ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS)

ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS)


ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS: Risk Based Spares) ابزاری جهت کمک به تصمیم گیری در رابطه با میزان موجودی قطعات کم مصرف با قیمت بالا و حساسیت بسیار زیاد و همچنین قطعات پرمصرف و با گردش مالی بالا برای سازمان است.

با استفاده از ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS) که یکی از ماژول‌های مدیریت عملکرد تجهیزات (APM: Asset Performance Management) است، می‌توان نقطه و تعداد سفارش اقتصادی برای قطعات تعمیرپذیر (و همچنین غیر قابل تعمیر) را بر اساس میزان سطح دسترسی، یا قابلیت اطمینان درخواستی، هزینه و حساسیت قطعه پیش‌بینی کرد. تحلیل‌های کاربردی شامل پارامترهایی مانند میزان سطح موجودی، قابلیت اطمینان، دسترس پذیری، ریسک و هزینه و همچنين تعیین میزان سفارش قطعات در شرایط خرید اضطراری، از دیگر قابلیت‌های ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور است.

استفاده از کتاب مدیریت انبار و قطعات یدکی، تالیف و ترجمه دکتر علی زواشکیانی که به تشریح تمام موضوعات حوزه انبار می‏‌پردازد، می‏‌تواند در پیشبرد اهداف سازمان در این حوزه کاملا موثر واقع شود.


دستاوردهای ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور در نرم افزار Effectus

  • بهبود تصمیم‌گیری و کاهش هزینه قطعات یدکی
  • ادغام محاسبات ریسک و هزینه
  • تعیین سطوح موجودی قطعات یدکی مورد نیاز برای برآورده کردن سناریوهای مختلف تعویض و درصد قابلیت اطمینان موردنیاز
  • ارائه محاسبات هزینه برای قطعات یدکی تعمیرپذير و غیر تعمیرپذير
  • مکمل سیستم نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM
  • خواندن آسان خروجی گرافیکی نتایج در یک نگاه


اهمیت ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور

قطعات یدکی همواره یکی از دغدغه‌های سازمان‌های تولیدی هستند و ویژگی‌های خاص این قطعات که نقطه تمایز آن با سایر موجودی‌ها است، باعث پیچیده‌تر شدن کنترل این قطعات شده است. برای برخورداری از برنامه نگهداشتی کامل و جامع، سطح دسترسی به قطعات یدکی در یک بازه زمانی مشخص بسیار ضروری است. این قطعات جهت پشتیبانی از کارکردهای تجهیزات مهم و حیاتی، مشخص و مدیریت می‌شوند.

ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS) ابزاری برای تعیین سیاست‌‏های بهینه در انبار است. پیچیدگی محاسباتی این ماژول که بر اساس زنجیره مارکوف و فرایندهای Stochastic و سایر مدل‌های پیچیده ریاضی ساختار یافته، امکان محاسبه دستی این مقادیر را تقریبا غیرممکن ساخته است. با استفاده از این ماژول به راحتی و به سرعت می‌‏توانید مقادیر بهینه مربوط به قطعات پرمصرف و کم‌مصرف بیمه‌ای در انبار را تعیین و آنالیز حساسیت روی این مقادیر انجام دهید.

یکی از تاریک‌ترین بخش‌های مدیریت دارایی های فیزیکی موضوع تامین قطعات یدکی می‌باشد که با وجود صرف میلیاردها تومان هزینه، باز در موارد زیادی به هنگام نیاز قطعه مناسب در دسترس نیست و از طرف دیگر، تعداد زیادی از قطعات نیز در انبارها آنقدر می‌مانند تا فرسوده شوند.

در این ماژول امکان تحلیل قطعات یدکی پر مصرف و کم مصرف وجود دارد؛ بدین ترتیب قطعات یدکی حساس که برای پشتیبانی از اجرای صحیح و به موقع فرایندهای نگهداری و تعمیرات مورد نیاز هستند با استفاده از چند کلیک مورد ارزیابی قرار گرفته و پارامترهای تامین و انبارداری بهینه برایشان محاسبه می‌گردد.

در این ماژول از الگوریتم‌های فرایندهای تصادفی، زنجیره‌های مارکوف و سری‌های زمانی استفاده می‌شود تا مدل‌های پیچیده ریاضی را بتوان حل کرد. مدل‌های بهینه‌سازی مورد استفاده برای توابع هدف قابلیت اطمینان (لحظه‌ای و دوره‌ای)، دسترس‌پذیری و هزینه‌های خرید اضطراری و غیر اضطراری را شامل می‌شود. همچنین در این ماژول از زنجیره‌های مارکوف هم برای قطعات تعمیر پذیر و هم غیر قابل تعمیر استفاده می‌شود.


Effectus نخستین بسته نرم‌افزاری مدیریت عملکرد تجهیزات و ارائه کننده سرویس‌های نسل چهارمی برای مدیریت تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی است. نسل جدیدی از نرم افزارهای CMMS/EAM که ماژول‌های گسترده‌تری نسبت به آن‌ها داشته و در بسته نرم افزاری مدیریت عملکرد تجهیزات Effectus توسعه یافته است، علاوه بر اینکه نیاز به ماژول‌های CMMS و EAM های متداول در بازار از قبیل مدیریت تجهیزات، مدیریت دستورکارها، مدیریت انبار و غیره را برآورده می‌کند، داده‌های تولید شده و در گردش در این ماژول‌ها را آماده تحلیل‌های موثر می‌نماید و در محیطی یکپارچه، استراتژی‌ها و فعالیت‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که در بهبود دسترس پذیری تجهیزات و قابلیت اطمینان و در عین حال کاهش هزینه و ریسک، نقش بی رقیبی دارد.

در کمتر از 24 ساعت می‌توانید استفاده از ماژول مدیریت قطعات یدکی ریسک محور (RBS: Risk Based Spares) را در نرم افزار Effectus شروع کنید و قطعات یدکی‌تان را براساس ریسک و در هر زمان و مکانی اولویت‌بندی کنید و هزینه مرتبط را کاهش دهید.