هر چه تجهیزات پیچیدهتر، سازمانها بزرگتر و تعداد کارکنان بیشتر میشوند، نیاز به یک سیستم بهتر برای مدیریت اطلاعات نگهداشت تجهیزات بیشتر احساس میشود. دقت کافی درانتخاب نرم افزار پشتیبان نگهداری و تعمیرات CMMS یا EAM میتواند به مدیریت این مسئله کمک کند. در بازار انبوهی از سیستمهای اتوماسیون برای کمک به مدیریت نگهداری و تعمیرات وجود دارد. این طیف گسترده میتواند باعث سردرگمی در انتخاب یک نرم افزار مناسب برای سازمان بشود و نتوان به راحتی تعیین نمود که کدام یک بیشترین منافع را برای سازمان به همراه خواهد داشت.
تجربه نشان میدهد سازمانهایی که شرایط کنونی خود را به خوبی ارزیابی نمیکنند و نیازهای کنونی و آینده خود را به خوبی پیشبینی نمیکنند بیشترین درصد شکست پروژههای پیادهسازی را تشکیل میدهند. شما اگر بهترین افراد و کارآمدترین فرایندها هم در سازمانتان تعریف کرده باشید اما ابزار مناسب و کارامدی برای مدیریت آنها نداشته باشید هرگز نمیتوانید بهره وری سازمانتان را افزایش دهید.
در طی فرایند انتخاب، مهمترین نکته این است که بدانید در پی چه هستید و چرا. به بیان دیگر، باید الزامات را درک کنید و طرح توجیهی بینقصی برای خرید CMMS تهیه کنید. زیاد اتفاق میافتد که سازمانها مبالغ هنگفتی را صرف تهیۀ سیستمهای مدیریت نگهداری و تعمیرات میکنند، اما هیچ بهبودی در دسترسپذیری تجهیزات یا هزینههای نگهداشت روی نمیدهد!
مشکلات عمدهای را که فکر میکنید با اجرای CMMS حل میشوند مشخص کنید؛ در واقع مزایایی که از این توسعه حاصل میشوند را بررسی کنید. برآورد کنید با دستیابی به این اهداف چه مقدار پول صرفه جویی میشود؟
بسیار مهم است که مشکلات به خوبی از نظر درآمد از دست رفته، ناکارآمدی درعمل، ناتوانی در رسیدن به اهداف کسب و کار فعلی و آینده بررسی شوند. هنگامی که مشکلات شناسایی و تعریف شدند، اهداف سیستم پیشنهادی را میتوان با دقت بالایی مشخص نمود.
پس از آنکه اهداف خود را شناختید، باید در پی یافتن سیستمی باشید که در تحقق این اهداف به شما کمک کند. این سیستم باید بتواند فرایندهای صحیح کسبوکار و الگوهای برتر نگهداشت را پشتیبانی کند. اگر اولین بار است که CMMS یا EAM را پیادهسازی میکنید، باید آگاه باشید که شما فقط یک «ابزار بانک اطلاعاتی تجهیزات» خریداری نکردهاید، بلکه یک ابزار تصمیمساز که میتواند از فرایندهای کسبوکار شما پشتیبانی کند و آنها را بهبود بخشد و درعینحال تسهیلکنندۀ خوبی برای اِعمال طیف گستردهای از تغییرات در نحوۀ مدیریت نگهداشت سازمان شما باشد، خریداری کردهاید. به همین خاطر به شما پیشنهاد میکنیم از ماهیت ابزاری CMMS یا EAM فراتر روید و قدرت آن را در توانمندسازی سازمان و فرایندها برای رسیدن به اهداف تعیین شده و بسیاری از کارکردها و عملیات دیگر درنظر بگیرید.
توانایی پایش و بازطراحی فرایندهای کسبوکار، مهمترین بخش از پروژۀ پیادهسازی این سیستم است؛ اگر چنین نکنید، دیر یا زود درخواهید یافت که فقط دارید همان فرایندهای قبلی و احتمالاً غیرمؤثر را با سرعتی بیشتر انجام میدهید. یک سیستم مناسب نگهداری و تعمیرات باید ابزارهایی مثل موتورهای تولید جریانهای کار را در اختیار شما قرار دهد که به راحتی و با کمترین مشکل بتوانید پایش و بازطراحی را انجام دهید و سیستم بتواند خود را با تغییرات جدید و مورد نیاز شما بروز کند.
هنگامی که درخصوص اهداف و طرح کلی سیستم به توافق رسیدید، گام بعدی مشخص نمودن امکانات خاصی است که درسیستم جدید مورد نظر هستند. در این مرحله، قابلیتهای اصلی را که سیستم ((باید)) داشته باشد تا نیازهای کسب و کار شما را به خوبی برآورده کند تعیین کنید. برخی این قابلیتها عبارتند از:
این که سیستم نرم افزاری مناسب شما کدام یک از این بخشها را باید داشته باشد و کدام بخش را احتیاج ندارید کاملا وابسته به نیازسنجی و طرح توجیهی است که در مرحله قبل تهیه کردهاید.
اگر گامهای فوق به خوبی اجرا و پیاده شود قدم مهمی در انتخاب نرم افزار پشتیبان نگهداری و تعمیرات CMMS یا EAM برای سازمانتان برداشته اید. اما این یک روی سکه است. موارد مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در انتخاب نرم افزار نگهداری و تعمیرات CMMS/EAM انجام شود برخی از این موارد عبارتند از:
درنهایت یادتان باشد که اگر بهترین نرم افزار هم انتخاب کنید، کارایی این نرم افزار برای سازمان شما وابسته به نحوه تعامل شما با نرم افزار است. این شمایید که اگر فرایندهای نگهداشت را به طور صحیح تعریف کنید به گونهای که تمام اقدامات نگهداری و تعمیرات و گردش اطلاعات آنها از طریق سیستم مدیریت شود، نرم افزار را به یک ابزار تصمیم ساز تبدیل کردهاید. اگر میخواهید محصول خوبی از نرم افزارهای پشتیبان نگهداشت برداشت کنید و به اهدافی که تعیین کردهاید برسید باید ضمن اینکه خوب نرم افزار نگهداری و تعمیراتتان را انتخاب میکنید، خوب هم آن را به بلوغ برسانید.