استفاده از نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات CMMS ها و سیستم های پشتیبانی مدیریت دارایی های فیزیکی EAMها در نسل چهارم صنعت به منظور بهبود نگهداری و تعمیرات، و پشتیبانی از تجهیزات سازمان اجتناب ناپذیر شده است. تکنولوژی اطلاعات با سرعتی سرسامآور در حال گسترش است و این سیستم های نرمافزاری از این قاعده مستثنی نیستند. در دنیایی که دیگر خرابیها قابل تحمل نیستند، صنایع مختلف سردرگماند که آیا باید استفاده از این نرم افزارها را شروع کنند؟ و اگر بله، چگونه؟ و با کدام؟ یا حتی درگیر این پرسشاند که آیا بهتر است از سیستم فعلیشان به دنیای جدیدتری مهاجرت کنند، یا خیر؟ به پشتوانۀ سالها تجربۀ کلاس جهانی مشاوره مدیریت دارایی های فیزیکی در شرکت بین المللی پمکو و همراهی در موفقیت دهها شرکت تراز اول کشور، به شما میگوییم که پاسخ به این سؤالات دشوار نیست.
سیستمهای نرمافزاری پدیدۀ جدیدی در دنیای نگهداری و تعمیرات نیستند. در حقیقت، بیشتر از چهل سال است که این سیستمها با قیمتها و امکانات متفاوت، در صنایع مختلف و با پیکربندیهای مختلفی در دسترساند. از تولیدکنندههای کلاس جهانی گرفته تا طیف وسیعی از شرکتهای نرمافزاری داخلی، امروزه فروش و پیادهسازی انواع این سیستم ها را در داخل کشور انجام میدهند.
اگر جستوجویی سریعی برای عبارت CMMS که کوتاهشدۀ «سیستم های کامپیوتری مدیریت نگهداری و تعمیرات» است در اینترنت انجام دهید، حدود 3 میلیون نتیجه را مشاهده خواهید کرد؛ اگر عبارت EAM (مدیریت داراییهای سازمان) را هم جستوجو کنید، حدود 13 میلیون صفحه نتیجه را خواهید دید. دامنۀ این نتایج از صفحات فروش نرمافزارها تا توضیحاتی دربارۀ ماهیت و کاربرد این سیستمها را دربرمیگیرد. در این جستوجوها بیشک با چنین عنوانهایی مواجه میشوید: «ده سیستم برتر»، «بهترین نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات»، «سیستمهای سفارشیشده برای صنایع مختلف»، «سیستمهای مبتنی بر فضای ابری از طریق اینترنت»، «نرمافزارهای قابلنصب بر روی موبایل»، و حتی «سیستمهای رایگان».
تلاش برای یافتن و بهرهبرداری از سیستم مطلوب برای رفع نیازهای سازمان، یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی در تمام حوزههای صنعت است. بسیاری از این نرمافزارهای نگهداری و تعمیرات میتوانند بیشتر مواردی را که مدعی آن هستند، انجام دهند، البته اگر و فقط اگر بهدرستی پیادهسازی و بهرهبرداری شوند.
یکی از تصورهای بسیار رایج اما کاملاً اشتباه دربارۀ CMMS و EAM این است که برخی طراحی و اجرای این نرمافزار را فقط برای سازمانهایی با اندازۀ خاص یا صنایعی خاص مفید میدانند.
درعینحال که شاهد استفادۀ مؤثر از این سیستمها در محیطهای بزرگی که دهها سایت مختلف را دربرمیگرفتند بودهایم، استفادۀ مؤثر از این سیستم را در صنایع کوچک و محیطهای تکمحصولی هم دیدهایم. در واقع، نوع صنعت یا اندازۀ سازمان اهمیتی ندارد؛ آنچه مهم است، چگونگی انتخاب، پیادهسازی و بهرهبرداری موفق از این سیستم در سازمان است.
اگر در سازمانتان از نرمافزار نگهداری و تعمیرات و یا سیستم برای مدیریت و پشتیبانی از مدیریت دارایی های فیزیکی استفاده میکنید، به زمانی فکر کنید که میخواستید سیستم را بخرید و در جلسات نمایش دموی آن نشسته بودید: حرکت در بین قسمتها و ماژولهای مختلف درون سیستم با سرعت و بدون وقفه انجام میشد و زمانی که در سیستم از صفحهای به صفحهای دیگر میرفتید، اطلاعات فراوانی در دسترستان بود. حالا دوباره به سیستم خود نگاه کنید: آیا اکنون هم یکپارچگی حرکت به همراه فراوانی اطلاعات، مورد نیاز پیشِ رویتان است؟ یا با سیستمی کُند و خالی از اطلاعاتِ لازم دستوپنجه نرم میکنید؟ اگر یکپارچگی حرکت و دسترسی کامل و آسان به اطلاعات مورد نیازتان را میبینید، به شما تبریک میگوییم شما جزء بهترینها در استفاده از این سیستمها هستید. ولی اگر با سیستمی کُند و خالی از اطلاعاتِ مفید و لازم روبرو هستید و به دنبال راه حلی برای حل مشکل و بازگشت سرمایهای که در این بخش هزینه کردهاید هستید در ادامه با ما همراه باشید. همچنین برای آشنایی با اصول پیاده سازی و استقرار نرم افزارهای پشتیبان نگهداری و تعمیرات کلیک نمایید.