تعمیر و نگهداری پمپ‌ های صنعتی

تعمیر و نگهداری پمپ‌ های صنعتی

تصور فعالیت صنایع مختلف بدون وجود پمپ­ ها غیرممکن است. این تجهیزات در فعالیت طیف وسیعی از صنایع نظیر نیروگاه­‌ها، مجتمع‌های پالایشگاهی، صنعت داروسازی و نساجی نقش دارند. پمپ­ های صنعتی فرآیندهای متنوعی از جمله به گردش در آوردن سیالات، افزایش فشار میعانات و جابجایی خاکستر را انجام می‌­دهند. حفظ سلامت و عملکرد این تجهیزات با هزینه­‌های عملیاتی بسیاری همراه می­‌باشد. در چنین شرایطی لازم است که برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی و همچنین برنامه عیب یابی پمپ های صنعتی به صورت بهینه برنامه­‌ریزی و پیاده­‌سازی شود. در این متن سعی بر آن است که به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته شود.


انواع پمپ ­های صنعتی

به طور کلی پمپ­‌ها، تجهیزاتی هستند که معمولاً برای انتقال سیال از هد پایین به هد بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این تجهیزات از مکانیزم­‌های چرخشی یا رفت و برگشتی استفاده شده و در این فرآیند انرژی مصرف می­‌کنند. قطعات پمپ­ های صنعتی و عملکرد آن­‌ها طیف بسیار گسترده‌­ای دارند به صورت کلی طبقه بندی پمپ­ ها در شکل زیر قابل مشاهده است. لازم به ذکر است قبل از آنکه به تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی بپرداریم، انواع پمپ های صنعتی را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهیم.



پمپ­ های جابجایی مثبت

همانطور که از نام این دسته از پمپ‌ها پیداست، از آن‌ها برای جابجایی مقدار ثابتی از یک نوع سیال در طول هر چرخه عملیات استفاده می­‌شود. این پمپ­‌ها فشار بسیار بالایی را ایجاد می‌کنند، اما نرخ جریان در این نوع تجهیزات پایین است. سرعت جریان حجمی، با ضرب میزان جابجایی در هر سیکل اجزای متحرک در سرعت چرخه (به عنوان مثال دور در دقیقه) تعیین می‌­گردد.

در پمپ­ های جابجایی مثبت، فشاری که توسط پمپ تحمل می‌­شود، به مقاومت جریان سیستمی که پمپ به آن متصل است، وابسته است و تنها به اندازه موتور محرک و قدرت قطعات محدود می­‌شود. این نوع پمپ بیشتر برای پمپاژ روغن به کار می­‌رود.

پمپ­ های رفت و برگشتی

پمپ­ های رفت و برگشتی یک ماشین هیدرولیکی، برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی هیدرولیکی هستند. در این نوع پمپ­، پیستون در داخل یک سیلندر به طرفین حرکت می­‌کند و مقدار مشخصی از سیال را به سطح بالاتری می‌­رساند. پمپ ­های رفت و برگشتی برای حجم‌­های کم جریان در فشارهای بالا به کار گرفته می­‌شود.

پمپ پیستونی

یکی از انواع پمپ­ های رفت و برگشتی، پمپ پیستونی است. این پمپ که بیشتر برای فشارهای بالا به کار گرفته می­‌شود قادر است سیالات با ویسکوزیته بالا نظیر دوغاب، رنگ و مایعات سنگین را جابجا نماید. پمپ های پیستونی شامل یک پیستون در داخل یک سیلندر است. هنگامی که پیستون خارج می­‌شود، فشار کمی در سیلندر ایجاد شده و دریچه مکش را باز می‌کند. در این حالت مقداری از سیال توسط شیر ورودی مکش می‌­شود. در حرکت رو به جلو، سیال در داخل سیلندر فشرده شده و منجر به باز شدن دریچه تخلیه می­‌گردد.

پمپ دیافراگمی

پمپ­ های دیافراگمی که به عنوان پمپ ­های غشایی نیز شناخته می­‌شوند، شامل دو دیافراگم انعطاف­‌پذیر که رفت و برگشت به عقب و جلو دارند، هستند. در اثر حرکت این دو دیافراگم، محفظه موقتی بینشان ایجاد می­‌گردد. جنس این دیافراگم‌­ها بیشتر ترموپلاستیک یا تفلون است. دیافراگم‌­ها زمانی به حرکت درمی­‌آیند که یک محرک مکانیکی یا هوای فشرده خارجی وجود داشته باشد.

به طور کلی دو نوع پمپ دیافراگمی شامل مکانیکی و هوای فشرده (AODD) وجود دارد. پمپ ­های دیافراگمی هوای فشرده عموماً در جاهایی که خوراک ورودی حاوی لجن یا سیال ویسکوز است به کار می‌رود. این پمپ برای رفع مشکلات نشتی طراحی شده است. از این رو، هیچ تماسی بین سیال و منبع انرژی وجود ندارد.



پمپ­ های چرخشی

پمپ­ های چرخشی کاملاً شبیه پمپ­ های پیستونی هستند، با این تفاوت که به جای پیستون از اجزایی نظیر پره، پیچ و چرخ دنده برای مکش سیال و تخلیه آن استفاده می­‌شود. در این نوع پمپ، بین عناصر دوار و ثابت، حرکتی نسبی برای انجام عملیات پمپاژ وجود دارد. به جهت کاهش لغزش (نشت سیال از محل تخلیه پمپ به سمت مکش) غیر ضروری لازم است تمام لقی‌ها بین قطعات دوار و ثابت به حداقل برسد.

پمپ­ های دنده‌­ای

پمپ ­های دنده‌­ای به دو نوع دنده داخلی و دنده‌ خارجی تقسیم می­‌شوند. تفاوت اصلی این دو نوع پمپ، در محل قرارگیری دنده­ ها و محل به دام افتادن سیال است. پمپ ­های دنده خارجی شامل دو چرخ دنده مشبک است که در داخل یک پوسته می­‌چرخند. با جدا شدن دندانه­‌ها از یکدیگر، فضای بین آن­‌ها افزایش یافته و مقدار معینی از سیال را مکش می­‌کنند. در ادامه حرکت چرخ دنده‌­ها، فاصله دندانه­‌ها صفر شده و سیال خارج می­‌گردد. پمپ­‌های دنده خارجی فشار کاری و سرعت بالاتری دارند با این حال به واسطه صدای زیادی که تولید می­‌کنند، برای استفاده از آن­‌ها باید تمهیداتی در نظر گرفت. پمپ ­های دنده داخلی نیز عملکردی مشابه دارند با این تفاوت که دنده­ های متصل به هم در داخل یکدیگر هستند. در این مدل پمپ، روتور یک چرخ دنده بزرگتر از چرخ دنده دیگر است و دندانه­‌های آن بیرون هستند.

پمپ­ های لوب

اساس کار پمپ­ های لوب مشابه پمپ ­های دنده خارجی است و سیال در محیط داخلی پوسته جریان دارد. لوب ‌ها در این پمپ با هم در تماس نیستند و با چرخ‌دنده‌­هایی که زمان­بندی مشخصی دارند درون پوسته قرار می­‌گیرند. با خروج لوب‌­ها از مش، در سمت ورودی پمپ، حجم سیال افزایش می­‌یابد. سیال با چرخش لوب‌­ها به دام افتاده و در اطراف داخلی پوسته و در گپ بین لوب­‌ها حرکت می­‌کند. در انتها، مش‌بندی لوب­‌ها سیال را تحت فشار به درگاه خروجی وارد می­‌کنند. پمپ­ های لوب کیفیت بهداشتی بالا، راندمان بالا، قابلیت اطمینان و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند. از این رو در صنایع غذایی، نوشیدنی و داروسازی به وفور مورد کاربرد هستند.

پمپ­ های پیچ

پمپ ­های پیچ شامل دو یا چند پیچ در داخل یک آستر یا استوانه هستند که به صورت محوری در جهت عقربه­‌های ساعت یا بلعکس می­‌چرخند. هر رزوه پیچ برای حمل حجم مشخصی از سیال طراحی شده است. سیال از سمت مکش پمپ وارد شده و به صورت خطی همراه این پیچ‌­های درهم تندیده به سمت درگاه تخلیه حرکت می‌­کند. به دلیل فاصله کم بین پیچ­‌ها و لاینر، سیال در حین حرکت متراکم شده و فشار آن افزایش می‌­یابد.

پمپ­ های پره‌­ای

پمپ ­های پره‌­ای محفظه‌­ای با دو حفره مکش و دهش دارند. درون این محفظه یک روتور استوانه‌­ای شکل با قطری کوچکتر از محفظه حول محور مرکزی سیلندر قرار دارد. فاصله بین سیلندر و روتور در خط بالا کم اما در پایین افزایش می‌­یابد. بر روی روتور پره­‌هایی نصب است که هنگام چرخش به داخل یا خارج وضعیت آب­‌بندی (مهروموم) بین روتور و دیواره محفظه را حفظ می­‌نماید. پره‌­ها، سیال یا گاز را در سمت مکش به دام انداخته و آن را به سمت تخلیه هدایت می­‌کنند. در برخی از مدل­‌ها، پره­‌ها نیز دارای طول متغیر هستند.



پمپ ­های دینامیکی

در این نوع پمپ، انرژی جنبشی سیال افزایش یافته و به فشار تبدیل می­‌گردد. پمپ­ های دینامیکی سرعت چرخشی بالایی دارند که منجر به افزایش انرژی جنبشی سیال می­‌شود. از این رو با نام پمپ­ های جنبشی نیز شناخته می­‌شوند. از پمپ ­های دینامیکی عموماً در نازل­‌های سوخت و تصفیه­ خانه‌­ها استفاده می­‌شود.

پمپ­ های گریز از مرکز

از رایج­ ترین و پرکاربردترین انواع پمپ­ های دینامیکی هستند. پمپ­ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز از یک محفظه پمپ ثابت و یک پروانه نصب شده بر روی محور چرخان تشکیل شده است. محفظه پمپ یک حد فشار برای پمپ فراهم نموده و شامل کانال­‌هایی برای هدایت جریان مکش و تخلیه هستند. در محفظه پمپ، منافذی برای مکش و تخلیه تعبیه شده است و معمولاً دارای زهکشی برای حذف گازهای محبوس شده در محفظه پمپ برای انجام تعمیر و نگهداری می‌­باشند.

محفظه پمپ، سیال را از محل اتصال مکش به مرکز یا چشمی پروانه هدایت می‌کند. پره­‌های پروانه دوار، یک حرکت شعاعی و چرخشی به سیال داده و آن را به محل بیرونی محفظه پمپ با نام حلزون (ناحیه‌­ای است که در سطع مقطع زمانی مشخص به دور محفظه پمپ می­‌پیچد و سیال را منبسط می­‌کند) می‌کشانند. با تخلیه سیال از محیط پروانه­‌ها با سرعت بالا و کاهش تدریجی سرعت سیال، سطح جریان افزایش می‌­یابد. این هد، سرعت را به فشار استاتیکی تبدیل نموده و به محل تخلیه هدایت می­‌کند.

پمپ­ های­ پروانه‌­ای گریز از مرکز

این نوع پمپ‌ها دارای پروانه­‌هایی هستند که درون محفظه­‌ای متحدالمرکز با دهانه وروی و خروجی می‌چرخند. پروانه‌­های مذکور به یک شفت متصل هستند. هنگامی که آن­‌ها می­‌چرخند از انرژی موتور برای انتقال سیال استفاده می­‌کنند. معمولاً موتور در ترازی بالاتر از سیال و پروانه‌­ها قرار دارد. در پمپ­ های پروانه‌­ای گریز از مرکز، سیال از محفظه بیرونی توسط پروانه­‌ها به سمت محل تخلیه هدایت می‌­شود.

پمپ­ های توربین

در این نوع پمپ از پروانه‌­هایی استفاده می­‌شود که دارای دندانه‌­های شعاعی بوده و انتقال سیال را تسهیل می­‌کنند. اساس عملکرد این نوع پمپ مشابه پمپ ­های پروانه­‌ای است و بیشتر در تاسیساتی که نیاز به هد بالا و جریان کمی دارند به کار می‌­رود.



تعمیر و نگهداری پمپ ­های جابجایی مثبت

این نوع پمپ ­ها ممکن است با خرابی­‌هایی نظیر کاهش ظرفیت، ساییدگی بیش از حد و کم شدن توان مواجه شوند. از این رو، لازم است برای جلوگیری از توقف­‌های ناگهانی، تعمیر و نگهداری پمپ ­های جابجایی مثبت مورد توجه قرار گیرد. برای انجام هر چه بهتر اقدامات پیشگیرانه می­‌توان موارد مورد اشاره زیر را لحاظ نمود. دستورالعمل تعمیر و نگهداری پمپ های جابجایی مثبت:

– در هر بار بازرسی، قطعاتی نظیر سیلندر، پیستون، شاتون و پروانه که بر کارایی پمپ تاثیر بسیاری دارند با دقت بیشتری بررسی گردند. در صورتی که این نوع قطعات دچار فرسودگی شده بود، لازم است آن­‌ها را تعویض کرد.

– رینگ­‌ها، سوپاپ‌­ها و نگهدارنده‌­ها بسیار مستعد سایش و پارگی هستند و نباید از آن‌­ها غافل شد.

– اگر شیرها فرسوده باشند، پمپ دچار نشتی می­‌گردد، از این رو در همه بازرسی­‌ها کنترل شوند.

– حرکت پیستون در داخل سیلندر در پمپ­ های رفت و برگشتی تا حد زیادی به حرکت شاتون متصل به میل­لنگ بستگی دارد. اگر بین این سه، ناهماهنگی وجود داشته باشد منجر به سایش پیستون می­‌شود. لذا اتصال این سه جز به یکدیگر چک شود.

– مکانیزم­‌های پمپاژ پمپ­ های جابجایی مثبت به حرکت اجزایی نظیر پیستون، لوب و پروانه‌­ها بستگی دارد. بدین جهت روغنکاری چنین اجزایی ضرورت دارد. در صورتی که پمپ با کمبود روغن مواجه شود، ظرفیت کاری آن­ کاهش می­‌یابد. همچنین می­‌تواند سایش قطعاتی نظیر میلنگ، شاتون و رینگ‌­ها را به همراه داشته باشد.

– یکی دیگر از نقاطی که باید وضعیت روانکاری آن در پمپ­ های چابجایی مثبت بررسی گردد، محل اتصالات قطعات متحرک نظیر پروانه­‌ها و شاتون است.

– در صورت مواجه با لرزش بیش از حد پمپ، تمامی پیچ­‌های نگهدارنده، وضعیت لوازم جانبی پمپ و تراز بودن اجزای داخلی پمپ نسبت به یکدیگر، بررسی گردد. ممکن است این لرزش به دلیل خرابی قطعات باشد. از این رو پمپ با دقت بررسی شود.

– وضعیت پکینگ پمپ کنترل شود. ممکن است پکینگ شل شده باشد یا تراز نباشد.

– در بازرسی­‌ها، خطوط مکش و دهش پمپ بررسی شود. به طور مثال ممکن است سوپاپ پمپ به دلیل کثیفی مسدود شده باشد یا شیرهای تحویل در چنین وضعیتی باشند. از این رو بسیار مهم است که به صورت دوره‌­ای اجزایی نظیر پیستون، پروانه و سیلندر به طور کامل باز و تمیز شوند.


تعمیر و نگهداری پمپ­ های دینامیکی

پمپ­ های دینامیکی همانطور که پیش­‌تر به آن اشاره گردید، به سه نوع گریز از مرکز، پره­‌ای و توربینی تقسیم می­‌گردند. در این بین پمپ­ های گریز از مرکز جزء پرکاربردترین پمپ­‌ها در صنایع مختلف هستند. از این رو حصول اطمینان از فعالیت مستمر آن­‌ها از اهمیت به سزایی برخوردار است. این مدل پمپ با خرابی­‌های مختلفی نظیر نشتی و افزایش دمای بیش از حد مواجه شوند. به همین دلیل پیشنهاد می­‌گردد موارد زیر در برنامه عیب ­یابی پمپ‌ های سانتریفیوژ و تعمیر و نگهداری پمپ‌ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز لحاظ شود.

– در بررسی‌­ها کنترل شود که روانکارها حباب نداشته باشند، در صورت بروز چنین مسئله‌­ای سریعاً روانکار تعویض گردد.

– اگر یاتاقان­‌ها با لرزش بیش از حد مواجه باشند، ممکن است از خرابی قریب‌­الوقوع بلبرینگ‌­ها خبر دهند. لذا وضعیت آن­‌ها بررسی گردد.

– از سلامت پکینگ پمپ باید اطمینان حاصل کرد. در صورت بروز هر گونه نقص، پمپ دچار نشتی می­‌شود و این امر ظرفیت کاری آن را کاهش می­‌دهد.

– وضعیت ارتعاش کلی پمپ باید کنترل گردد. ممکن است لرزش بیش از حد آن ناشی از تغییر در تراز پمپ، خرابی یاتاقان­‌ها و حفره ­شدن یا انسداد خطوط مکش باشد.

– اختلاف فشار خوانده شده توسط گیج‌­های مکش و تخلیه، مقدار کل هد فشار پمپ را مشخص می‌­نماید. کنترل گردد که میزان آن در حد استاندارد تعریف شده پمپ قرار داشته باشد.

– در بازرسی­‌های فصلی مطابق با برنامه­ تعمیر و نگهداری پمپ­ های سانتریفیوژ وضعیت پایه­‌ها و پیچ­‌های نگهدارنده کنترل گردد.

– در پمپ­ های گریز از مرکز یک معیار حدودی این است که باید روغن در بار اول کارکرد پس از 200 ساعت تعویض شود. پس از آن، هر سه ماه یا 2000 ساعت کار، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد، مبنای تعویض روغن است.

– برای پمپ­ هایی که عملیات روغن­کاری با گریس اتفاق می­‌افتد، یاتاقان­‌ها باید هر 2000 ساعت کارکرد یا هر سه ماه، هر کدام که زودتر رخ داد، اقدام به تعویض گریس نمود.

–  روغنکاری بلبرینگ­‌های موتور باید مطابق با دستورالعمل سازنده انجام پذیرد، لذا مقادیر فوق‌­الذکر مبنای اقدام به تعویض روانکار قرار بگیرد.

– در بازرسی­‌های دوره‌­ای، تراز بودن شفت‌­ها بررسی شود. عدم تنظیم بودن آن­‌ها منجر به کاهش توان پمپ و همچنین خرابی سایر قطعات می­‌گردد.

– حداقل یک­بار در سال داده‌­های مربوط به پمپ نظیر فشار هد، سرعت جریان، کشش آمپر موتور و لرزش یاتاقان‌­ها بررسی شود.

– وضعیت سطوح ماشین­کاری شده کنترل شود و اطمینان حاصل گردد که عاری از سوراخ ­شدگی و سایش باشند.

– به صورت سالانه اقدام به رفع کثیفی از اجزایی نظیر بلبرینگ­‌ها و پروانه­‌ها شود.

– تناسب بلبرینگ‌­ها و خروجی شافت چک گردد و در صورت وجود فرسودگی با اندازه بیش از 2 هزارم اینچ، تعویض گردند.

– آب­‌بندها و پروانه‌­ها بررسی و در صورتی که میزان سایش یا خوردگی آن­‌ها بیش از 1/8 اینج عمق داشت، اقدام به تعویض آن­‌ها شود.



بهبود برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی

اغلب صنایع مختلف در اجرای برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی با مشکل مواجه هستند. معمولا آنچه بر این امر اثر می­‌گذارد، عدم اتخاذ استراتژی مناسب، برنامه­ ریزی هدفمند و همچنین عدم پیاده‌سازی موثر برنامه تعمیر و نگهداری است. شرکت‌­ها و سازمان‌های صنعتی همچنین با مشکلاتی نظیر خرابی­‌های ناگهانی و کمبود قطعات یدکی مواجه می­‌شوند و هزینه‌­های فرصت ناشی از عدم دسترسی به قطعات با کیفیت در زمان نیاز بر آن‌­ها تحمیل می‌­گردد.

برای جلوگیری از مواجه با مسائل مورد اشاره و بهینه کردن برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی لازم است استراتژی مشخص و مناسبی برای اقدامات پیشگیرانه و پیشبینانه تعریف گردد. یکی از استراتژی­‌های مرسوم در نگهداشت، کار تا خرابی است. در این رویکرد برای پمپ‌­ها تا زمان خرابی هیچگونه اقدامی صورت نمی­‌گیرد. شاید به نظر برسد که این رویکرد صرفه اقتصادی دارد، اما در عمل جز توقف‌­های ناگهانی و تحمیل هزینه به همراه ندارد. اگرچه گاهاً می‌توان به صورت کنترل شده، برای خرابی‌هایی که عواقب سنگین ندارند یا برای تجهیزاتی که عمر بالایی دارند و سایر تاکتیک‌های نگهداشت برایشان موثر نیست، از تاکتیک کار تا خرابی استفاده نمود.

از سوی دیگر تاکتیک پیشگیرانه به عنوان گزینه دیگر شناخته می­‌شود. براساس این تاکتیک، اغلب براساس توصیه­‌های سازنده اقدامات پیشگیرانه‌­­ای تعریف می­‌شود. این اقدامات معمولاً براساس چرخه‌­های زمانی اجرا می­‌گردند. این استراتژی مناسب اجزایی از پمپ می­‌باشد که پیامدهای شکست آن­‌ها خطر کافی برای تضمین یک بازرسی سرزده را دارد. هر تعمیر و نگهداری سرزده دارای پتانسیل ایجاد خرابی­‌های ناشی از تعمیر و نگهداری است. از آنجایی که خرابی­ پمپ­‌ها می­‌تواند بین فواصل نگهداری برنامه‌­ریزی شده اتفاق بیفتد، یک راهبرد کاملاً مبتنی بر زمان ممکن است برای برخی از اجزای پمپ مناسب نباشد.

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کمی، بازرسی­‌های نگهداشت (مانند اندازه­‌گیری فاصله شفت­‌ها) را تا حدی پیش‌بینانه می‌­کند، اما همچنان مبتنی بر زمان است و نیز نمی­‌توان آن را برای همه اجزا به کار برد.



نگهداری و تعمیرات پیشگویانه (PDM) و مبتنی بر شرایط (CBM) شبیه به یکدیگر هستند. یک برنامه CBM پمپ را از طریق ابزار دقیق، به صورت دوره‌­ای و پیوسته برای تعیین وضعیت کاری ارزیابی می‌­نماید. تاکتیک مذکور، این امکان را فراهم می­‌کند که برنامه‌­ریزان و پرسنل نگهداشت مجموعه اقدامات را بر مبنای صرفه اقتصادی و پیش از وقوع شکست عملکردی تعریف نمایند. همچنین باعث می­‌گردد بتوان تعمیرات مورد نیاز بر روی چند قطعه معین به صورت همزمان را برنامه­‌ریزی و بدون ایجاد هزینه‌­های زیاد اجرا نمود.

هنگامی که یک برنامه PDM مناسب برای یک پمپ ایجاد شود، به راحتی می‌­توان اقدامات PM را بررسی کرد و در بسیاری از موارد بهینه یا حذف نمود. بطور مثال بر پایه توصیه­‌های سازنده یک پمپ، تعویض یاتاقان­‌ها پس از 30000 ساعت کارکرد باید انجام پذیرد. با استفاده مناسب از فناوری­‌های پیش­‌بینی کننده می­‌توان سلامت بلبرینگ­‌ها را با دقت قابل قبولی کنترل و مدیریت کرد. با بررسی داده‌­های ثبت شده از وضعیت آن می­‌توان فواصل نگهداری و تعویض آن را تغییر داد.

با توجه به آنچه گفته شد برای بهبود وضعیت برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی باید وضعیت عملکرد، نوع شکست و پارامترهای موثر بر آن را برای اجزای مختلف پمپ شناسایی کرد. براساس آن می‌توان برای هر یک از آن­‌ها یکی از استراتژی­‌های مورد اشاره قبلی را مبنا قرار داد و در طی زمان براساس داده­‌های ثبت شده وضعیت آن‌­ها را بهبود بخشید. استفاده از روش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM، برای پمپ‌های صنعتی گران قیمت که خرابی‌های پرهزینه‌ای دارند، می‌تواند به سازمان کمک کند که بهترین تاکتیک‌های نگهداشت را با توجه به مقتضیات اقتصادی انتخاب کرده و به کار گیرد.

پیاده­‌سازی صحیح برنامه تعمیر و نگهداری پمپ های صنعتی در گرو ثبت داده­‌های مربوط به عملکرد آن‌­ها براساس مجموعه اقدامات از پیش تعیین شده است تا امکان بهبود و ایجاد تغییر فراهم گردد. برای انجام این امر لازم است که از نرم‌­افزارهای پشتیبان نگهداشت کامپیوتری (CMMS) برای اجرای برنامه نگهداشت استفاده گردد. به کمک این نرم ­افزار می‌­توان به راحتی اقدامات مربوط به PM و CM را پیگیری و اجرا نمود و اطلاعات هر یک را با دقت قابل قبولی ثبت کرد. به کمک داده­‌های ثبت شده به راحتی می­‌توان وضعیت اجرای برنامه نگهداشت را بررسی و در صورت لزوم تغییری در آن اعمال کرد.


در پایان به خوانندگان گرامی این متن توصیه می­‌گردد در جهت تضمین حفظ کیفیت و سلامت پمپ­‌های  خود در چرخه عمر آن  از دانش و تجربه متخصصین این زمینه غافل نشوند. شرکت پمکو با یک دهه تجربه در زمینه مشاوره و اجرای پروژه‌­های مدیریت و استقرار سیستم­‌های مدیریتی مدیریت دارایی‌­های فیزیکی، امکان همراهی و همکاری با صنایع مختلف در زمینه تعمیر و نگهداری پمپ­ های صنعتی را فراهم آورده است. پرسنل اجرایی شرکت پمکو نه تنها در زمینه مهارت‌های فنی، بلکه در حوزه‌های مرتبط با سیستم‌های تعمیر و نگهداری مبتنی بر نگرش مدیریت دارایی فیزیکی و خلق بیشترین ارزش از این دارایی‌ها، آموزش دیده و در پروژه‌های جاری این شرکت تجربه پیاده‌سازی کامل سیستم را بارها بدست آورده‌اند.


مطالب مرتبط

طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
طراحی مبتنی بر قابلیت اطمینان (RCD)
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
کتاب بهینه سازی نگهداشت و بهبود قابلیت اطمینان
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)
دوره آموزشی مدیریت هزینه چرخه عمر تجهیزات (lcc)