تجهیزات و دارایی های فیزیکی سازمان در طول چرخه عمرشان دچار استهلاک میشوند و این امر سازمانها را در دورههای زمانی متناوب در برابر تصمیمگیری برای از رده خارج کردن یا بازسازی تجهیزات قرار میدهد. در بسیاری از موارد بازسازی و اورهال تجهیزات صنعتی در صورتی که بدرستی اجرا شود تصمیمی است که می تواند در مسیر خلق بیشترین ارزش از دارایی های فیزیکی به سازمان کمک کند. اما آیا سازمان شما آماده اجرای تصمیمات صحیح است؟
بنا به یک تعریف عمومی می توان گفت اورهال عبارتست از احیاء همه جانبه و کامل یک دارایی برای رساندن آن به شرایط قابل قبول از طریق بازسازی و یا تعویض قطعات و زیرمجموعههای آن. هدف اجرای اورهال در واقع بازیابی عملکرد بهینه تجهیز در عین تضمین قابلیت اطمینان آن است. فرآیند اورهال تجهیزات صنعتی عموماً شامل مراحل زیر می شود:
از کلمه اورهال معمولاً برای تجهیزات مکانیکی استفاده می شود و این فرآیند عموماً در میانه عمر مفید تجهیز پیاده سازی میگردد. گاهاً به جای کلمه اورهال، از عبارت تعمیرات عمده (Major Maintenance) استفاده میشود. برای اورهال برخی تجهیزات لازم است که آنها را از سایت خارج کرده و به محل مناسب برای اجرای فرآیند بازسازی منتقل نمود، اگرچه بسیاری از تجهیزات را نیز در محل استقرارشان باید اورهال نمود. در فرآیند اورهال تجهیزات صنعتی، گاهاً نیاز به بازسازی (Rebuild) برخی قطعات و تجهیزات زیرمجموعه وجود دارد. برای قطعاتی که امکان بازسازی وجود ندارد، باید اقدام به تعویض (Swap Out) نمود.
در ادبیات نگهداری و تعمیرات فرآیندهای دیگری نیز هستند که معمولاٌ با اورهال یکسان انگاشته می شوند، اما واقعیت این است که تفاوتهایی با آن دارند و در شرایط مختلف و برای انواع مختلف دارایی های فیزیکی بهتر است از این عبارات استفاده شود. از جمله این فرآیندها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
در ادبیات رایج فضای نگهداری و تعمیرات، عبارت “اورهال تجهیزات صنعتی ” برای طیف متنوعی از فرآیندها نظیر آنچه در بالا اشاره شد به کار گرفته می شود. دلیل این امر احتمالاً آن است که در فرآیند اورهال یک تجهیز و یا مجموعه ای از تجهیزات در یک واحد صنعتی، در برابر مجموعه ای از گزینهها از جمله موارد فوق قرار میگیریم که در بسیاری از این موقعیتها به تحلیلهای همه جانبه مهندسی در کنار سنجشهای هزینه-فایده در یک چارچوب منسجم نیازمندیم. هر چه اهمیت عملکردهای یک تجهیز بالاتر باشد، حساسیت تصمیمات و برنامه ریزی دقیق در فرآیند اورهال آن نیز افزایش پیدا می کند.
فرآیند تعمیر اساسی یا اورهال، می تواند از یک تجهیز نسبتاً ساده مانند یک موتور دیزل در یک ژنراتور تا بخشی از فرآیند تولید یک نیروگاه گسترده باشد. ممکن است با توجه به نوع، مشخصات فنی، ابعاد و کارکرد دارایی فیزیکی نام دیگری را برای فرآیند بازگردانی آن به عملکرد مورد انتظارش به کار ببریم، اما فارغ از نامگذاری فرآیند، تمامی به صورت دورهای نیازمند اجرای فرآیند اورهال تجهیزات صنعتی میباشند.
این عملیات می تواند به صورت اضطراری و در پی یک شکست غیر منتظره و یا در قالب یک برنامه از پیش تعیین شده و در زمان خارج از بهرهبرداری بودن تجهیز صورت پذیرد. بصورت کلی اجرای فرآیند تعمیرات اساسی دو نوع هزینه را به سازمان تحمیل می کند، یکی هزینه های مستقیم اجرای فرآیند اورهال و دیگری هزینههای مرتبط با از دسترس خارج بودن تجهیز در زمان تعمیرات اساسی. برنامه ریزی صحیح و بر مبنای وضعیت سلامت تجهیز در طی چرخه عمر آن می تواند زمانبندی اجرای عملیات تعمیر اساسی را به گونه ای تنظیم کند که هر دو نوع هزینه به حداقل برسد.
خلق بیشترین ارزش از داراییهای سازمان، هدفی است که در قلب یک سیستم مدیریت دارایی فیزیکی تپش ایجاد میکند و تداوم نیل به این هدف مستلزم پایش وضعیت این داراییها و اتخاذ بموقع تصمیماتی برای انجام تعمیرات اساسی با قصد حفظ کارکرد بهینه آنهاست. اجرای صحیح فرآیندهایی از جنس تعمیر اساسی نیازمند نیروی انسانی متخصص توان فنی بالا، ظرفیت مدیریتی همه جانبه و البته برنامه ریزی دقیق پروژه است، عواملی که اگر در کنار هم قرار گیرند می توانند به اثربخشی بیشتر تصمیمات اورهال تجهیزات صنعتی کمک کنند. تحلیل و برنامه ریزی هر چقدر هم صحت و دقت داشته باشند، در نهایت این شکل و کیفیت انجام کار است که در نهایت می تواند به چالش اصلی بدل شود.
اورهال تجهیزات در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاههای تولید انرژی الکتریکی و … هر کدام مستلزم توان فنی و مدیریتی است که ممکن است در زمان نیاز در اختیار این سازمانها نباشد. حتی در صورت وجود تمام منابع انسانی و مدیریتی در بسیاری موارد اجرای این فرآیند بصورت درون سازمانی از نظر اقتصادی بصرفه نیست. دسترسی به مشاور خبره و مجری کاربلد می تواند کل فرآیند را بهینهتر کرده و سازمان را در دریافت بیشترین ارزش در برابر هزینهها و ریسکهای متعددی که میپذیرد بیمه کند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطلب مدیریت تعمیرات اساسی و خلاصه کتاب مرجع کاربردی مدیریت تعمیرات اساسی را مطالعه نمایید.
واحد اجرایی هلدینگ بین المللی پمکو، با تکیه بر سالها همکاری تخصصی با صنایع مختلف، نیروی انسانی سرآمد، متخصص و آموزش دیده و تجربه اجرای موارد متعدد تعمیرات اساسی آماده ارائه خدمات موردی و جامع به صنایع مختلف می باشد.