
انواع سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات
انواع سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات
سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات ، CMMS (Computerizedmaintenance management system) و EAM (Enterprise asset management)، ابزارهایی برای سرعت بخشیدن به فرایندها و مدیریت موثر فعالیتهای نگهداری و تعمیرات هستند. امروزه، بیش از 95 درصد از سازمانها برای پشتیبانی از مدیریت نگهداری و تعمیرات سازمان خود از انواع این ابزارها استفاده میکنند.
این سیستمها، ابزارهایی توانمندساز در قالب بستههای نرمافزاری هستند که برای پشتیبانی از مدیریت داراییهای فیزیکی و نگهداشت طراحی شدهاند. استفادۀ اثربخش از انواع سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات میتواند بازدهی خدمات نگهداشت را به میزان چشمگیری بهبود بخشد، اما از سوی دیگر، اگر از این ابزارها درست استفاده نکنید، فقط خرج روی دست سازمان گذاشتهاید.
در واقع شما در هر سطحی میتوانید از این ابزارها استفاده کنید. برخی از سازمانها، از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات به عنوان یک پایگاه داده برای ثبت اطلاعات استفاده میکنند. برخی دیگر این سیستمها را به عنوان ابزاری برای گردش کارها و فرایندهای سازمانشان و تعداد محدودی از سازمانها نیز، این سیستمها را به یک ابزار تصمیمگیری تبدیل میکنند و تمامی برنامهریزیهای واحد نگهداشت خود را بر پایه خروجیها و گزارشاتی که از آن میگیرند، انجام میدهند.
CMMS چیست؟
سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات (CMMS) یا Computerized Maintenance Management System را باید نوعی سیستم ارتباطی در نگهداری و تعمیرات بهحساب آورد.
هدف اولیه این سیستمها برقراری ارتباط درخصوص موضوعات نگهداری و تعمیرات در سطح سازمان است. این ارتباطات را میتوان نتیجه مستقیم استفاده از دستور کار توسط افراد مختلف درگیر در موضوع نگهداری و تعمیرات دانست.
اگر از قاعده سادۀ استفاده از دستور کار پیروی شود، دادهها و اطلاعات جمعآوریشده به منبعی از اطلاعات مرتبط با نگهداشت تبدیل میشود که قابلیت استفادۀ مجدد را داشته و میتواند سازمان را در جهت اخذ تصمیمهایی مبتنی بر دادهها و واقعیتها هدایت کند.
این سیستمها به کارکنان نگهداری و تعمیرات کمک میکند تا کارهایشان را به صورت اثربخشتری انجام دهند و از این طریق تاثیر به سزایی در کاهش هزینههای ناشی از خرابیهای اضطراری دارند.
یک نرم افزار CMMS معمولاً بخشهای اصلی زیر را در ارتباط با نگهداشت پوشش میدهد:
- فرایند مدیریت کارهای نگهداشت (شامل انواع درخواست کار، انوع دستور کار و…)
- شناسنامه و ثبت سوابق تجهیزات
- انبار قطعات یدکی مرتبط در فعالیتهای نگهداشت
موارد فوق حداقلهایی برای سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات CMMS است. اما سیستمهای CMMS میتوانند بخشهای دیگری مثل مدیریت سفارشات خرید انبار و … را نیز شامل شوند.

EAM چیست؟
یکی دیگر از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات، سیستم مدیریت داراییهای سازمان (EAM) یا Enterprise Asset Management است.
این سیستمها گسترش و رشد یافتۀ CMMSها هستند و با هدف پوشش مراحل چرخه عمر دارایی (مجتمع، تجهیز و …)، از طراحی و ساخت گرفته تا عملیات، نگهداری و تعمیرات و اسقاط کردن ایجاد شده اند.
سیستم های کامپیوتری پشتیبان نگهداری و تعمیرات اصطلاح گستردهای است که برای توصیف نرمافزاری که بهطور خاص برای مدیریت چرخه عمر داراییهای فیزیکی سازمان (برای نمونه، ساختمانها و تجهیزات) استفاده میشود به کار برده میشود. سیستمهای EAM توسط واحدهای مدیریت دارایی مانند واحدهای مهندسی، نگهداشت، بهرهبرداری، مدیریت مواد و قطعات یدکی (MRO)، خرید و حسابداری استفاده میشوند تا به کمک آن فعالیتهای چرخه عمر دارایی به خوبی مدیریت و دنبال شوند.
دقت به این نکته ضروری است که نگهداری و تعمیرات، تنها بخشی از چرخه عمر دارایی است. چرخه عمر دارایی همه چیز را، از زمانی که نیاز به ظرفیت و توان دارایی (مانند احساس نیاز به یک وسیلۀ نقلیه، یا یک دستگاه پرس و یا پمپ) به وجود میآید، تا زمان اسقاط پوشش میدهد.
بهتر است که مدیریت نگهداری و تعمیرات داراییها، از هنگام طراحی و ساخت آنها شروع شود. به این ترتیب میتوان از مرزهای سنتی نگهداری و تعمیرات فراتر رفت و ملاحظات مالی، واقعیتهای بازار و سرمایههای انسانی را نیز مدنظر قرار داد.
با این روش آسانتر میتوان نیاز به دارایی را درک کرد؛ آن را برای برآوردن نیازهای مشتریان طراحی کرد؛ طوری آن را ساخت و بهرهبرداری کرد که دقیق و مداوم عمل کند و نگهداری از آن نیز آسانتر و کمهزینهتر می شود.
7,731 comments
1