اهمیت انرژی الکتریکی در زندگی روزمره و به ویژه واحدهای صنعتی و خدماتی مختلف بر هیچ کس پوشیده نیست. علیرغم توسعه شبکه توزیع و بهبود قابلیت اطمینان تجهیزات مربوطه، در بسیاری از صنایع از دیزل ژنراتور به عنوان یک منبع رزرو و یا حتی اصلی برای تامین این انرژی استفاده میشود. از این رو تضمین فعالیت خطوط تولیدی و خدماتی بیش از پیش به این تجهیز وابسته است. از طرفی با نگاهی اجمالی به بازار مالی دیزل ژنراتورها، به خوبی میتوان ارزش مالی آنها را به مثابه یک دارایی فیزیکی که باید در حفظ و نگهداشت آن کوشید، مشاهده کرد. طبق گزارشات منتشر شده، بازار این تجهیزات در سال 2019، 16.4 هزار میلیارد دلار ارزش داشت. بدین جهت باید برای تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها برنامه ویژه و جامعی داشت، تا ضمن حفظ حیات چرخه تولید صنایع، از خسارات مالی فراوان نیز جلوگیری به عمل آورد.
در دیزل ژنراتور انرژی سوخت فسیلی (گازوییل) بهوسیله موتور دیزل (که یک موتور احتراق داخلی محسوب میشود) به انرژی مکانیکی و سپس بهوسیله یک آلترناتور به انرژی الکتریکی تبدیل میشود. با توجه به ابعاد و ظرفیت مخزن، میتوان بر روی خروجی دیزل ژنراتور در زمانهای مورد نیاز حساب کرد. در ساختار یک دیزل ژنراتور عموماً از یک کوپلینگ مکانیکی، تنظیمکننده سرعت (Speed Regulator)، تنظیمکننده اتوماتیک ولتاژ، یک شاسی، باطری (برای شروع به کار موتور دیزل)، مخزن سوخت و یک صفحه فرمان (Control Panel) استفاده شده است. همانطور که مشاهده میکنید یک دیزل ژنراتور از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. اما در این بین سه جزء موتور دیزل، آلترناتور و سیستم خنککننده بخشهای اصلی یک دیزل ژنراتور محسوب میشوند. لذا در این نوشتار به بیان ملاحظات تعمیر و نگهداری این سه بخش بسنده میکنیم.
دیزل ژنراتورها معمولاً به گونهای طراحی میشوند که قابلیت رسیدن به 30 الی 80 درصد خروجی نامی (که توسط سازنده یا OEM در نظر گرفته شده) را داشته باشند. انواعی از دیزل ژنراتور که مجهز به واحد کنترلکننده الکترونیکی (ECU) هستند در بخش تاسیسات (Utilities) مورد استفاده قرار میگیرند. واحد کنترلکننده الکترونیکی تجهیزی است که در داخل دیزل ژنراتور تعبیه شده و نقش آن پایش میزان تغییر نیاز به تولید برق و تنظیم سوخت ورودی به محفظه احتراق مولد توان یا موتور دیزل میباشد.
نمودار بلوکی اجزا در دیزل ژنراتور
شاخصهای دیگری نیز وجود دارد که در زمان طراحی یک سیستم تولید انرژی الکتریکی بر حسب مورد استفاده در نظر گرفته میشوند. از جمله این موارد میتوان به سیستم خنک کاری، سیستم کنترل، شرایط ویژه محیطی، کیفیت سوخت، سیستم تنظیم دور، نوع مولد مورد استفاده و دمای محیط اشاره نمود. بازدهی، شاخص دیگری است که در زمان انتخاب مولد دیزل برای یک ژنراتور باید مورد توجه قرار گیرد. در معنای جامعتر البته، بازدهی یک دیزل ژنراتور به عواملی همچون شاخص بار (Load Factor)، شرایط محیطی، کنترل سوخت، سیستم خنککاری و دورکاری تجهیز و به طور کلی به کارگیری موفقیتآمیز یک دیزل ژنراتور به عملکرد صحیح تمامی اجزاء به کار رفته در آن بستگی دارد.
ژنراتورها باید به طور موثر و کارآمد کار کنند تا بتوانند برق تجهیزات مورد نیاز را در محیطهای صنعتی تامین نمایند. با این حال نادیده گرفتن مجموعه عواملی که در ادامه بدان اشاره میشود، تولیدکنندگان و مدیران کارخانهها را در ارتباط با این تجهیز با مشکل مواجه میکند:
از اصلی ترین عوامل بروز خرابی در دیزل ژنراتورها، نداشتن یک برنامه جامع و دقیق تعمیر و نگهداری آنها است. این تجهیزات همانند سایر همتایان خود لازم است که به صورت پیوسته و متناسب بررسی و آنالیز شوند و مجموعه اقدامات پیشگیرانهای در قبال آن ها صورت پذیرد. یک از بخشهایی که حتما باید در برنامه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها گنجانده شود، آزمایش سالانه بانک بار است. این روش انباشتگی رطوبت در دیزل ژنراتورها را با سوزاندن سوخت، روغن و کربن سوزانده نشده در سیلندرها و سیستم اگزوز از بین میبرد. نادیده گرفتن این مهم، خرابیهای ناگهانی فراوان و کاهش طول عمر تجهیز را به همراه دارد.
یک اشتباه رایج، انتخاب دیزل ژنراتور صنعتی در اندازه نامناسب آن است. متاسفانه استفاده از ژنراتور با بار بسیار سبک میتواند منجر به آسیب جدی و ناکارآمدی آنها شود. یک مسئله برجسته که در نتیجه بارگذاری نامناسب رخ میدهد، انباشت رطوبت (wet stacking) است. این اتفاق معمولاً زمانی رخ میدهد که دیزل ژنراتور با بار کافی کار نمیکند. در نتیجه دمای کارکرد موتور آنقدر بالا نمیرود که اتصالات انبساطی در سیستم اگزوز به درستی چفت و بست شوند. بارگذاری بیش از حد سبک این تجهیز، باعث میشود سوخت دیزل به طور کامل نسوزد و سوخت مرطوب در موتور جمع گردد. همچنین سوخت مرطوب از طریق اگزوز نشت کند که این اتفاق میتواند مشکلات زیادی همچون آتشسوزی را به همراه داشته باشد.
اغلب اپراتورها هنگام کار سوخت کافی برای دیزل ژنراتور فراهم نمیکنند. کمبود سوخت در دیزل ژنراتور منجر به ورود هوا به سیستم سوخت میشود و میتواند به اجزای آن آسیب وارد نماید.
یک دیزل ژنراتور بسته به کاربرد آن، به دو بخش تجهیزات منبع تغذیه آماده به کار تولیدکننده و تجهیزات اصلی منبع تغذیه تقسیم میشود. عمر مفید این دو بخش با یکدیگر متفاوت است. تعمیر و نگهداری موتورهای احتراق داخلی با تعداد تجمعی ساعاتی که موتور روشن است، سنجیده میشود. به منظور عملکرد صحیح و قابل اعتماد موتور، سیستم تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها باید در چند سطح صورت پذیرد. نگهداری فنی دیزل ژنراتور در دو بخش تعریف میشود. بخش ابتدایی آن شامل بازرسی تعمیر و نگهداری در دو سطح و درجه است. درجه A (روزانه یا هفتگی) و درجه B (250 ساعت یا 4 ماه) میباشد. در بخش دیگر، بازرسی تعمیر و نگهداری کلاس C (هر 1500 ساعت یا 1 سال)، متوسط (هر 6000 ساعت یا یک سال و نیم) و تعمیرات اساسی (هر 10000 ساعت یا بیشتر) قرار میگیرد.
اگر اپراتور به درستی عملکرد تجهیز را رصد نماید، موتور در بهترین حالت خود فعالیت میکند. بخش تعمیر و نگهداری باید گزارشهای عملکرد روزانه اپراتور را دریافت کرده و تنظیمات لازم متناسبی با برنامه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها را ترتیب دهند. تفسیر صحیح گزارش عملکرد روزانه موتور و اقدامات عملیاتی بعدی، بسیاری از خرابیها را بدون نیاز به تعمیرات اضطراری برطرف میکند.
کنترلهایی که باید در این سطح و درجه به طور منظم توسط اپراتور تجهیز صورت پذیرد، شامل آیتمهای زیر است:
برای هر بازرسی تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتور در سطح A و B گامهای پیشین را بردارید و فرمهای مربوط به آنها را تکمیل و مواردی که در ادامه به آنها اشاره میشود را جایگزین روغن موتور کنید.
بعد از آن دوباره موتور متوقف گردد و به مدت 15 دقیقه اجازه داده شود تا روغن به تشت روغن بازگردد و سپس سطح آن مورد بررسی قرار گیرد. در صورت نیاز به افزودن روغن به آن، مطابق با استانداردهای تعریف شده شرکت سازنده به آن روغن اضافه شود. اطمینان حاصل گردد که فیلتر اصلی نصب باشد.
سیستم فیلتراسیون روغن در دیزل ژنراتور
در این سطح لازم است اقدامات زیر در دستور کار قرار گیرد:
در برنامه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها همانند سایر تجهیزات صنعتی توجه به خرابیهای متداول آنها، جهت برنامهریزی و انجام اقدامات پیشگیرانه یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. توجه به این موضوع در افزایش طول عمر آنها و جلوگیری از خرابیهای ناگهانی امری مهم محسوب میشود. دیزل ژنراتورها معمولا با خرابیهایی که به آنها اشاره میشود، مواجه میگردند:
ضعف یا کم شارژ شدن باتریها شایعترین علت خرابی ژنراتورهای آماده به کار است. به طور میانگین 8 درصد از باتریها به دلیل تجمع سولفاته خراب میشوند. این پدیده به دلیل کامل نبودن فرآیند شارژ باتری رخ میدهد. در نتیجه این رخ داد، کریستالهای سولفات در باتری شکل میگیرد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار میدهد و میتواند به خرابی باتری بینجامد. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است که باتری به صورت دورهای در حالت شارژ به کار رود.
موتورهای ژنراتور به گونهای طراحی شدند که در دمای خاصی کار کنند. در صورتی که از دمای تعریف شده تجاوز نمایند، آسیب به بخشهای مختلف آن را به همراه دارند. برای جلوگیری از این اتفاق باید سطح مایع خنک کننده رادیاتور را بطور هفتگی چک نمایید و بررسی کنید که نشت نداشته باشد.
موتورهای دیزلی به گونهای طراحی شدند که با میزان بار مشخصی کار کنند. اگر آنها یک بار در سال با 70-80 درصد قدرت و توان کامل کار نکنند، به واحدهای انژکتور آسیب وارد میشود. همچنین این مهم به آلودگی سوخت روغن موتور منجر میشود. به طور سالیانه به کمک تست بانک بار میتوان این موضوع را مورد سنجش قرار داد و کربن اضافی ناشی از کم کاری موتور را اندازه گرفت.
آلودگی سوخت زمانی رخ میدهد که ذرات معلق در مخزن سوخت تجمع میکنند. این اتفاق باعث میشود آب اضافی در مخزن جمع گردد. همچنین فعالیت باکتریها این شرایط را تشدید مینماید. پولیش و نگهداری منظم از مخرن سوخت میتواند از این پدیده جلوگیری کند.
گاهی به واسطه خطای انسانی در حین انجام عملیات تعمیر و نگهداری، صفحه کنترل دیزل ژنراتورها از حالت خودکار خارج میشوند درحالی که قطعکنندهها و سوئیچها در موقعیت اشتباه قرار گرفتهاند. برای جلوگیری از این اتفاق در حین انجام اقدامات مربوط به تعمیر و نگهداری، مطمئن شوید که صفحه کنترل در حالت خودکار میباشد. همچنین کنترل نمایید که قطع کننده خروجی روشن باشد.
تنظیم سوئیچها و قطعکنندهها در دیزل ژنراتور
موتورهای دیزل نوعی موتور احتراق داخلی میباشند که از احتراق فشاری برای تبدیل انرژی سوخت دیزل به انرژی مکانیکی دوار استفاده میکنند. در دیزل ژنراتور، موتور با به حرکت درآوردن دینام، جریان AC تولید کرده و برق مورد نیاز را تامین میکند.
موتور دیزل ژنراتور، با توجه به پیچیدگی در طراحی و تنوع به دلایل بسیاری دچار خرابی شوند یا کیفیت عملکرد آنها کاهش یابد. با این حال به برخی از نشانههای خرابی آنها و دلایل بروزشان اشاره میشود که میتواند در برنامه نگهداری و تعمیرات آنها راهگشا باشد.
آلترناتور یک ژنراتور الکتریکی است که انرژی مکانیکی دوار را به شکل جریان متناوب به انرژی الکتریکی تبدیل میکند. انرژی مکانیکی دوار که توسط موتور دیزل تامین میشود، برای چرخاندن روتور اصلی دینام به کار میرود. این روتور دارای میدان مغناطیسی است که جریان AC را در استاتور اصلی ایجاد مینماید. سیستم تحریک در دینام، جریان را به روتور اصلی میدهد و از آن برای کنترل میدان معناطیسی و در نتیجه ولتاژ استاتور اصلی استفاده میشود.
آلترناتور قطعه انتهایی پازل تولید برق توسط دیزل ژنراتور محسوب میگردد. تولید خروجی مورد نظر و به ثمر نشستن فعالیت سایر اجزاء دیزل ژنراتور به عملکرد صحیح آلترناتور وابسته است. در ادامه به متداولترین عیوب آلترناتور و دلایل بروز آنها اشاره میشود.
رادیاتور یک از بخشهای کلیدی دیزل ژنراتورها محسوب میشود. این جزء، گرما را از خنککننده موتور به هوای اطراف منتقل میکند. رادیاتور از مجموعه پرهها و لولههای انتقال سیال تشکیل شده است. مایع خنککننده موتور توسط پمپ به لولهها منتقل میگردد. مایع ورودی به لولهها داغ است و هنگام عبور از لولهها گرمای خود را به پرههای رادیاتور میدهد. فن رادیاتور توسط موتورهای الکتریکی به حرکت درمیآید. همچنین این بخش میتواند از طریق میل لنگ و مجموعه تسمه و قرقره بچرخد. در ادامه مایع خنک شده دوباره به موتور باز میگردد. این سیکل به صورت پیوسته انجام میگیرد و درنتیجه آن دمای موتور در حد مطلوب قرار میگیرد.
تضمین عمر مفید دیزل ژنراتور و حفظ کیفیت فعالیت آن، به طور مستقیم به عملکرد صحیح واحد خنک کننده ژنراتور وابسته است. لذا بخش مهمی از تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها به آن اختصاص دارد. در این بخش مجموعه نکاتی جهت آشنایی بیشتر با خرابیهای این جزء و دلایل بروز آنها ارائه میگردد.
بر اساس طبقهبندی هر یک از اجزاء اصلی دیزل ژنراتور میتوان انواع مختلفی برای این تجهیز برشمرد، در اینجا یک طبقهبندی کلی ارائه میگردد:
در برنامه تعمیر و نگهداری دیزل ژنراتورها مانند همه تجهیزات سعی بر آن است تا خرابیها و توقفهای پی در پی فعالیت به حداقل برسد. اما همانطور که میدانید نیاز به تعویض برخی قطعات یا نوسازی تجهیزات امری اجتناب ناپذیر است. از این رو لازم است به بخش تامین قطعات و تجهیزات در هر برنامه تعمیر و نگهداری توجه ویژه شود. یکی از راههای تضمین کیفیت قطعات، تهیه آن از برندهای شناخته شده و معتبر است که عمر تجهیز را میتوانند تضمین نمایند. دیزل ژنراتورها هم از این قاعده مستثنا نیستند. در بین سازندگان فراوانی که در اقصا نقاط جهان به تولید دیزل ژنراتور میپردازند، میتوان از برندهای برتری همچون MTU Onsite Energy, Caterpillar, Perkins, Cummins, Waukesha, Generac, Kohler, Mitsubishi, Volvo, Himoinsa نام برد.
در پایان این نوشتار توصیه میشود با توجه به اهمیت تخصص در برنامه نگهداری و تعمیرات دیزل ژنراتور از تجربه و دانش افراد متخصص استفاده نمایید. در این راستا مجموعه پمکو با سالها تجربه در زمینه مشاوره و اجرای پروژههای مدیریت و استقرار سیستمهای مدیریتی مدیریت داراییهای فیزیکی، امکان همراهی و همکاری با صنایع مختلف در حوزه تعمیر و نگهداری انواع تجهیزات صنعتی از جمله دیزل ژنراتورها را فراهم آورده است. پرسنل اجرایی شرکت پمکو نه تنها در زمینه مهارتهای فنی، بلکه در حوزههای مرتبط با سیستمهای نگهداری و تعمیرات مبتنی بر نگرش مدیریت دارایی فیزیکی و خلق بیشترین ارزش از این داراییها، آموزش دیده و در پروژههای جاری این شرکت تجربه پیادهسازی کامل سیستم را بارها بدست آوردهاند.