شنیدن خبر وقوع یک خرابی غیرمنتظره برای هیچ کس لحظه خوشایندی نیست، اما برای اهالی صنعت، این لحظات ناخوشایند یک تجربه مکرر محسوب میشود. ریسکهای ایمنی که گاهاً همراه با خرابی اتفاق میافتند و میتوانند پیامدهای جانی و مالی به بار بیاورند، توقف تولید و هزینههای فرصت از دست رفته، فشار بهرهبردار برای رفع عیب سریع و البته هزینههای سرسامآور خدمات و قطعات در فرآیند عیب یابی و تعمیرات ماشین آلات صنعتی همه و همه از سکانسهای آشنای این فیلم تکراری هستند. برای رهایی از این تکرار و حداقل کردن ریسکهای این تجربه ناخوشایند، در ادامه متن همراه ما باشید!
فرقی نمیکند در یک سایت معدنی مشغول به کار باشند، یا در یک مجتمع پتروشیمی و یا یک نیروگاه برق، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی هرچقدر هم برنامههای پیشبینانه و پیشگیرانه نگهداری و تعمیرات را از سر گذرانده باشند، ممکن است به ناگاه تمام یا بخشی از عملکردهای مورد انتظارشان را از دست بدهند. این اتفاق میتواند پیامدهای جانی، مالی و یا زیست محیطی داشته باشد و به محض وقوع آن، سازمان در برابر مسئولیت حداقل ساختن این عواقب قرار میگیرد.
تجهیزات روزبروز پیچیدهتر میشوند و تیمهای تعمیراتی برای عیبیابی سریع و رفع عیب نیازمند دانش و مهارتهای بین رشتهای هستند. نقص عملکردی یک شاول هیدرولیکی که گلوگاه تولید در یک سایت معدنی است، میتواند به واسطه خرابی یک قطعه کوچک الکترونیکی مانند یک سنسور باشد که در مدار هیدرولیک آن وظیفه پایش و انتقال میزان فشار را دارد. ساختار سنتی سازمانها در بخش نگهداری و تعمیرات، فرآیند عیبیابی و تعمیرات ماشین آلات صنعتی را بین گروههایی که هر کدام در یک زمینه تخصص دارند تقسیم می کند و همین موضوع در مثال فوق میتواند زمان و هزینه این فرآیند را بشدت افزایش دهد.
مدیریت بهینه فرآیند عیبیابی و تعمیرات ماشین آلات صنعتی امروزه ترکیبی از منابع انسانی خبره، ابزارآلات پیشرفته، ابزار تست و عیبیابی کامپیوتری به همراه ساز و کاری برای برنامهریزی و مدیریت کار را میطلبد که در توان بسیاری از سازمانها که تمرکز اصلیشان بر روی بهرهبرداری و زنجیره تولید ارزششان است نمیباشد. نتیجه اینکه هرچقدر هم منابع صرف سرویس و نگهداری میشود گاهاً یک ایراد ساده، به خواب تجهیز برای هفتهها و ماهها می انجامد. دسترسی سریع و از نظر اقتصادی به صرفه به قطعات یدکی نیز نقش مهمی در بهرهوری پروژه تعمیراتی دارد. سازمانها هزینههای هنگفتی را برای تامین قطعات و اقلام مصرفی در انبارها می کنند و علی رغم این سرمایه گذاری در بسیاری موارد تناسبی میان خرابی های پر تکرار و قطعات مرتبط وجود ندارد.
فارغ از تفاوتهایی که میان تجهیزات و ماشین آلات مختلف در صنایع گوناگون وجود دارد، فضای عیب یابی و تعمیرات مشابهتهای زیادی در صنایع گوناگون دارد. ورودی این فرآیند میتواند از یک برنامه زمانبندی شده برای از رده خارج کردن، نتیجه نامساعد یک تست عملکردی و یا مشاهدات و گزارشات بهرهبردار یا اپراتور باشد. در ادامه واحد نت یا تعمیرات درگیر کار می شود و بسته به ملاحظات مختلف، برای بررسی شرایط خرابی شروع به بررسی وضعیت تجهیز می کنند. در این مرحله اطلاعاتی که بهرهبردار یا اپراتور تجهیز در اختیار میگذارد می تواند نقش بسزایی داشته باشد. بسیاری از خرابیها را می توان بر اساس نشانههایی که بهرهبردار در زمان وقوع آن مشاهده کرده دقیقتر شناسایی کرد. بخش مهمی از سرنوشت بهرهوری در یک پروژه عیب یابی و تعمیرات در همین فاز رقم میخورد.
پس از تشخیص صحیح، برنامه ریزی برای رفع عیب انجام میشود. در این مرحله ممکن است تشخیص داده شود که عیب جزئی است و اصطلاحا میتوان آن را به صورت سرپایی برطرف نمود. ممکن هم هست که برای تشخیص صحیح نیاز به دمونتاژ کرد بخشهای از تجهیز باشد که خود نیازمند برنامهریزی درست دارد. گاهاً هم تشخیص گروه به دمونتاژ کلی و اجرای فرآیند اورهال تعلق میگیرد که مستلزم صرف منابع بیشتر خواهد بود. ادامه فرآیند تا حد زیادی درون حیطه مسئولیت واحد نت صورت میگیرد که شامل تستهای متعدد، بخشهای فنی دمونتاژ و مونتاژ قطعات و موارد متعدد بازسازی یا تعویض (که خود وابسته به میزان تخصص تیم است) میباشد. سرعت دسترسی به قطعات باکیفیت مورد انتظار عامل کلیدی دیگری است که نقش حیاتی در بهرهوری این فرآیند ایفا میکند.
برنامه ریزی و اجرای فرآیند پایش وضعیت و نت وضعیت-محور قطعاً یکی از راههای کاهش خرابیهای ناگهانی است. با استفاده از این فرآیند نشانههای خرابی را قبل از آنکه بخواهد به از دست رفتن عملکرد شود شناسایی شده و زمان بیشتری برای برنامه ریزی و اجرای عملیات عیب یابی و تعمیرات در اختیار سازمان قرار میگیرد. اما حتی اگر تمام تلاشهای سازمان برای دیدن خرابی قبل از نقص عملکردی ناکام بماند، با یک برنامهریزی صحیح و در دست داشتن منابع کافی و یا استفاده از شرکتهای متخصص به عنوان پیمانکار عیب یابی و تعمیرات ماشین آلات میتوان پیامدهای فراوان خرابیها را مدیریت کرده و کاهش داد.
بسیاری اوقات خرابی تجهیزات و زیرسیستم ها را میتوان با تقریب قابل قبولی پیش بینی کرد و پیش از آنکه خرابی رخ دهد در فضای آرامتر برای عیب یابی و تعمیرات ماشین آلات برنامه ریزی کرده و منابع مورد نیاز را کنار هم فراهم کرد. نیروی انسانی متخصص نیز در شرایطی که آرامش نسبی حکم فرما باشد میتوانند بهتر اندازهگیری و تستهای مورد نیاز را انجام دهند.
از قدیمالایام فضای فرهنگی غالب میان افراد شاغل در حوزه تعمیرات ملاحظات خاص خود را داشته است. در کشور ما فضای مردانهای که حاکم بر این حوزه است خود چالشهایی را همراه داشته است. چنین پارامترهایی ممکن است خارج از کنترل سازمان تلقی شود اما باید در نظر داشت که حتی در همین فضای پرچالش نیز افراد با دیسیپلینهای مختلف به فعالیت مشغول هستند و در صورت وجود استانداردهای مشخص در کنار برنامههای فرهنگ سازی که بدرستی طراحی شده باشند میتوان به نزدیکتر شدن فرهنگ پرسنل تعمیرات با سایر بخشهای سازمان کمک کرد که تجربه نشان داده است این مهم خود به افزایش بهرهوری فرآیند عیب یابی و تعمیرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی کمک می کند.
واحد اجرایی هلدینگ بین المللی پمکو، با تکیه بر سالها همکاری تخصصی با صنایع مختلف، نیروی انسانی سرآمد، متخصص و آموزش دیده و تجربه اجرای موارد متعدد عیب یابی و تعمیرات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی آماده ارائه خدمات موردی و جامع به صنایع مختلف میباشد.