فعالیت هر روزه صنایع مختلف پیش از وابستگی به ماشین آلات و ابزارهای به کار رفته در آنها به وجود برق وابسته است. الکتریسیته به عنوان یکی از کلیدیترین انرژیهای محرک اکثر ماشین آلات و ابزارآلات در بخشهای گوناگون صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. انواع مختلف نیروگاه، شکلهای گوناگون انرژی را به انرژی الکتریکی تبدیل میکنند. درواقع نیروگاهها مجموعهای از سیستمها و زیرسیستمهایی برای تولید برق هستند. از این رو، حیات صنایع مختلف به صورت اجتناب ناپذیری به فعالیت بی وقفه نیروگاهها گره خورد است. به جهت جلوگیری از توقف فعالیت آنها، باید برنامهای جامع برای نگهداری و تعمیرات نیروگاه ها تدوین و اجرا شود. در این نوشتار سعی میگردد ضمن ایجاد آشنایی بیشتر با نیروگاههای تولید برق به برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه و تجهیزات نیروگاهی بپردازیم.
همانطور که پیشتر اشاره گردید، نیروگاهها مکانهایی هستند که در آنها انرژی الکتریکی از طریق تبدیل نوعی دیگر از انرژی به دست میآید. امروزه انواع مختلفی از نیروگاهها در سرتاسر جهان در حال فعالیت هستند. نیروگاهها را براساس معیارهای مختلفی طبقهبندی مینمایند. یکی از رایجترین شاخصههای دستهبندی نیروگاهها، انرژی اولیه مورد استفاده آنها است. بر این اساس، نیروگاهها در دو دسته کلی متعارف و غیر متعارف قرار میگیرند.
این نوع از نیروگاهها، انرژی الکتریسیته را از منابع متعارف نظیر گاز، زغال سنگ و نفت تولید مینمایند. منابع انرژی این نیروگاهها به طور مداوم در طبیعت تولید میگردند و متناهی و تمام شدنی هستند. نیروگاههایی که در این دسته جای میگیرند، شامل نیروگاههای موتور بخار، توربین بخار، دیزلی، توربین گازی، برق آبی و هستهای میباشد.
در نیروگاههای غیرمتعارف، انرژی ورودی بالعکس حالت قبل، توسط طبیعت تولید میشوند، اما ناپایدار نیستند. لازم به ذکر است که منابع انرژی این نیروگاهها مداوم و مستمر نمیباشند و ممکن است تنها در برههای از سال یافت شوند. نیروگاههای غیرمتعارف شامل ژنراتور ترموالکتریک، ژنراتور ترمیونیک، پیل سوختی، سلولهای خورشیدی فتوولتائیک، MHD، بیوگاز، زمین گرمایی، بادی، حرارتی اقیانوس (OTEC) و جزر و مد میباشد.
در نیروگاه بخار، تجهیزاتی نظیر دیگ بخار، کوره دیگ بخار، سوپر هیتر، اکونومایزر، پیش گرمکن هوا، کندانسور و دینام به کار رفته است. تجهیزات مورد اشاره در یک نیروگاه بخار به کمک انرژی حرارتی حاصل از احتراق زغال سنگ، برق تولید میکنند. مثال دیگر نیروگاه گازی است که در آن تجهیزاتی از قبیل کمپرسور، سیستم احتراق و توربین به چشم میخورد.
توربینها در نیروگاههای مختلفی به کار گرفته میشوند. از رایجترین آنها میتوان به نیروگاههای گازی، بادی و حرارتی اشاره نمود. پرههای توربین توسط شکلی از انرژی ورودی به حرکت در میآید. درنتیجه این عمل، نیروی کافی جهت به حرکت درآوردن روتور متصل به ژنراتور تولید میگردد. بسته به این که توربین در کدام نوع از نیروگاهها استفاده شود، انرژی ورودی تعیین میشود. به طور مثال در نیروگاه گازی نیروی محرکه اولیه به کمک گاز داغ تامین میگردد یا در نیروگاههای بادی این باد است که نیروی محرکه را ایجاد میکند.
با نگاهی گذارا به توربینها فارغ از نوع آنها، معمولا اجزای مورد اشاره در ساختمان آنها به چشم میخورد. البته لازم است این مهم مورد توجه قرار گیرد که ممکن است با توجه به نوع توربین برخی از اجزا تغییر کنند.
روتور در داخل محفظه توربین قرار گرفته است و شامل ردیفهایی از تیغههای متحرک که در میان تیغههای ثابت قرار دارد، میشود. نیروی محرکه ورودی، به طور مثال بخار، از میان پرهها عبور میکند. مکانیزم آن بدین گونه است که تیغههای ثابت، زاویه عبوری گاز از تیغههای متحرک را تعیین میکند. باید به این نکته توجه شود که روتور میبایست بالانس بوده و در برابر نیروهای گریز از مرکز مقاومت مورد نیاز را داشته باشد.
برای جلوگیری از نشتی توربین در بخش تحتانی که روتور از آن عبور میکند، پوششی به جهت آببندی مورد استفاده قرار میگیرد.
توربینها به گونهای طراحی شدهاند که با سرعت اسمی سنکرون کار کنند. در صورتی که سرعت توربین بالاتر از این میزان باشد به آن آسیب وارد میگردد. تنظیم کننده سرعت است که در توربینها سرعت دوران را تنظیم میکند.
این سیستم به کمک روانکاری یاتاقانها و جذب نیروی رانش داخلی توربین، روتور را پشتیبانی میکند. هر نیرویی دیگری که در داخل توربین ایجاد شود، ممکن است پایداری عملکرد آن را مختل نماید و باعث کاهش توان خروجی شود.
گاورنر یک سیستم کنترل حساس به سرعت است که ارتباط تنگاتنگی با تنظیم کننده سرعت دارد. دریچه گاورنر، میزان ورودی به توربین را کنترل میکند. شیر کنترل به سیستم سروو موتور متصل است و سرعت توربین به طور پیوسته با سرعت سنکرون یا سرعت مرجعی که به سیگنال خروجی سروو موتور متصل است، تنظیم میگردد.
ژنراتورها ماشینهایی هستند که نیروی مکانیکی را به نیروی برق تبدیل میکنند. این تجهیزات استمرار جریان تولید انرژی برق در هر نیروگاهی را تضمین مینمایند. در یک نیروگاه، ژنراتور ضمن ایفای نقش در تولید برق، از حفظ جریان مدام تولید برق در نیروگاه اطمینان حاصل میکند. ژنراتورها از اجزای مختلفی تشکیل شدهاند که در ادامه اجزای اصلی این تجهیزات، مورد اشاره قرار میگیرد.
در یک ژنراتور، موتور از منبع سوخت خود (بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، پروپان، بیودیزل، هیدروژن) برای ایجاد انرژی مکانیکی استفاده میکند. انواع مختلفی از موتورهای بکار رفته در ژنراتورها موجود است، نظیر موتورهای رفت و برگشتی، موتورهای بخار و میکروتوربین.
در هر ژنراتور یک سیسستم سوخت رسانی به چشم میخورد. معمولا این سیستم شامل بخشهای مربوط به اتصال لوله از مخزن سوخت به موتور، لوله تهویه مخزن سوخت برای جلوگیری از ایجاد فشار خلاء، مخزن سوخت، اتصالات سرریز از مخزن سوخت به لوله تخلیه، پمپ سوخت، فیلتر سوخت و انژکتور سوخت است. همچنین مخزن سوخت در این سیستم جای میگیرد و معمولاً ظرفیت کافی برای فعال نگهداشتن ژنراتور در حدود 6 تا 8 ساعت کاری را دارد.
استفاده مداوم از ژنراتور، باعث گرم شدن اجزای مختلف آن میشود. از این رو، وجود یک سیستم خنک کاری برای تنظیم دمای ژنراتور در یک حد معین الزامی است. همچنین در نتیجه فعالیت ژنراتور و به واسطه فرآیند احتراق همانند موتورهای دیزلی یا بنزینی، دوده حاصله لازم است از طریق اگزوز تخلیه گردد.
به واسطه وجود اجزای متحرک در ژنراتور، به جهت حصول اطمینان از دوام و عملکرد روان قطعات، نیاز به روغنکاری دارد. موتور ژنراتور توسط روغن ذخیره شده در پمپ، عملیات روغنکاری را انجام میدهد.
استارت یک ژنراتور با برق باتری کار میکند و شارژر باتری با تامین ولتاژ مورد نیاز باتری را شارژ نگه میدارد. اگر ولتاژ شناور بسیار کم باشد، باتری همواره در حالت کم شارژ باقی میماند و در صورتی که ولتاژ بیش از حد معین باشد، عمر باتری کاهش مییابد.
این بخش که رابط کاربری ژنراتور است، به جهت تنظیم عملکرد تولید برق و سایر اجزای کنترلی تعبیه میشود.
آخرین بخشی که در فرآیند تولید برق توسط نیروگاهها قرار میگیرد، دینام یا آلترناتور است. در واقع تبدیل انواع انرژی ورودی، در این جزء به انرژی برق تبدیل میگردد. دینامها از سه بخش اصلی شامل روتور، استاتور، دیود و تنظیم کننده ولتاژ تشکیل میشوند. البته علاوه بر این موارد اجزاء دیگری نظیر شارژر باتری در ساختار آلترناتور وجود دارد.
روتور و استاتور، بخش مکانیکی و متحرک دینام محسوب میشوند. این مجموعه، گروهی از آهنرباهایی هستند که وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی در داخل سیمپیچ دینام را بر عهده دارند. نقش استاتور در دینام ایجاد الکتریسیته همراه با ولتاژی است که به محل نصب دیود جریان مییابد.
نقش اصلی این جزء در دینام، کنترل میزان تولید برق است. عملکرد آنها براساس اهداف تعریف شده در طراحی ساخته میشوند.
یکی از اهداف هر برنامه تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروگاه گازی یا هر نیروگاه دیگر، انجام مجموعه اقدامات و برنامهریزیهای پیشگیرانه و پیشبینانه به منظور جلوگیری از توقفهای ناگهانی است. از ارکان اصلی تحقق این مهم، شناسایی و شناخت نقاط شکست اجزای کلیدی سیستم و توجه به بایدهای نگهداری آنها میباشد. در ادامه به اختصار به مجموعه نکاتی اشاره میگردد.
با نگاهی به اجزای اصلی توربینهایی که در نیروگاههای مختلف نظیر بادی، گازی و بخار به کار گرفته میشوند، میتوان دید که مستعدترین بخشهای این تجهیز برای خرابی شامل پرهها و شفت آنها است. معمولا به واسطه فشار زیادی که توسط سیال یا گاز ورودی به پرهها وارد میشود، دچار خردگی و شکستگی میگردند. لازم است پیوسته این جزء از توربین بررسی و در صورت نیاز تعویض گردد.
شفتهای توربین نیز با توجه به دمای بالایی که طی فرآیند تولید برق ایجاد میشود، ممکن است دچار خمش و اعوجاج گردند. از این رو، لازم است دمای کاری توربین بسته به نوع آن در محدوده استاندارد نگهداشته شود. از طرف دیگر، عاملی که میتواند بر چرخه عمر پرهها و شفت اثر مستقیم بگذارد، لرزش بیش از حد توربین است. معمولا توربینها در معرض لرزشها و شوکهای مختلفی از سوی حرکت اجزا یا سیال و گاز ورودی میباشند. لذا باید برای جلوگیری از لرزشهای خارج از محدوده استاندارد، پیوسته یاتاقانها و اجزای محرک بررسی و کنترل گردند و همچنین از تمیزی اجزا و روانکاری آنها غافل نشد.
ژنراتورها با توجه به اجزا و ساختاری که دارند، معمولا با یک یا چند مورد از مشکلات مورد اشاره زیر دست و پنجه نرم میکنند.
اولین مسئلهای که چرخه عمر یک ژنراتور را تحت تاثیر قرار میدهد، بحث نشتی و روانکاری است. اغلب به واسطه عدم مهارت و تجربه کافی پرسنل تعمیر و نگهداری، بخشهای مختلف ژنراتور نظیر سوخت، مایع خنک کننده و روغن دچار نشتی میگردند. بدین جهت، بسیار اهمیت دارد که در تدوین برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه ها به بکارگیری و آموزش پرسنل با صلاحیت توجه شود. نشتی به طور معمول ناشی از پرشدگی بیش از حد مخزن پایه، فرسودگی و پارگی شیلنگهای بخاری یا شیلنگهای روغن به کار رفته در ساختمان ژنراتور است. هنگامی که ژنراتور با انواع نشتی نظیر نشتی روغن مواجه میگردد، بسیار اهمیت دارد که جایگزینی سیال مورد توجه قرار گیرد. ذکر این نکته ضروریست که باتوجه به اجزای متحرک ژنراتور وضعیت روانکاری آنها باید پیوسته رصد گردد، به ویژه بعد از مواجه با نشتی.
موضوع دیگری که باید در سرویس و نگهداری دورهای ژنراتورها مورد توجه قرار گیرد، سیستم خنککاری آنهاست. معمولا پرسنل نگهداری دقت کافی برای کنترل میزان مایع خنک کننده ژنراتور ندارند، درنتیجه، دمای کاری ژنراتور از حد استاندارد خود عبور میکند و در دراز مدت میتواند آن را با مشکلات جدی مواجه کند.
بسیار اهمیت دارد که پرسنل نگهداشت علاوه بر مواد ذکر شده، در بازدیدهای دورهای از سلامت باتری ژنراتور اطمینان حاصل نمایند. معمولا این باتریها به گونهای طراحی و ساخته میشوند که عمر طولانی داشته باشند، اما بعضاً این اتفاق میافتد که به دلیل کوتاهی پرسنل باتری به خرابی ناگهانی مواجه میشود. همچنین لازم است که در اقدامات مربوط به نگهداری ژنراتور چک آپهای اجزای متحرک آنها بدرستی و به موقع انجام گیرد.
دینامها که در واقع تولیدکننده برق در نیروگاهها هستند، با توجه به نقشی که دارند انرژی مکانیکی ورودی را به انرژی الکتریسیته تبدیل مینمایند، بیشتر با مشکلات برقی مواجه میشوند. یکی از مسائلی که اغلب در دینامها رخ میدهد، مربوط به سیمکشی آنهاست، قطعی سیم یا وجود اتصال کوتاه منجر به خاموشی ناگهانی دینام میگردد. همچنین در بخش برقی دینام، بسیار اهمیت دارد که تنظیم کننده ولتاژ کنترل و بررسی شود. چرا که بعضا به واسطه خرابی آنها توان خروجی ژنراتور صفر میشود.
هدف از اقدامات در تعمیر و نگهداری نیروگاه های مختلف، پشتیبانی از جریان کار روان در آنهاست، این امر شامل رویههایی نظیر بازرسیهای دورهای، تنظیمات تجهیزات، یکپارچهسازی و نظارت بر کلیه سیستمهای به کار گرفته شده در نیروگاه میشود. به جهت تحقق این هدف، لازم است استراتژی متناسب با شرایط و تجهیزات یک نیروگاه اتخاذ و بر پایه آن سایر اقدامات برنامهریزی و پیادهسازی گردد.
هر نیروگاه به دلایل گوناگونی ممکن است با طیف وسیعی از نقصها و خطرات مواجه شود، به طور مثال میتوان به قرارگرفتن در معرض بارهای حرارتی (مقدار انرژی گرمایی که باید توسط تجهیزات حذف شود تا اجزا در دمای طراحی قرار گیرند)، خطا در سیستم کنترل، نشتی ناشی از عیوب ساخت نظیر نشتی دریچهها، عملکرد نادرست و طراحی معیوب اجزای مختلف اشاره نمود.
به عنوان یک قاعده کلی، شناسایی به موقع و ارزیابی نقاط ضعف موجود در نیروگاهها، میتواند از خرابیهای بسیاری جلوگیری به عمل آورد. جهت دستیابی به این مهم، باید به سوال زیر پاسخ داده شود:
از آنجایی که نیروگاهها ساختارهای پیچیده و تکنولوژیکی دارند و همچنین از نظر عملکردی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند، نمیتوان استراتژیهای نگهداشت را همانگونه که هستند به کار گرفت و لازم است متناسب با شرایط نیروگاه، بروزرسانی گردند.
این رویکردها شامل بازیابی خرابی و نگهداری پیشگیرانه هستند که به ترتیب مبتنی بر کار تا خرابی و پیشگیری از خرابیها میباشند. در استراتژی بازیابی خرابی، تجهیزات و بخشهای مختلف نیروگاه بدون هیچگونه سرویس دورهای تا توقف فعالیت، کار مینمایند. هزینههای رویکرد مذکور محدود است. با این حال حتی اگر این موارد به صورت منظم انجام شوند، خرابیهای ناگهانی و توقف فعالیت متعاقب آن بسیار رخ میدهد.
نگهداری پیشگیرانه شامل سرویسهای احتیاطی در فواصل زمانی مشخص و تعویض قطعات پیش از رسیدن به حد مجاز سایش است. این امر خطر بروز خرابیهای برنامهریزی نشده را کاهش میدهد، اما ممکن است منجر به نگهداری بیش از حد گردد. تعمیر و نگهداری مبتنی بر شرایط، وضعیت قطعات را برای شناسایی به موقع پیش از وقوع عیوب احتمالی نظارت مینماید. این شکل از تعمیر و نگهداری نیاز به برنامهریزی کارآمد و اقدامات نظارتی عمده دارد. این تیپ نگهداری نیز در دسته تعمیر و نگهداری پیشگیرانه جای میگیرد. این شکل از تعمیر و نگهداری بسیار زمانبر بوده و نیازهای بالایی به تخصص و تجربه پرسنل مربوطه دارد.
رویکردهای مبتنی بر ریسک در حال حاضر، رو به افزایش هستند. اشکال اصلی این رویکرد شامل تعمیر و نگهداری مبتنی بر ریسک (RBM) و تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) میشود.
تعمیر و نگهداری مبتنی بر ریسک (RBM)، واحدها و اجزای نیروگاه را براساس احتمال خرابی آنها و شدت پیامدهای متعاقب آن طبقهبندی میکند. بدین منظور، کارشناسان خطرات ناشی از خرابی مورد انتظار نیروگاه را شناسایی و اولویتبندی مینمایند. از آنجایی که نیروگاهها ساختار پیچیدهای دارند، تعاملات بین واحدهای مختلف آنها نیاز به بررسی سیستماتیک و متمرکز بر آمادگی پرسنل دارد. با این حال اغلب این مهم نادیده گرفته میشود. در آن سو، در تعمیر و نگهداری مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCM) اجزا و سیستمهای مختلف نیروگاه از نظر عملکرد نادرست احتمالی بررسی و اثرات متعاقب آنها تعریف میشوند.
یکی دیگر از رویکردهای متداول در برنامههای تعمیر و نگهداری، تعمیر و نگهداری پیشرونده یا مداوم (TPM) است. در این راهبرد، مدیریت نیروگاه به طور فعال و مستمر کارکنان خود را در اقدامات مربوط به نگهداشت مشارکت میدهد. گامها در این استراتژی، کوچک، فراگیر و مستمر است و پیادهسازی برنامه به صورت جامع همه ارکان نیروگاه را درگیر مینماید. TPM، براساس ایده فرآیند بهبود مستمر (CIP) است و فشار کاری پرسنل تعمیر و نگهداری را کاهش میدهد. نیروگاههایی که قصد پیادهسازی این رویکرد را دارند، لازم است یک فرآیند مدیریت تغییر هدفمند متناسب با شرایط خود را پیادهسازی نمایند.
به طور کلی، کارشناسانی که رویکردهای مختلف را بررسی میکنند، باید درنظر داشته باشند که ویژگیهای خاص هر نیروگاه را لحاظ نمایند. وضعیت عملیاتی هر نیروگاه از منظر نقصها و خطرات احتمالی شناسایی شود و در قالب ملاحظات به برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه راه یابند. در این روش، عیوبی نظیر ترک در یک جزء نیازی به تعمیر ندارد. تجزیه و تحلیل ریسک به کمک آزمایشات علمی به خوبی نشان میدهد که هر ترک با چه میزان بار و چکونه گسترش مییابد، این بررسی کمک میکند که با نظارت دورهای از عملکرد صحیح آن جزء اطمینان حاصل نمود. مثال ذکر شده نشان میدهد که در یک نیروگاه میتوان “زندگی همراه با نقص” اجزا و ارکان سیستم را داشت و در عین حال عملکرد آن تحت الشعاع قرار نگیرد.
نیروگاهها برای ایمن ماندن و ادامه فعالیتهای منظم، نیاز به اقدامات و پروتکلهای کامل تعمیر و نگهداری دارند. در برنامهریزی تعمیر و نگهداری نیروگاه ها اغلب گروهی از مهندسان به عنوان ناظران تعمیر و نگهداری انتخاب میشوند. این تیم، مسئولیت نظارت و حصول اطمینان از پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری مطابق با استانداردهای نیروگاه مربوطه را برعهده دارند.
پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری در یک نیروگاه همراه با پیچیدگیهای بسیار است. اگر مشکلی در نیروگاه رخ دهد و به سرعت به آن رسیدگی نشود، میتواند یک مشکل تهدیدکننده و جدی را به همراه داشته باشد. با توجه به این امر، کنترل جزء به جزء و لحظه به لحظه اجزا و ارکان مختلف یک نیروگاه اجتناب ناپذیر است، اما انجام این حجم از نظارت توسط پرسنل محدودشدنی نیست. به همین دلیل، نیروگاهها از سیستمهای رایانهای برای ردیابی و نظارت مستمر بر تجهیزات به کار گرفته میگیرند.
نیروگاههای مختلف معمولاً از دو سیستم اصلی SCADA و CMMS برای انجام این امر استفاده مینمایند.
SCADA یا کنترل نظارتی و جمعآوری دادهها، درواقع یک سیستم کنترل صنعتی پیچیده است که از رایانهها و ارتباطات دادههای شبکه برای نظارت بر نیروگاه و ماشین آلات آن استفاده مینماید. این سیستم در چندین فرآیند صنعتی نظیر تعمیر و نگهداری نیروگاه، پالایش، ساخت و تولید به کار میرود.
CMMS یا سیستم مدیریت نگهداری کامپیوتری نیز به کمک پرسنل تعمیر و نگهداری نیروگاه میآیند و با ردیابی، اشتراک گذاری و بایگانی و گزارشدهی لحظهای امر نظارت را ممکن میسازند. در یک نیروگاه، اغلب سیستم SCADA و CMMS با یکدیگر ادغام میشود تا تاریخهای یا رویدادهای خاصی که منجر به ایجاد سفارش تکرارشونده نظیر بازرسیهای دورهای تعمیر و نگهداری میشود را اتوماتیک نماید. از سوی دیگر، این ادغام اشتراک گذاری اطلاعات در مورد مسائل مربوط به امنیت مانند تشخیص عیب، هشدارها و شرایط غیرعادی در نیروگاه را تسهیل مینماید.
همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، نیروگاهها برای تدوین و پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری با چالشهایی نظیر قدیمی شدن داراییها، شکاف دانش روبه رشد و تغییرات تولید و بهرهبرداری روبرو هستند. کلید رفع این چالشها طراحی و استانداردسازی فرآیند مدیریت دارایی مبتنی بر استراتژیهای تعمیر و نگهداری متمرکز بر بهبود مدیریت کار، قابلیت اطمینان، مدیریت اطلاعات و برنامهریزی است. همچنین توجه به نگهداری مبتنی بر ریسک در راستای به حداکثر رساندن بازده اقتصادی داراییها و به کارگیری راهحلهای کامپیوتری و تکنولوژیک میتواند راهگشا باشد.
در راستای حصول اطمینان از کارکرد داراییها در بالاترین سطح عملکرد لازم است موارد مورد اشاره زیر در پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاهها لحاظ گردد:
سیستمهای مختلف یک نیروگاه، انبوهی از دادهها و اطلاعات را جمعآوری میکنند. اگر نتوان یک نمای واحد از دادههای مبتنی بر زمان ایجاد کرد، چیزی جز آشفتگی اتفاق نمیافتد. از این رو ایجاد نمایی شفاف از دادهها با درک ارتباطات آنها با یکدیگر یک ضرورت است. راهحلهای مدیریت دارایی میتوانند در حل این مسئله کمک شایانی نمایند. آنها با گردآوری تمامی اطلاعات، روابط بین داراییها و تجزیه و تحلیل سایر منابع تصویر کاملی از وضعیت نیروگاه ارائه میدهند.
شناسایی رویدادهای کلیدی در نیروگاه به کمک هشدارها و آلارمها امری تعیین کننده است، چرا که به اپراتورها این امکان را میدهد تا در کمترین زمان ممکن اقدامات ضروری را انجام دهند. برای جلوگیری از ایجاد خطا در این فرآیند و تشخیص هشدارهای حیاتی از آلارمهای اشتباه، لازم است که در نیروگاه، مدیریت هشدار پیادهسازی شود تا این فرآیند به شکل موثرتری جریان یابد.
در هر نیروگاه بسیار اهمیت دارد که سیستمهای مختلف آن به صورت یکپارچه عمل نمایند. تحقق این مهم، نمایی کامل و شفاف از وضعیت داراییها در راستای تصمیمگیری یا انجام اقدامات ضروری به همراه دارد. راهحلهایی که مدیریت دارایی های فیزیکی در اختیار ما میگذارد با ایجاد یکپارچگی در ارکان مختلف نیروگاه به گونهای که پرسنل هر بخش در هر لحظه از وضعیت کل نیروگاه آگاه باشند، به خوبی انجام این امر را ممکن میسازد. این رویکردها با درک داراییهای هر بخش و همچنین وابستگی متقابل بین آنها و سایر داراییها وطراحی جریان گردش کار نقش تسهیلگر را ایفا مینمایند.
با فراهم کردن امکان دسترسی به اطلاعات یکپارچه نیروگاه توسط گوشی و تبلت این امکان را به اپراتورهای بخشهای مختلف میدهد تا در هر زمان و مکانی از وضعیت حاکم آگاه شوند و در کمترین زمان ممکن در قیاس با فرآیندهای کاغذی، اقدامات لازم را برای رفع یا رسیدگی به مسائل مختلف تجهیزات انجام دهند.
همیشه نیاز به ایجاد محیطهای کاری ایمنتر با کاهش تعداد حوادث اضطراری و ایجاد یک برنامه تعمیر و نگهداری سازمان یافته، باعث بهبود شاخصهای عملکرد ایمنی میشود. هر زمان که یک خرابی یا شکست غیرمنتظره در نیروگاه رخ دهد، میتواند علاوه بر ایجاد ریسکهای جانی، فرآیندهای نگهداشت را نیز با مشکل جدی مواجه نماید.
پاسخ اپراتورها و پرسنل اغلب براساس تجربه یک فرد از کار با آن تجهیز یا دارایی مشخص ناشی میشود تا یک رویکرد سیستماتیک. این وضعیت تنها زمانی نیروگاه را با مشکل مواجه نمیکند که پرسنل باتجربه بیوقفه و مادامالعمری فعالیت نمایند. از آنجایی که چنین امری امکان پذیر نیست، لازم است در سطح نیروگاه، مرکز دانشی مبتنی بر جریان داده و اطلاعات در راستای حفظ و به روزرسانی دانش و مهارت افراد ایجاد شود.
در پایان لازم است به این نکته اشاره شود، با توجه به پیچیدگیهای عملیاتی که تعمیر و نگهداری نیروگاه ها دارد، بسیار مهم است که تنها توسط افراد خبره و متخصص انجام پذیرد. شرکت پمکو با سالها تجربه در حوزه مدیریت داراییهای فیزیکی و با بهرهگیری از تیم فنی و مدیریتی حرفهای خود این امکان را فراهم کرده است که در تدوین، برنامهریزی و پیادهسازی برنامه تعمیر و نگهداری نیروگاه های مختلف به آنها یاری رساند.