تحلیل علل ریشه ای خرابی‌ ها (RCA)

تحلیل علل ریشه ای خرابی‌ ها (RCA)، راه‌حل مؤثری جهت کاهش خرابی‌های تجهیزات


RCA چیست؟

به‌طورکلی هر فرآیند ساختاریافته‌ای که به دنبال درک علل وقوع یک حادثه و یا مشکل برای جلوگیری از تکرار آن باشد، یک آنالیز علل ریشه‌ای محسوب می‌شود. تاکنون روش‌های مختلف به‌منظور پیاده‌سازی تحلیل علل ریشه‌ ای خرابی ها (RCA)، ابداع و به کار گرفته‌شده است که در این روش‌ها، سعی می‌شود افراد مختلفی که در حل مسئله مشارکت دارند، با دیدگاه‌های مختلف اما زبانی مشترکی و نه درکی مشترک نسبت به مسئله، به صورتی همه‌جانبه اقدام به شناسایی علل و ریشه‌های وقوع حادثه کنند و با ارائه راهکارهایی برای حذف، کنترل و یا تغییر آن دلایل، مانع از بروز مجدد آن حادثه بشوند یا آثار وقوع آن را کاهش بدهند.

کسب‌وکار ما در هر محیطی به‌ویژه محیط‌های صنعتی همیشه با پیشامدهای مختلفی روبه‌رو می‌شود که خیلی از آن‌ها برای ما خوشایند نیستند. این مسئله حتی در بهترین صنایع دنیا که از بهترین روش‌های پیش اقدام برای مدیریت خرابی‌ها و جلوگیری از حوادث استفاده می‌کنند نیز ‌روی می‌دهد، حتی بهترین ایرلاین‌های دنیا هم ادعا نمی‌کنند که با روش‌های مورد استفاده آن‌ها دیگر سقوطی نخواهند داشت.



برگزاری جلسه RCA در پتروشیمی کارون توسط شرکت پمکو


کارگروه RCA در شرکت هواپیماسازی بوئینگ (برای دانلود مقاله کلیک کنید)


کاربرد تحلیل علل ریشه‌ ای خرابی ها (RCA)

پیشامدهای ناخوشایندی مثل توقفات پیش‌بینی‌نشده در خطوط تولید، حوادثی با پیامدهای ایمنی و یا زیست‌محیطی، کاهش ناگهانی فروش، خرابی‌های مکرر و گهگاه مبهم تجهیزات کلیدی، اختلال در فرآیند کاری و غیره که همگی می‌توانند خسارات جدی و گهگاه غیرقابل جبرانی را به مجموعه‌ وارد کنند. البته وقوع این‌گونه حوادث و پیشامدها منجر به کاهش توان رقابتی و میزان بهره‌وری ما می‌شود. برای مواجه با چنین حوادثی، معمولاً هزینه و انرژی زیادی را صرف می‌کنیم. در جلسات بررسی این مسائل معمولاً چه می‌کنیم؟ آیا این جلسات معمولاً تبدیل به دادگاه‌هایی برای محاکمه افراد و یا پیدا کردن مقصر تبدیل می‌شوند؟



خوردگی فلومتر توسط اسید


مشکل در IGV کمپرسور


RCA کارآمد شامل چه مراحلی است؟

اما چطور می‌توانیم جلوی تکرار این‌گونه حوادث را بگیریم؟ اصلاً چطور با این حوادث روبه‌رو می‌شویم؟ احتمالاً خیلی از شرکت‌ها از روش‌های سنتی و غیر ساختاریافته برای حل این‌گونه مسائل بهره می‌برند. عوامل متعدد اثرگذار و ماهیت پیچیده فرآیندهای ‌‌کاری صنایع امروز، چاره‌جویی برای حل و جلوگیری از تکرار مسائل و مشکلات پیشامدمحور مانند آنچه در بالا به آن اشاره شد، نیازمند انجام بررسی‌های‌ دقیق و بهره‌گیری از روشی ساختاریافته، استاندارد و کارآمد در این خصوص است.


مراحل تحلیل علل ریشه‌ ای خرابی ها (RCA):


  • آماده‌سازی و تعریف مسئله

برای جلسات تحقیق و تحلیل مشکل آماده شوید. توافقی جمعی بر تعریف مسئله و اهمیت آن ایجاد کنید.



  • آنالیز علت و معلولی

علت‌ها را شناسایی کنید، شبکه‌ای از آن‌ها ایجاد کنید، به دنبال شواهد بگردید و واقعیت‌های علت و معلولی را که موردقبول همه افراد حاضر باشد، پرورش دهید.


    • شناسایی راه‌حل‌های مؤثر

    علت‌ها را برای یافتن راه‌حل‌های مناسب مورد چالش قرار دهید. بهترین راه‌حل را برای مشکل تعیین کنید. با استفاده از معیارهایی که نشان دهنده موثر بودن و آسان بودن راه‌حل‌ها است راه‌حل‌ها ارزیابی می‌شوند.


    • پیاده‌سازی و پیگیری راه‌‏حل

    برای راه‌‏حل‌های منتخب برنامه‌ریزی کنید، آن‌ها را پیاده کنید و پیگیری نمایید. مهم‌ترین قسمت RCA پیگیری راه حل‌های منتخب و اجرا کردن آن‌هاست. با اجرا شدن راه‌حل‌هاست که مسئله حل می‌شود و از تکرار آن جلوگیری می‌شود.


مشاوران شرکت پمکو با تجربه انجام ده‌ها تحلیل علل ریشه‌ ای خرابی ها و مشکلات در صنایع مختلف، یاری رسان شما در شناسایی گلوگاه‌های تولید و رفع آن به کمک تحلیل‌های علل ریشه‌ای خواهند بود.



مطالب مرتبط

روش و ابزارهای مختلف تحلیل علل ریشه‌‌ ای خطا
روش و ابزارهای مختلف تحلیل علل ریشه‌‌ ای خطا
روش‌ های سنتی و غیر ساختاریافته در تحلیل علل ریشه ای عیوب
روش‌ های سنتی و غیر ساختاریافته در تحلیل علل ریشه ای عیوب
ابزارهای تحلیل علل ریشه ‌ای حوادث
ابزارهای تحلیل علل ریشه ‌ای حوادث
مزایا و نقاط ضعف روش‌ های مختلف تحلیل علل ریشه ای
مزایا و نقاط ضعف روش‌ های مختلف تحلیل علل ریشه ای
آیا با روش‌های نوین RCA آشنایی دارید؟
آیا با روش‌های نوین RCA آشنایی دارید؟
کتاب تحلیل علل ریشه ای
کتاب تحلیل علل ریشه ای
دوره آموزشی تحلیل علل ریشه ای
دوره آموزشی تحلیل علل ریشه ای