نظارت بر عملكرد پيمانكاران در قراردادهای برون سپاری بهره برداری و نگهداشت

نظارت بر عملكرد پيمانكاران در قراردادهای برون سپاری بهره برداری و نگهداشت

یکی از مسائل مهم در اجرای راهبرد و برنامه­‌های برون سپاری بهره برداری و نگهداشت نحوه و فرایند اطمینان یافتن از کیفیت اجرای برنامه­‌های نگهداشت دارایی‌های فیزیکی در چارچوب اقتصادی بودن فعالیت‌­ها و نظارت بر عملكرد پيمانكاران است. مشکلاتی همچون ضعف در تدوین شرح خدمات و وظایف پیمانکاران، مسائل مربوط به آموزش و برنامه­‌ریزی و اجرای فعالیت‌های کارکنان ستادی و فنی و همچنین نحوه مدیریت قطعات یدکی، نمونه­‌هایی از مشکلات متداول در قراردادهای برون سپاری برون سپاری بهره برداری و نگهداشت است. بهره‌­گیری از دانش متخصصان حوزه مدیریت نگهداشت در نظارت مستمر بر چرخه برون سپاری فعالیت‌­های نگهداشت، کمک رسان سازمان‌­های دارایی محور برای غلبه بر این مسائل و بهره برداری پایدار و ایمن از دارایی‌­ها در خلق ارزش خواهد بود.


اهداف اصلی در نظارت بر عملكرد پيمانكاران و پیمان‌های بهره برداری و نگهداشت

سازمان­‌های دارایی محور همچون شرکت­‌های ارائه دهنده خدمات زیر ساخت شهری و صنایع تولید و فرایند، به صورت کلی با چهار هدف اصلی خدمات نظارت بر عملكرد پيمانكاران و مدیریت پیمان را در اختیار می­‌گیرند. اهداف بنا بر مرحله چرخه عمر قرارداد برون سپاری بهره برداری و نگهداشت (بر اساس الگوی استاندارد ایزو 37500) متغیر بوده و با پیشرفت پیمان، نوع انتظار از مشاور ارائه دهنده خدمات نظارت نیز تغییر خواهد کرد.

هدف اول: اطمینان از انتخاب راهبرد بهینه در برون سپاری برای کاهش ریسک در تدوین و اجرای پیمان نگهداشت

هدف دوم: اطمینان از پیاده‌سازی درست پیمان با توجه به الزامات صنعت و منابع موجود

هدف سوم: نظارت و پایش عملکرد پیمانکار در طول اجرای قرارداد

هدف چهارم: ارزیابی عمکلرد سازمان در برون سپاری و تدوین درس آموخته­‌ها


جنبه‌های اصلی نظارت بر قراردادهای برون سپاری بهره برداری و نگهداشت

برای موفقیت در برون سپاری بهره برداری و نگهداشت توجه متوازن و یکپارچه به ده فعالیت و جنبه اصلی در نظارت بر پیمان ضروری به نظر می­‌رسد. به طور خلاصه این ده جنبه عبارتند از:

  • ساختار حکمرانی: همراهی با کارفرما و پیمانکار در توانمندسازی ایشان در پیاده‌سازی ساختار و فرایند بهینه حکمرانی پیمان، از جنبه­‌های مهم کار مشاور ناظر پیمان است.
  • مدیریت ریسک: در تمام مراحل چرخه برون سپاری، ارزیابی دقیق از ریسک­‌ها و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از ملزومات کار مشاور خواهد بود.
  • پایش عملکرد، ارزیابی و ارائه گزارش: رصد دقیق و داده محور شاخص­‌های عملکردی پیمانکار در اجرای شرح قرارداد، اطمینان‌ از نحوه اجرای فرایند نگهداشت را تسهیل می­‌کند.
  • مدیریت تغییرات: ایجاد تغییرات خرد و کلان در شرح خدمات و همچنین دارایی‌­ها بخش غیرقابل صرف نظر کردن در پیمان­‌های نگهداشت است. نظارت مستمر بر پیاده‌سازی فرایند مدیریت تغییر از دیگر جنبه­‌های کار مشاور نظارت است.
  • نظارت بر تبادلات مالی: یکی از اولین انتظارات از مشاور نظارت، راستی آزمایی و تایید صورت‌های مالی قرارداد است.
  • مدیریت و حل اختلافات: بروز اختلاف در زمان اجرای مفاد قرارداد یکی دیگر از امور قابل پیش­‌بینی است. جایگاه ناظر پیمان در این مواقع به عنوان ضلع سوم قرارداد، بی‌تردید حیاتی است.
  • بسته شدن قرارداد و تدوین گزارش درس آموخته‌ها: مدیریت پیمان در زمان نهایی‌سازی و همچنین ارائه گزارش درس آموخته‌­ها به بهبود مستمر برون سپاری کمک شایانی خواهد کرد.
  • حداکثرسازی بهره­‌گیری از سامانه‌­های اطلاعاتی: بهره‌­گیری از نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات (CMMS/EAM) از باید­های کار نگهداشت است. نظارت بر ثبت دقیق اطلاعات و بهره‌­گیری از این سامانه­‌ها یکی از جنبه‌­های اصلی کار نظارت است.
  • منابع انسانی و ظرفیت سازی: همانطور که اشاره شد آموزش و توانمندسازی کارکنان از عوامل اصلی اثرگذار بر موفقیت فرایند نگهداشت است. از مشاور ناظر انتظار می­‌رود که در این مهم نقشی پویا و پیش­‌برنده داشته باشد.
  • تضمین و کنترل کیفیت کار: شاید اصلی‌ترین هدف بهره­‌گیری از مشاوران نظارت بر عملكرد پيمانكاران و پیمان نگهداشت، اطمینان‌بخشی از اجرای دقیق و کنترل شده مفاد قرارداد باشد.

مجموعه ده جنبه اشاره شده کاملا گویای اهمیت و حساسیت وظایف مشاور نظارت بر پیمان نگهداری و تعمیرات در تضمین موفقیت این نوع قراردادها است. از این رو توجه به به‌­کارگیری مشاوران خبره در پیاده­‌سازی فرایندهای نظارتی، به ویژه در صنایع مادر کشور، همچون صنعت انرژی و خدمات زیرساخت، از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است.


شرکت پمکو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌­ترین مشاوران حوزه مدیریت دارایی‌­های فیزیکی کشور، افتخار و تجربه اجرا مجموعه متنوعی از پروژه‌­های آموزشی و توسعه منابع انسانی، اصلاح فرایندهای مدیریت نگهداشت و قطعات یدکی، پیاده­‌سازی روش‌­های بهبود قابلیت اطمینان و همچینین نظارت بر قراردادهای بهره‌برداری و نگهداشت در اکثر صنایع کشور را در کار نامه خود دارد. به پشتوانه تجارب ارزنده‌ی به دست آمده از سال‌ها فعالیت مستمر، این شرکت آمادگی خود برای ارائه خدمات مشاوره و همکاری با صنایع و سازمان‌­های کشور در اصلاح و اجرای برنامه‌­های نظارتی را اعلام می­‌دارد.


مطالب مرتبط

نظارت بر قراردادهای برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
نظارت بر قراردادهای برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
ارزیابی عملکرد قرارداد برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)
ارزیابی عملکرد قرارداد برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت (O&M)
استاندارد برون‌سپاری قراردادهای بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
استاندارد برون‌سپاری قراردادهای بهره‌برداری و نگهداری و تعمیرات (O&M)
فواید و معایب برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت
فواید و معایب برون‌سپاری بهره‌برداری و نگهداشت
برون‌سپاری نگهداری و تعمیرات، یا نت درون سازمانی؟
برون‌سپاری نگهداری و تعمیرات، یا نت درون سازمانی؟