس و نگهداری تجهیزات شامل مجموعه اقدامات پیشگیرانه زمانبندی میشود که لازم است پیوسته انجام پذیرد.
در این نوشتار پس از معرفی ساختار و عملکرد جت ماشین، بخش عملیاتی تعمیر و نگهداری جت ماشین ها را مورد واکاوی قرار میدهیم و مجموعه نکات و الزاماتی که لازم است در هر بخش از برنامه تعمیر و نگهداری لحاظ شود را مرور مینماییم.
به طور کلی جریان جت، جریانی از مایع است که به داخل محیط اطراف با استفاده از نوعی نازل، دیافراگم یا سوراخ راه مییابد. جتها میتوانند مسافت طولانی را بدون پراکنده شدن طی کنند. مایع جت در مقایسه با محیط اطراف دارای تکانه بالاتری است. در حالتی که محیط پیرامونی از همان سیال جت تشکیل شده باشد و این سیال دارای ویسکوزیته باشد، سیال اطراف به همراه جت طی فرآیندی با نام حفره حمل میشود.
طبق این تعریف، تمیزکاری با جت ماشین یا واترجت تمیزکننده، فرآیندی است که به طور گسترده برای حذف مواد، پوشش یا آلودگی از سطح یک قطعه کار استفاده میشود. این فرآیند، فشاری بین ۳۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ psi و همچنین سرعتی معادل ۸۰-۲۰۰ متر بر ثانیه را تولید میکند تا پوششها و بقایای لایههای زیرین را از بین ببرد. این مکانیزم برای تمیزکردن و از بین بردن آلودگیهای چسبیده به سطوح و تجهیزات مختلف از قبیل مبدلهای حرارتی، خطوط لوله، دیگهای بخار، مخازن ذخیرهسازی، مخازن تحت فشار، راکتورها، سیلوها و همچنین فاضلابهای صنعتی به کار میروند.
عملیات تمیزکاری صنعتی با جت ماشین
جت ماشینهایی که برای فاضلابهای صنعتی به کار میروند دقیقا همانند همتایان خود با استفاده از یک جریان فشار قوی متصل به دستگاهی که فشار لازم را ایجاد مینماید، عمل میکند. در این نوع، آب به زهکش منتقل میشود و در آنجا چربی، مواد معدنی و سایر مواد زائد توسط جت آب هل داده میشود. بسته به نوع لولهها و شرایط محیطی از نازلهای مختلفی میتوان استفاده کرد. این روش به دلیل تولید جریان آب پرفشار دوار بسیار کارآمد است.
با توجه به آنچه که گفته شد، به طور کلی جت ماشینها فارغ از محل و نوع استفاده، عمل تمیزکاری را به دو شیوه انجام میدهند. تمیزکاری در جت ماشین و پاکسازی آلودگیها و مواد زائد با یکی از دو مکانیزم فرسایش یا لایه لایه سازی انجام میگیرد. از فرسایش در اکثر پوششهای سخت مانند اسپری حرارتی فلز و کاربید استفاده میشود. در این روش، یک نازل مخصوص برای تجزیه جریان آب به قطرات کوچک به کار گرفته میشود تا سطح پوشش را تحت تاثیر قرار دهد. این عمل بدین گونه صورت میپذیرد که با هر بار تماس پیوسته جت آب به سطح، پوشش مذکور دچار فرسایش شده و لایههای زیرین دستنخورده باقی بماند.
مکانیزم دیگر پاکسازی همانطور که پیشتر بدان اشاره شد، لایه لایه سازی پوشش میباشد و برای پوششهای نرم مانند رنگ، چسب، سرامیک و پوشش حرارتی سایشی استفاده میشود. در این شیوه، جریان جت با ضربههایی که به سطح پوشش وارد میکند، پیوند بین لایهها را شکسته و از سطح جدا مینماید. این رویه به صورت لایه به لایه اتفاق میافتد. این روش در مقایشه با مکانیزم فرسایش سریعتر انجام میشود.
به طور کلی آناتومی هر جت آب را میتوان به سه بخش مجزا تقسیم نمود:
نحوه تمیزکاری جت ماشین ها
اکثر سیستمهای جت ماشین از زیرسیستمهای زیر تشکیل شدهاند:
فرآیند تمیزکردن جت ماشین مزایای زیادی نسبت به سایر روشهای تمیزکاری صنعتی سنتی از قبیل پوششهای برداشته شده با آب بسیار پرفشار، مواد شیمیایی و یا سایر روشهای مکانیکی معمول، دارد. این شیوه در مقایسه با سایر روشها مقرون به صرفهتر و سازگارتر با محیط زیست است. همچنین به دلیل اینکه فرآیند مذکور قابلیت کنترل دارد، این امکان را فراهم میکند که با متناسبسازی تنظیمات با شرایط استفاده، سطوح و تجهیزات آسیب نبینند.
پس از آشنایی اجمالی با ساختار و عملکرد جت ماشین ها، میتوان به مهمترین نکات مربوط به تعمیر و نگهداری آنها پرداخت. همانطور که پیشتر بدان اشاره شد برای جلوگیری از توقف فعالیت، اقدامات پیشگیرانهای در جهت پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری جت ماشین باید صورت پذیرد. در این راستا نکات زیر باید مورد توجه قرار بگیرد.
باید نازل دستگاه به صورت پیوسته بازرسی شود تا از گرفته نبودن خروجی نازل مطمئن شویم.
با انجام اقدامات پیشگیرانه و انجام صحیح سرویس و نگهداری، میتوانیم عمر دستگاه را افزایش دهیم و فعالیت بدون وقفه آن را رقم بزنیم، با این حال خرابی تجهیز امری اجتنابناپذیر است. بدین جهت برای افزایش کارایی و سرعت حل خرابیها آشنایی با برخی از عیوب متداول یک تجهیز میتواند بسیار کمک کننده باشد. در همین راستا مشکلات متداولی که میتواند برای هر جت ماشینی رخ دهد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد را در ادامه معرفی میکنیم.
تامین قطعات و جایگزینی تدریجی تجهیزات، بخش جداییناپذیر هر برنامه تعمیر و نگهداری است. در همین راستا برای پیادهسازی هر چه بهتر برنامه تعمیر و نگهداری جت ماشین، با سازندگان مطرح و سرآمد این تجهیز آشنا شویم تا در صورت لزوم برای تامین قطعات به این کمپانیهای معروف مراجعه نماییم. به کارگیری قطعات و تجهیزات مناسبی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند از توقف پی در پی تجهیز جلوگیری مینماید. در همین راستا با نگاه به لیست تولیدکنندگان جت ماشین ها نام کمپانیهای KMT، Water Jet Sweden، Resato، Dardi، Waterjet Corporation و Bystronic به چشم میخورد.
شرکت پمکو با یک دهه تجربه در زمینه مشاوره و اجرای پروژههای مدیریت و استقرار سیستمهای مدیریتی مدیریت دارایی های فیزیکی، امکان همراهی و همکاری با صنایع مختلف در زمینه نگهداری و تعمیرات انواع جت ماشین های صنعتی را فراهم آورده است. پرسنل اجرایی شرکت نه تنها در زمینه مهارتهای فنی، بلکه در حوزههای مرتبط با سیستمهای نگهداری و تعمیرات مبتنی بر نگرش مدیریت دارایی فیزیکی و خلق بیشترین ارزش از این داراییها، آموزش دیده و در پروژههای جاری این شرکت تجربه پیادهسازی کامل سیستم را بارها بدست آوردهاند.